گارانتی 2 ساله خودروها و معاینه فنی 4 ساله؟!
این سوال مطرح است که چرا وقتی خودروساز، خودروی خود را دو سال بیشتر گارانتی نمیکند، ما باید این خودروها را از مراجعه به مراکز معاینه فنی معاف کنیم؟ در این وضعیت چگونه میتوان نسبت به کاهش میزان آلودگی هوا و اقدامات انجام شده در این زمینه مدعی بود؟
به گزارش «انرژی امروز» مهرداد بائوج لاهوتی، نماینده مجلس معتقد است: در گذشته تغییر سن معاینه فنی در دولت و در کمیسیونهای مجلس از پنج سال به دو یا یک سال رسید. حتی در شورای دوم هم شاهد کاهش معافیت سن معاینه فنی از پنج سال به دو یا یک سال بودیم، اما اکنون معافیت معاینه فنی خودروها از پنج سال به چهار سال تقلیل یافته است. با این وجود باید بتوان دوره معافیت معاینه فنی خودروها را کاهش داد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: هر کدام از خودروهای تولید شده به مدت دو سال از ضمانتنامه شرکت مربوطه بهره مند شده و تحت کنترل آن قرار دارند. اما وقتی در مجلس زمان معاینه فنی خودرو چهار سال تعیین میشود، یعنی خودرو بعد از گذشت دو سال از زمان ضمانتنامه شرکت سازنده باز هم از انجام معاینه فنی معاف است!
وی پرسید: حال این سوال مطرح است که چرا وقتی خودروساز، خودروی خود را دو سال بیشتر گارانتی نمیکند، ما باید این خودروها را از مراجعه به مراکز معاینه فنی معاف کنیم؟ در این وضعیت چگونه میتوان نسبت به کاهش میزان آلودگی هوا و اقدامات انجام شده در این زمینه مدعی بود؟
لاهوتی معتقد است: این در حالی است که لایحه مورد بررسی معاینه فنی خودرو تحت عنوان لایحه هوای پاک است! این اقدام به هیچ عنوان در کاهش میزان آلودگی هوا موثر نیست، بلکه باعث افزایش آلودگی هوا میشود برای مثال وقتی فردی چهار سال یک بار برای آزمایش و چکاپ به پزشک مراجعه میکند بی شک بعد از گذشت این مدت به بیماریهایی مبتلا شده است.
وی افزود: در این وضعیت چگونه میتوان یک خودروی استهلاک پذیر را بعد از گذشت چهار سال بدون معاینه فنی در کشور رها کرد؟ به نظر بنده تصویب این لایحه به هیچ عنوان به نفع محیط زیست و سلامت کشور نیست، چون باید حداکثر هر دو سال یک بار خودروها تحت معاینه فنی قرار گیرند. بر اساس نظرات معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، میتوان با بهره گیری از ظرفیت بخش خصوصی در ارتقای جایگاه معاینه فنی در بین عموم مردم تاثیر گذار بود.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: در اصل این گونه اقدامات باعث ارتقای سلامت و ایمنی افراد در جامعه میشود و نباید در این زمینه کوتاهی شود. با انجام معاینه فنی میتوان مشکلات احتمالی و نهفته در خودرو را مورد بررسی قرار داد و به این شکل از بروز مشکلات اساسی و تصادفات جاده ای جلوگیری کرد. در واقع این اقدام مجلس چندان کارآمد نیست و امید است تا پایان تصویب لایحه مذکور بتوان در کاهش زمان معاینه فنی اقدامات اساسی انجام داد. هم اکنون خودروهای موجود در کشور از وضعیت مناسبی برخودار نیستند.
وی تاکید کرد: در کل منشا ۸۲ درصد آلودگی شهرها سوخت خودروهاست. در این شرایط باید در زمینه کاهش میزان آلودگیهای ناشی از خودرو تاثیرگذار بود. سالانه رقم قابل توجهی از هم میهنان به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست میدهند. در چنین وضعیتی تصویب لایحه هوای پاک جای تعجب دارد! از این رو معاینه فنی خودرو اقدامی کارآمد، ضروری، تخصصی و علمی است. پیشنهاد و خواسته ما این است که حداکثر زمان معاینه فنی به دو سال کاهش یابد. فقط با این اقدام میتوان در کاهش میزان آلودگی هوا به ویژه در کلانشهرها اقدامات اساسی انجام داد.