جای خالی برندسازی در صنعت پتروشیمی

عضو اتحادیه صادرکنندگان فراوردههای نفت، گاز و پتروشیمی ایران، با اشاره به غفلت ایران از ورود به بازار جدید محصولات پتروشیمی، اظهار داشت:به رغم علاقهمندی مشتریان خارجی به محصولات پتروشیمی که به طور معمول در ایران تولید میشود، از ورود به بازارهای جدید غافل شده ایم.
احمد صرامی افزود: هر چند علیرغم ظرفیتهای زیاد کشور در تولید فراوردههای پتروشیمی، از تولیدات محصولات جدید، عقب ماندیم و بازارهای بینالمللی را از دست دادیم، اما میتوانیم با برنامهریزی و اقدام بهموقع، سهم قابل ملاحظهای از بازارهای بینالمللی را کسب کنیم.
وی، درباره برندسازی شرکتهای پتروشیمی، گفت: اکثر تولیدکنندگان داخلی، تحت لیسانس شرکتهای بزرگ بینالمللی از جمله باسف هستند و در واقع به عنوان نماینده یک شرکت خارجی در داخل کشور فعالیت میکنند. اما تاکنون برندسازی محصولات پتروشیمی در داخل کشور انجام نشده و همچنان از شیوه فروش سنتی برای صادرات فراوردههای پتروشیمی استفاده میشود.
وی ادامه داد: البته چند نوع تکنولوژی جدید در داخل کشور ایجاد شده، اما تاکنون برندسازی نشده و در قالب بینالمللی قرار نگرفته است.
عضو اتحادیه صادرکنندگان فراوردههای نفت، گاز و پتروشیمی ایران، با تاکید بر لزوم برندسازی محصولات پتروشیمی و استفاده از تکنولوژیهای جدید، گفت: باید درصدد متنوعسازی بازارهای صادراتی حرکت کنیم.
صرامی، با بیان اینکه صنعت پتروشیمی کشور با توجه به مزیتهای اقتصادی در حوزه نفت و گاز، نیاز به توسعه و جذب سرمایهگذاری دارد، گفت: کشورهای رقیب در منطقه خلیجفارس، به سرعت در حال سرمایهگذاری و توسعه صنعت پتروشیمی خود هستند، در حالیکه کشوری مثل ایران که از ظرفیتهای فراوانی در حوزه نفت و گاز برخوردار است، در بخش سیاستگذاریهای تولید و صادرات با مشکل همراه است.
وی قدرت تاثیرگذاری ایران در سطح بازارهای بینالمللی و منطقهای را نامناسب دانست و افزود: در حال حاضر کشورهای عربستان، قطر و کویت بخش زیادی از بازارهای بینالمللی را در حوزه نفت و گاز به خود اختصاص دادند، این در حالی است که محصولات ایرانی میتوانند بازارهای صادراتی خود را توسعه دهند.
به گفته صرامی، تامین خوراک با قیمت مناسب، جذب سرمایهگذاری خارجی و دستیابی به بازارهای جدید بینالمللی از اولویتهای صنایع پتروشیمی در سال جاری است.
به سرمایهگذاری شل و توتال خوشبین هستیم
وی با اشاره به ورود مدیران شرکتهای شل انگلیس و توتال فرانسه به کشور در آینده نزدیک گفت: باید رفتار ما به نحوی باشد که بتوانیم در دنیا بازیگردانی کنیم، همچنین باید بر اساس منافع ملی سرمایهگذاران خارجی را جذب و امنیت سرمایهگذاران را تامین کنیم.
صرامی، با تاکید بر اینکه باید نگاهمان را کاملا سرمایهپذیر جلوه دهیم، گفت: هر سرمایهگذار خارجی به دنبال امنیت است علاوه براین میخواهد بداند که محصول و خوراک پتروشمی مورد نیاز چگونه تامین خواهد شد.
وی با بیان اینکه در مجموع عملکرد وزارت نفت در سه سال گذشته مثبت بوده است، تصریح کرد: به سرمایهگذاری شرکتهای شل و توتال در صنعت پتروشیمی ایران، خوشبین هستیم، و امیدواریم با سرمایهگذاری مشترک بتوانیم طرحهای پتروشیمی کشور را نیز توسعه دهیم.



