معاینه فنی 4 ساله خودروها، یعنی شکست لایحه هوای پاک
مدیرکل محیط زیست استان تهران درخصوص مصوبه امروز مجلس مبنی بر کاهش سن معاینه فنی خودروها به 4 سال گفت: سازمان محیط زیست موضوع کاهش سن معاینه فنی به 2 یا 3 سال را بازهم پیگیری خواهد کرد.
به گزارش «انرژی امروز» نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (سه شنبه، 15 فروردین ماه) مجلس در جریان بررسی لایحه هوای پاک با ماده (6) این لایحه با 143 رای موافق، 21 رای مخالف و یک رای ممتنع از مجموع 225 نماینده حاضر موافقت کردند.
در ماده 6 آمده است: به منظور اطمینان از صحت عملکرد خودرو در زمینههای فنی و ایمنی و کنترل آلایندههای هوا و صدا، انجام معاینه فنی کلیه وسایل نقلیه موتوری اعم از سبک، نیمه سنگین، سنگین، موتورسیکلت که توسط بخشهای دولتی، عمومی و غیردولتی به کار گرفته میشوند، در دورههای زمانی منظم و توسط مراکز مورد تایید سازمان الزامی است.
تبصره 1- دوره معافیت انجام معاینه فنی، از زمان تولید، برای وسایل نقلیه شخصی و دولتی 4 سال و برای وسایل نقلیه عمومی 1 سال تعیین میگردد.
پیش از این سن معاینه فنی خودروها 5 سال بود و مجلس شورای اسلامی با مصوبه امروز خود فقط یک سال از سن معاینه فنی خودروها کاست.
پس از اینکه خبر تصویب این ماده در خبرگزاریها و سایتهای اینترنتی پخش شد، واکنشها نیز نسبت به آغاز شد و بسیاری از فعالین محیط زیست این موصبه را اولین شکست لایه هوای پاک قلمداد کردند.
اولین واکنش نسبت به این لایحه مربوط به مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران بود که گفت: معاینه فنی چهار سال و پنج سال فرقی ندارد و این مصوبه عملا شکستی برای لایحه هوای پاک بود. زیرا خودرویی که پنج سال از سن تولید آن میگذرد، عملا خودرویی فرسوده محسوب میشود و متاسفانه نمایندگان مجلس به بند ۶ لایحه هوای پاک کملطفی کردند.
اما واکنش اعتراضی بعدی هم مربوط به ناصر مهردادی، مدیرکل محیط زیست استان تهران بود.
مهردادی با اشاره به این مصوبه گفت: نظر محیط زیست در رابطه با سن معاینه فنی، کاهش سن معاینه فنی از 5 سال به 2 یا 3 سال بود که نمایندگان مجلس باید با آن موافقت میکردند. این موضوع بارها پیگیری و بررسی شد که در نهایت امروز با کاهش مدت زمان معاینه فنی به یکسال موافقت شد. مدیرکل محیط زیست استان تهران ادامه داد: از طرفی کاهش یکساله سن معاینه فنی خودروها میتواند در موضوع کاهش آلودگی هوا به ما کمک کند تا کاهش آلودگی هوا را جدی تر پیگیری کنیم. متأسفانه خودروها مهم ترین عامل در آلودگی هوا محسوب میشوند و معاینه فنی نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا دارد. مدیرکل محیط زیست استان تهران تاکید کرد: سازمان محیط زیست موضوع کاهش سن معاینه فنی به 2 یا 3 سال را بازهم پیگیری خواهد کرد. لازم به یادآوری است که در بسیاری از کشورهای دنیا سن معاینه فنی خودروها دو سال است. حتی در برخی از کشورها بر اساس میزان مسافت طی شده توسط خودرو زمان معاینه فنی ان خودرو تعیین می شود.
از نظر بسیاری از کارشناسان محیط زیست و براساس آمار و اطلاعات سازمانهای زیربط، بیش از 70 تا 80 درصد عامل آلودگی هوای تهران مربوط به خودروهاست و در این میان خودروهای فرسوده و بدون معاینه فنی نقش بسیار مهمی در ایجاد آلودگی هوای کلانشهرهای ایران دارند.