سازمان بنادر برای کاهش آلودگی دریایی چه کرد؟
معاون امور دریایی و عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: علاوه بر تردد کشتیها به عنوان یکی از عوامل مهم در افزایش آلودگیهای نفتی در دریای خزر، آلودگیهای صنعتی از سمت ساحل نیز در افزایش میزان آلودگی این دریا، تاثیر بهسزایی دارد.
به گزارش «انرژی امروز»، محمد راستاد در حاشیه برگزاری اجلاس منطقهای کنوانسیون تهران با اشاره به انجام برنامهریزی و تبیین طرحهای لازمالاجرا برای مقابله با آلودگیها افزود: کنترل تردد کشتیها و بازرسی شیوه رعایت الزامات مقررات مربوط به حفاظت از محیط زیست دریایی توسط کشتیها به عنوان عملیات پیشگیری از آلودگیهای نفتی در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی قرار دارد.
راستاد تصریح کرد: پایش مداوم کشتیهایی که در دریاها تردد میکنند و شیوه مدیریت دفع مواد زائد این کشتیها و همچنین حصول اطمینان از نحوه فعالیت کشتیها تا جایی که منجر به آلودگی دریا نشوند، از مهمترین اقدامات در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی در همه بنادر کشور است.
معاون امور دریایی و عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی جمعآوری آلودگی مواد نفتی در دریا را کاری بسیار دشوار خواند و اظهار کرد: سازمان بنادر و دریانوردی تجهیزات متنوع و مختلفی را در بنادر کل کشور برای محدود کردن انتشار آلودگیهای نفتی و جمعآوری آن از سطح دریا در اختیار دارد.
راستاد ارزش مالی تجهیزات مقابله با آلودگیهای نفتی در بنادر کشور را رقمی افزون بر ۳۰ میلیون یورو عنوان کرد و افزود: سازمان بنادر و دریانوردی کشور آمادگی لازم برای مقابله با بروز هرگونه شرایط اضطراری را داشته و به صورت مستمر تمرینات آمادگی در راستای جمعآوری مواد نفتی از دریا را با استفاده از پرسنل متخصص انجام میدهد.
برگزاری اجلاس منطقهای کنوانسیون تهران در بندر انزلی
مهندس چراغی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان نیز در حاشیه برگزاری این اجلاس بیان کرد: نخستین اجلاس منطقهای کنوانسیون تهران پس از لازمالاجرا شدن آن و با هدف اجرایی شدن پروتکل آمادگی، واکنش و همکاری منطقهای در مقابله با سوانح آلودگی نفتی (پروتکل آکتائو) و کارگروه پایش و ارزیابی محیط زیست دریایی و همچنین بررسی پیشنویس پروتکل پایش، ارزیابی، دستیابی و تبادل اطلاعات و با شعار خزر پاک و ایمن در گرو تعامل منطقهای، در بندرانزلی آغاز شده و تا چهار روز ادامه دارد.
به گفته چراغی؛ کنوانسیون تهران در راستای مقابله با آلودگیهای زیست محیطی و حفاظت از محیط زیست دریای خزردر سال ۲۰۰۳ به امضای پنج کشور ایران، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، روسیه و ترکمنستان رسیده است.
وی افزود: اجلاس منطقهای کنوانسیون تهران در بندر انزلی در خصوص اجرایی شدن پروتکل آمادگی، واکنش و همکاری منطقهای در مبارزه با سوانح آلودگی نفتی (پروتکل آکتائو) و بررسی پیشنویس پروتکل پایش، ارزیابی، دستیابی و تبادل اطلاعات در حال برگزاری است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان مطرح کرد: با توجه به برگزاری اجلاس منطقهای کنوانسیون تهران در خصوص اجرایی کردن پروتکل منطقهای مقابله با آلودگی نفتی در دریای خزر با حضور نمایندگان کشورهای حاشیه دریای خزر و همچنین نمایندگان دستگاههای ذیربط ملی در گیلان، مانور ملی، منطقهای (جستجو و نجات و جلوگیری از آلودگیهای دریایی) در بندر انزلی برگزار خواهد شد.
چراغی با اشاره به برگزاری مانور مقابله با آلودگیهای زیست محیطی و ایمنی و نجات افزود: مسوولان کشوری، استانی و نمایندگانی از کشورهای حاشیه خزر در این مانور حضور خواهند داشت.
وی تبیین اهمیت رعایت مسائل زیست محیطی، ارتقای فرهنگ دریا و دریانوردی در کشور، کاهش زمان امداد و نجات را از اهداف اجرای این مانور اعلام کرد.