آغاز پروژه‌ E&P ایدرو در سال جاری

رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران اجرای تفاهم منعقده با کشتی‎سازی دوو و ایجاد شهرک بین‌المللی صنایع دریایی در بندر عباس را از جمله اولویت‎های این سازمان در سال جاری اعلام کرد.

منصور معظمی درباره اولویت‎های نفتی و گازی ایدرو در سال 96 گفت: با توجه به بهره‌برداری از فاز 17 و 18 پارس جنوبی، اولویت نخست نفتی و گازی ایدرو برای امسال افتتاح رسمی این دو فاز توسط مقامات عالیرتبه کشور است.

وی اظهار کرد:علاوه بر فاز‌های 17 و 18، ایدرو در فاز 14 پارس جنوبی که پروژه بسیار بسیار بزرگی است به‌عنوان رهبر کنسرسیوم حضور دارد بنابراین به دنبال فعال‌تر کردن هرچه بیشتر پروژه و اتمام آن در اسرع وقت است به صورتی که بر اساس برنامه‎ها و پیشرفت اجرایی آنها پیش‌بینی می‎شود که این فاز نیز در سال آینده افتتاح و به بهره‌برداری برسد.

رئیس هیات‌عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ادامه داد: این سازمان به عنوان یکی از  هشت شرکتی که توسط وزارت نفت برای ورود به پروژه‌های E&amp.P تأیید صلاحیت شده است بنابراین یکی دیگر از اولویت‎های ایدرو در سال 96 آغاز مطالعات میادین نفتی خواهد بود به صورتی که قرار است طرح مطالعات یکی از میادی نفتی کشور توسط شرکت ملی نفت به ایدرو واگذار شود. بنابراین انجام مطالعات این میدان نفتی، یافتن شریک و سرمایه‌گذار خارجی و در آخر اجرای این پروژه نیز یکی از برنامه‎های سال 96 ایدرو در حوزه نفت و گاز است.

خیز ایدرو برای ورود به حوزه صنایع پتروشیمی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اجرای برجام و امکان مشارکت شرکت‎های ایران با همتایان خارجی خود گفت: ایدرو علاوه بر موضوعات اعلام شده، مذاکراتی را با شرکت‎های خارجی برای مشارکت و جذب سرمایه‌گذاری خارجی در یکی از پروژه‎های پتروشیمی داشته است که این مذاکرات در مرحله مقدماتی قرار دارد و هنوز به نتیجه نرسیده است.

تدابیر ایدرو برای صنایع دریایی

معظمی در پاسخ به پرسشی درباره تدابیر ایدرو برای تحقق شعار سال 96، و ایجاد اشتغال و توسعه تولید در حوزه صنایع دریایی خاطرنشان کرد: امسال دو موضوع مهم را در حوزه صنایع دریایی با جدیت هرچه‌تمام‎تر دنبال خواهیم کرد که یکی از آنها فعال کردن ایزوایکو به عنوان بزرگ‎ترین یارد صنعتی در حوزه شیپ‌یاردهای ایران است. به همین دلیل برای تحقق این موضوع باید تفاهم‎نامه‎ای را که شرکت ملی نفتکش ایران،  کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و ایزوایکو با شرکت کشتی‌سازی دوو  برای توسعه توان تعمیر و ساخت در داخل به امضا رساندند، دنبال کنیم.

وی افزود: همچنین باید برای اجرایی شدن هر چه زودتر این تفاهم‌نامه، سرمایه‎گذاری انجام دهیم تا بتوانیم در سایه این مشارکت با کشتی‎سازی دوو  کار تعمیر و نوسازی شناور های بزرگ اقیانوس پیما را آغاز کنیم که این موضوع خود به تنهایی کمک بسیار خوبی به موضوع ایجاد اشتغال و تحقق شعار سال خواهد کرد.

رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران درباره دومین اولویت دریایی این سازمان برای امسال، تصریح کرد: یکی دیگر از کارهای ایدرو در حوزه صنایع دریایی، ایجاد شهرک بین‌المللی صنایع دریایی در منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس در بندر عباس است. البته در این پروژه قرار بر آن نیست که ما به عنوان دولت در آنجا کار انجام دهیم و صنایع راه‌اندازی کنیم بلکه ما باید زیرسازی‎ها را انجام داده و با اجرای کارهای زیربنایی بتوانیم بخش خصوصی را به سرمایه‎گذاری در حوزه صنایع دریایی در این شهرک جذب کنیم.

واگذاری زمین به بخش خصوصی در شهرک بین‎المللی دریایی در سال جاری

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تاکنون سرمایه‌گذارانی از بخش خصوصی به فعالیت در این شهرک ابراز تمایل کرده‎اند، گفت: از آنجایی که در سال گذشته همه هم و غم ما بر آماده‌سازی زیربناها متمرکز بود به سمت واگذاری گام برنداشتیم به همین خاطر هنوز شرکتی برای سرمایه‌گذاری دراین حوزه اعلام آمادگی نکرده است اما امسال به صورت جدی بحث واگذاری زمین را به بخش خصوصی در شهرک بین‎المللی دریایی دنبال خواهیم کرد.

پراکندگی گسترده صنایع دریایی در بین سازمان‎ها

معظمی در ادامه درباره چرایی توسعه نیافتگی صنایع دریایی در کشور گفت: متاسفانه با وجود پیشرفت بعضی از صنایع در کشور و حتی پیشرفت و خودکفایی در برخی از بخش‎های صنایع فراساحل، اما متاسفانه صنایع دریایی در کشور ما آنچنان که بایسته و شایسته است پیشرفت نکرده‎اندکه نخستین و مهم‎ترین دلیل آن نیز پراکندگی گسترده این صنایع در بین سازمان‎ها و نهادهای مختلف است، زیرا هر سازمانی که بخشی از صنایع دریایی را در ید اختیار خود دارد بر اساس آنچه به ذهن خودش می‎رسد رفتار می‎کند.

به عقیده رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران؛ قانون‌گذار بایستی محدودیتی را در این بخش اعمال کند تا پراکندگی بین سازمان‎های مختلف دریایی کمتر شود.

ارائه پیشنهاد اصلاح قانون توسعه صنایع دریایی به دولت

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: به همین منظور امسال، پیشنهاد اصلاح قانون توسعه صنایع دریایی را به دولت می‌فرستیم تا پس از آن نیز به مجلس اعلام شود.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از دلایلی که موجب شده است صنایع دریایی در کشور ما توسعه نیابد، سرمایه بر بودن این صنعت است، گفت: علاوه بر آن اگر نظام دولتی ما توانایی داخلی را باور کند و به آن بها دهد بدون شک، این صنایع می‎توانند خود را در کشور ثابت کرده و توسعه یابند که نمونه بارز آن، ساخت سکو و تاسیسات فراساحل است که خوشبختانه در حال حاضر ایران در این حوزه به خودکفایی رسیده است زیرا نظام دولتی این بخش را باور کرد و به آن بها داد به همین دلیل صنعت فراساحل، جایگاه خود را در ایران پیدا کرد و رشد یافت.

معظمی تصریح کرد: سازمان بنادر ودریانوری، شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا)، مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) و … نهادهایی هستند که سرمایه‌گذاری‌های خوبی در حوزه دریا انجام دادند اما با اینکه تاریخ فعالیت بعضی از آنها با کشتی‎سازان کره‌جنوبی برابر است ولی ما نتوانستیم متناسب با آنها رشد کنیم زیرا خودمان را باور نداشتیم بنابراین مهم ترین موضوع آن است که دستگاه‎های اجرایی توانمندی بخش خصوصی داخلی را باور کند.

دولت از صنایع دریایی حمایت کند

وی تاکید کرد: همانطور که گفته شد صنایع دریایی، سرمایه بر است و بخش خصوصی ما یا علاقه‎مند به این حوزه نیست و یا توان شرکت در چنین پروژه‎هایی را ندارد بنابراین باید دولت وارد ماجرا شود و حمایت کند.

رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع دریایی ایران افزود: اکنون لازم است دولت شبیه حمایتی که از بخش ریلی کشور در برنامه ششم کرد، صنایع دریایی را نیز مورد حمایت قرار دهد زیرا پتانسیل‎های خوبی از جمله امکانات موجود و مرز آبی گسترده در کشور باید بتوانیم در این حوزه ارتقا یابیم.

وی گفت: اکنون رتبه صنایع دریایی ما نسبت به همسایگان کمتر است و این نشان از کوتاهی ما و کم بودن حجم سرمایه گذاری در این بخش نسبت به بخش های دیگر دارد بنابراین امیدواریم دولت با استفاده از فضای برجام بتواند حمایت‌های خوبی از این حوزه داشته باشد تا بخش خصوصی هم بتواند از این موقعیت استفاده کند و جایگاه صنایع دریایی کشور را ارتقا دهد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن