جای خالی برندسازی در صنعت پتروشیمی

عضو اتحاد‌یه صاد‌رکنند‌گان فراورد‌ه‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران، با اشاره به غفلت ایران از ورود به بازار جدید محصولات پتروشیمی، اظهار داشت:به رغم علاقه‌مندی مشتریان خارجی به محصولات پتروشیمی که به طور معمول در ایران تولید می‌شود، از ورود به بازارهای جدید غافل شده ایم.

احمد صرامی افزود: هر چند علیرغم ظرفیت‌های زیاد کشور در تولید فراورده‌های پتروشیمی، از تولیدات محصولات جدید، عقب ماندیم و بازارهای بین‌المللی را از دست دادیم، اما می‌توانیم با برنامه‌ریزی و اقدام به‌موقع، سهم قابل ملاحظه‌ای از بازارهای بین‌المللی را کسب کنیم.

وی، درباره برندسازی شرکت‌های پتروشیمی، گفت: اکثر تولیدکنندگان داخلی، تحت لیسانس شرکت‌های بزرگ بین‌المللی از جمله باسف هستند و در واقع به عنوان نماینده یک شرکت خارجی در داخل کشور فعالیت می‌کنند. اما تاکنون برندسازی محصولات پتروشیمی در داخل کشور انجام نشده و همچنان از شیوه فروش سنتی برای صادرات فراورده‌های پتروشیمی استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: البته چند نوع تکنولوژی جدید در داخل کشور ایجاد شده، اما تاکنون برندسازی نشده و در قالب بین‌المللی قرار نگرفته است.

عضو اتحاد‌یه صاد‌رکنند‌گان فراورد‌ه‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران، با تاکید بر لزوم برندسازی محصولات پتروشیمی و استفاده از تکنولوژی‌های جدید، گفت: باید درصدد متنوع‌سازی بازارهای صادراتی حرکت کنیم.

صرامی، با بیان اینکه صنعت پتروشیمی کشور با توجه به مزیت‌های اقتصادی در حوزه نفت و گاز، نیاز به توسعه و جذب سرمایه‌گذاری دارد، گفت: کشورهای رقیب در منطقه خلیج‌فارس، به سرعت در حال سرمایه‌گذاری و توسعه صنعت پتروشیمی خود هستند، در حالیکه کشوری مثل ایران که از ظرفیت‌های فراوانی در حوزه نفت و گاز برخوردار است، در بخش سیاست‌گذاری‌های تولید و صادرات با مشکل همراه است.

وی قدرت تاثیرگذاری ایران در سطح بازارهای بین‌المللی و منطقه‌ای را نامناسب دانست و افزود: در حال حاضر کشورهای عربستان، قطر و کویت بخش زیادی از بازارهای بین‌المللی را در حوزه نفت و گاز به خود اختصاص دادند، این در حالی است که محصولات ایرانی می‌توانند بازارهای صادراتی خود را توسعه دهند.

به گفته صرامی، تامین خوراک با قیمت مناسب، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و دست‌یابی به بازارهای جدید بین‌المللی از اولویت‌های صنایع پتروشیمی در سال جاری است.

به سرمایه‌گذاری شل و توتال خوش‌بین هستیم

وی با اشاره به ورود مدیران شرکت‌های شل انگلیس و توتال فرانسه به کشور در آینده نزدیک گفت: باید رفتار ما به نحوی باشد که بتوانیم در دنیا بازیگردانی کنیم، همچنین باید بر اساس منافع ملی سرمایه‌گذاران خارجی را جذب و امنیت سرمایه‌گذاران را تامین کنیم.

صرامی، با تاکید بر اینکه باید نگاهمان را کاملا سرمایه‌پذیر جلوه دهیم، گفت: هر سرمایه‌گذار خارجی به د‌نبال امنیت است علاوه براین می‌خواهد‌ بد‌اند‌ که محصول  و خوراک پتروشمی مورد‌ نیاز چگونه تامین خواهد‌ شد‌.

وی با بیان اینکه در مجموع عملکرد وزارت نفت در سه سال گذشته مثبت بوده است، تصریح کرد: به سرمایه‌گذاری شرکت‌های شل و توتال در صنعت پتروشیمی ایران، خوشبین هستیم، و امیدواریم با سرمایه‌گذاری مشترک بتوانیم طرح‌های پتروشیمی  کشور  را  نیز توسعه دهیم.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن