کمک نفتی‌ها به کرمانشاه

رضا زندی، روزنامه نگار در شماره امروز روزنامه اعتماد گزارشی از فعالیت نفتی ها در مناطق زلزله زده کرمانشاه منتشر کرد که در ادامه می آید:

کرمانشاه قهرمان، درد زیاد دیده است. چه در دوران جنگ، چه از رنج محرومیت و حالا در حادثه زلزله. مهربانی، غیرت و میهن دوستی مردمانش اما، این خطه پهلوان پرور را همچنان سرافراز نگه داشته است. آنچه از همبستگی ملی در کمک به زلزله‌دیدگان سرپل‌ذهاب، قصر‌شیرین و شهرها و روستاهای اطراف‌شان در چند روز گذشته رخ داده است، موضوع این نوشته نیست. نیازهای ضروری مردم و لزوم توجه دولت به رفع آنها نیز همچنین. از نخستین ساعات این حادثه به این فکر بودم که برای کمک به رفع آلام مردم شریف زلزله‌زده، چه پیشنهاد موثر و قابل انجامی می‌توانم ارایه کنم.

۱- بیست و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی اوایل سال آینده در تهران برگزار می‌شود. عمده شرکت‌های نفتی ایرانی و بسیاری از شرکت‌های خارجی در این نمایشگاه غرفه می‌گیرند. نمایشگاهی با بیش از ۳۰ میلیارد تومان گردش مالی که سود هنگفتی هم دارد. اول اینکه پیشنهاد می‌کنم هیات‌مدیره محترم شرکت ملی نفت ایران طی مصوبه‌ای، بخش مهمی از سود نمایشگاه سال آینده را در راستای مسوولیت اجتماعی خود برای کمک به زلزله دیدگان استان کرمانشاه اختصاص دهد. دوم آنکه می‌تواند طی مصوبه‌ای اجازه دهد تا شرکت‌هایی که مایلند، به صورت اختیاری، ۱۵ تا ۲۰ درصد بیش از هزینه تعیین شده برای اجاره غرفه‌شان پرداخت کنند، این مبلغ هم با نظارت دقیق برای کمک به زلزله‌زدگان کرمانشاه اختصاص یابد. آنگاه شرکت‌هایی که این ۱۵ تا ۲۰ درصد را پرداخت کرده‌اند با یک نشان ویژه برای همه بازدیدکنندگان مشخص شوند. در ضابطه نمایشگاه هم آورده شود که وزیر نفت یا مدیرعامل شرکت ملی نفت حتما از این غرفه‌ها بازدید می‌کنند و شاید هم دقایقی بیش از دیگر غرفه‌ها در آنجا توقف کنند. نفتی‌های خصوصی برای کمک هدفمند و جمعی بیشتر می‌توانند از این حرکت استقبال کنند. این الگو می‌تواند در سایر نمایشگاه‌های مستقل نفتی نظیر نمایشگاه‌های اهواز، کیش، شیراز و نمایشگاه‌هایی که در حاشیه کنفرانس‌های نفتی تهران برگزار می‌شود نیز اجرا شود.

۲- بخشی از پروژه‌های نفتی از جمله یک پروژه لرزه‌نگاری از منطقه سرپل‌‌ذهاب دور نیست. کمک‌های جمع‌شده نفتی‌ها می‌تواند هم در اختیار بنیاد مسکن قرار گیرد تا بر سرعت مسکن‌سازی در مناطق زلزله‌زده بیفزاید یا اینکه تحت نظارت اداره مسوولیت‌های اجتماعی شرکت نفت و مرکز بهداشت و درمان  صرف ساخت یک بیمارستان بسیار مجهز در منطقه زلزله دیده شود. جایگزین بیمارستانی که خراب شد. در ورودی بیمارستان تازه‌ساز هم می‌توان آرم شرکت‌های نفتی کمک‌کننده را درج کرد؛ «بیمارستان نفت غرب کشور».

۳- زلزله همچنان که رنج مردم را تصویر کرد جلوه‌هایی از نوع دوستی و همبستگی ملی را نیز نشان‌مان داد. تب این مهربانی اما نباید سرد شود. به طول زمان بازسازی‌ها پس از زلزله‌های لوشان و منجیل، بم و اردبیل که نگاه کنید؛ به نظرم می‌توان این زمان را در زلزله کرمانشاه کوتاه‌تر کرد. به شرط آنکه دولت وظیفه‌اش را به درستی انجام دهد (حتی با وجود محدودیت‌های بودجه‌اش)، هم کمک‌های مردمی قطع نشود. این‌طور رنج و درد مردم زودتر پایان می‌یابد، هر‌چند غم از دست دادن عزیزان‌شان بی‌انتهاست.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن