رکورد تحویل کشتیهای نفتکش شکست

موسسه مشاوره Maritime Strategies International (MSI) اعلام کرد که تعداد کشتیهای نفتکش VLCC، افرامکس، و سوئزمکس نوسازی که در سه ماهه ابتدایی سال 2017 ساخت آنها تکمیل و به مالکان آنها تحویل شد به بیشترین سطح خود پس از سال 2014 میلادی رسید.
به گزارش انرژی امروز، افزایش ورود کشتیهای نفتکش جدید به بازار موجب شد که نرخ کرایه این کشتیها افزایش پیدا نکند.
در سه ماهه نخست امسال ناوگان کشتیهای نفتکش VLCC نزدیک به شش میلیون و 500 هزار تن یا سه درصد رشد کرد. این در حالی است که این بخش از کشتیهای نفتکش در مجموع سال 2016 میلادی 14.1 میلیون تن افزایش را تجربه کرد. از سوی دیگر، ناوگان کشتیهای سوئزمکس نیز شاهد ورود 2.83 میلیون تن کشتی جدید یا 3.5 درصد رشد ناوگان بودند. ناوگان جهانی کشتیهای نفتکش افرامکس نیز 2.23 میلیون تن یا 1.7 درصد افزایش یافت.
اوراق کشتیها اما بسیار آهسته پیش رفت بطوریکه در سه ماهه ابتدایی سال تنها یک فروند کشتی VLCC، یک فروند سوئزمکس، و دو فروند افرامکس روانه یاردهای اوراق کشتی شدند.
توسعه ناوگان جهانی کشتیهای نفتکش از یکسو و کاهش تولید نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) از سوی دیگر، موجب شد که نرخ کرایه نفتکش ها و نیز درآمد مالکان آنها در سه ماهه نخست سال کاهش یابد. در این مدت نرخ کرایه یک فروند VLCC در مسیر کلیدی دریای کارائیب به سنگاپور به میانگین 4.5 میلیون دلار رسید که نزدیک به 20 درصد پائین تر از میانگین کرایه سه سال گذشته همین نوع کشتی در این مسیر است.
موسسه MSI همچنین اعلام کرده است که سال گذشته بیشترین رشد ناوگان VLCC و سوئزمکس را داشته ایم. ناوگان VLCC طی سال گذشته 7 درصد و ناوگان سوئزمکس 5.4 درصد رشد داشته است که بیشترین میزان رشد پس از سال 2013 بوده است.
بر اساس اعلام موسسه مشاوره MSI مالکان کشتیهای نفتکش با وجود کاهش نرخ اجاره این کشتیها،از فرصت به دست آمده استفاده کرده و کشتیها را با قیمت پائینتری سفارش دادهاند. در سه ماهه نخست امسال سفارش ساخت 12 فروند VLCC ثبت شده است که برابر با 3.5 میلیون تن ظرفیت مازاد برای ناوگان به حساب میآید. طی سال 2016 تعداد 14 VLCC، در سال 2015 نزدیک به 66 فروند، و در سال 2014 نیز 33 فروند سفارش داده شده بود.
تا کنون در سال جدید سفارش ساخت کشتی سوئزمکسی ثبت نشده است. برای ساخت هر فروند کشتی VLCC نزدیک به دو سال زمان نیاز است.



