ثبات بازار در گرو اتحاد عربستان و روسیه است

سیتی‌گروپ می‌گوید شکسته شدن اتحاد عربستان و روسیه، قیمت نفت را به سراشیبی سقوط خواهد کشاند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل «انرژی امروز» بلومبرگ با بیان نظر کارشناس سیتی‌گروپ در خصوص تاثیر اتحاد بین عربستان و روسیه در ثبات قیمت نفت آن را تنها راه ادامه افزایش قیمت نفت می‌داند.

 اِد مورس، رییس بخش تحقیقات سیتی‌گروپ، گفته است که عربستان سعودی و روسیه رهبری محدودیت عرضه نفت را بر عهده دارند که در این دو سال و نیم که از رهبری گذشته است توانسته است قیمت نفت را بالا ببرد، اگر این اتحاد ادامه نیابد قیمت نفت در هم خواهد شکست.

مورس که در یک گردهمایی اقتصاددانان در هیوستن سخنرانی می‌کرد گفت: سرمایه‌گذاران بر این فرض هستند که اوپک و دیگر تولید کنندگان نفت در آخر ماه با ادامه توافق کاهش تولید بعد از ماه مارس هم موافقت خواهند کرد.

مورس ایجاد روابط حسنه بین روسیه و عربستان را در سال 2016 که پیش‌ران برنامه کاهش تولید بود، «پیمان اخوت» می‌نامد و می‌گوید: هر کاری غیر از گام‌های قاطعانه رو به جلو [در ادامه توافق کاهش تولید] می‌تواند تجار را مایوس کرده و وضعیت بازار را در دراز مدت به هم بریزد.

مورس [این اقدامات منفی] را اقدامات نصفه و نیمه‌ای چون ادامه توافق برای چند ماه آینده یا به تاخیر انداختن بحث ادامه توافق تا سال آینده می‌داند. مورس می‌گوید که برای تجار منطقی‌ترین چیز ادامه توافق است. در غیر این صورت همه چیز نابود خواهد شد.

بلومبرگ می‌نویسد که صحبت‌های مورس فقط چند ساعت بعد از آن مطرح شد که محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک در ابوظبی گفته بود که بازار جهانی در حال رسیدن به تعادل است آن هم با سرعتی بسیار بیشتر و توافق کاهش تولید تنها گزینه ممکن برای ادامه ثبات بازار است.

پس از آن بلومبرگ با ارائه نظرات وزرای انرژی اوپک در خصوص توافق کاهش تولید میی‌نویسد: سهیل المرزوعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی در کنفراس ادیپک گفته است که اوپک باید در جلسه آخر ماه خود در باره توافق کاهش تولید تصمیمی بگیرد. عمان هم از ادامه توافق کاهش تولید دفاع می‌کند و معتقد است این توافق باید تا پایان سال 2018 ادامه یابد.

اوپک می‌گوید که برآورد کرده است اضافه تولید نفت خام سال آینده‌اش احتمالا به 400 هزار بشکه در روز برسد و از این رو کل تولید نفت این سازمان 33.4 میلیون بشکه در روز شود. این مقدار نفت 670 هزار بشکه بیشتر تولید سه ماهه سوم اوپک بوده است. از این رو اگر اوپک و هم‌پیمانان آن‌ها بر ادامه کاهش تولید تکیه کنند، ذخایر جهانی باید در سال 2018 بیشتر کاهش یابد.  

بارکیندو می‌گوید امسال به تنهایی ذخایر بیش از 180 میلیون بشکه در روز کاهش داشت.

در ادامه بلومبرگ با تاکید بر اینکه عراق،‌ عربستان سعودی، و روسیه از قبل اعلام کرده‌اند که برای ادامه کاهش تولید آمادگی دارند،‌ اما تاثیرگذاری تمامی این موافقت‌ها را در گرو ادامه اتحاد بین عربستان روسیه می‌داند.

بازگشت ثبات

امسال نفت برنت 11 درصد افزایش قیمت داشت و به 64.65 دلار در هر بشکه رسید که بالاترین قیمت از سال 2015 بوده است.

بارکیندو گفته است که نشانه‌های آشکار تعادل مجدد بازار با سرعت زیاد مشاهده می‌شود و ثبات در حال بازگشت به بازار است. من مطمئن هستم که اگر آن موقع که باید کاری می‌کردیم همه امکاناتمان را بسیج نمی‌کردیم، توافقی حاصل نمی‌کردیم و با همکاری هم اقدامی در برابر این بحران انجام نمی‌دادیم، امروز این صنعت در بدترین وضعیت خود بود.

المرزوعی هم با تایید این دیدگاه می‌گوید که کاهش هماهنگ تولید اوپک و تولید کنندگان خارج از سازمان اوپک باعث کاهش سطح ذخایر شده است.

امارات متحده عربی که چهارمین تولید کننده بزرگ نفت اوپک است، می‌گوید نیازی به تشکیل جلسه فوق‌العاده در اولین سه ماهه سال آینده وجود ندارد.

او در کنفرانس ابوظبی گفت «من در مورد کل سال 2018 خوش‌بین هستم» سالی که «سال بهبود» برای بازار نفت خواهد بود. او به خبرنگاران گفت: تولید نفت شیل ایالات متحده که باعث اشباع بازار شده است، نسبت به افزایش قیمت نفت از آنچه که انتظار می‌رفت آرام‌تر واکنش نشان داده است.

عمان که یکی از اعضای کمیته ناظر بر تولید است می‌گوید از ادامه کاهش تولید تا سال 2018 حمایت می‌کند. بزرگ‌ترین تولید کننده عرب نفت خارج از اوپک انتظار دارد نفت خام کمتر از 60 دلار در هر بشکه نشود و می‌گوید سال آینده قیمت‌ها ثبات خواهند یافت.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن