دودکش؛ متهم‌ ردیف اول مرگ‌های خاموش

طبق آمار پزشکی قانونی در سال گذشته، 839 نفر دچار مرگ خاموش شدند که طبق بررسی‌های انجام شده، 30 درصد از 839 نفر، یعنی 256 نفر به مرگ خاموش ناشی از وسایل گازسوز گاز طبیعی دچار شده‌اند.

به گزارش انرژی امروز ، محمدرضا یوسفی‌پور، رییس HSE شرکت ملی گاز ایران  اظهار کرد: این در حالی است که تعداد حوادث مرگ خاموش نسبت به مصرف کل کشور در بخش خانگی در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴، با افزایشی حدود ۳۴ درصدی روبرو بوده است.

وی درباره عوامل مؤثر در تولید انتشار گاز مونواکسید کربن در سال گذشته گفت: دودکش ها با سهم 71.43 درصد، نواقص وسایل گازسوز به میزان 16.53 درصد، نبود تهویه مناسب به میزان 8.68 درصد و استفاده از وسایل پخت و پز جهت گرم کردن محیط به میزان 3.36 درصد، شایع‌ترین عوامل مؤثر در انتشار گاز سمی مونواکسید کربن که در گاز طبیعی مورد استفاده قرار می گیرد، به شمار می روند.

رئیس HSE شرکت ملی گاز ایران، درباره نصب شیرهای قطع گاز در زمان زلزله در ساختمان‌های مرتفع توضیح داد: در کشورهای زلزله‌خیز به طور معمول ساختمان‌های مرتفع، یک شیر ضد زلزله در سیستم داخلی خود دارند که این شیرها با وقوع زلزله به طور خودکار عمل کرده و گاز را قطع می‌کنند.

یوسفی پور تصریح کرد: در ایران موضوع شیرهای قطع گاز در زلزله در حوزه سازمان نظام مهندسی است که نصب آن را لازم دانسته اما این‌که مردم از نصب آن چقدر استقبال کرده اند یا این کار چقدر اجرایی شده در حیطه وظایف شرکت ملی گاز نیست؛ با این حال توصیه می‌کنیم در صورتی که مردم مایل به استفاده از این شیرها هستند، حتماً از شیرهای مورد تایید سازمان استاندارد استفاده کنند.

رییس HSE شرکت ملی گاز ایران در ادامه با اشاره به از دست رفتن جان عده‌ای از هموطنان در اقصی نقاط کشور در اثر مسمومیت ناشی از نشت گاز مونوکسید کربن به دلیل استفاده غیرایمن از سوخت‌های فسیلی از جمله گاز طبیعی، گفت: به همین منظور، درنظر است نشست هم‌اندیشی با هدف هماهنگ نمـودن تلاش‌ها برای مقابله با مرگ خاموش با حضور نمایندگان بیش از 15 وزارتخانه و سازمان در تاریخ ۸ آذرماه سال جاری از سوی این شرکت برگزار شود.

وی سخنان خود را با چند توصیه مهم ایمنی از سوی شرکت ملی گاز ایران به مردم، پایان داد:

* استفاده بهینه گاز و صرفه‌جویی در مصرف، علاوه بر فواید ایمنی، کمک مؤثری به محیط زیست و نسل‌های آینده خواهد بود.

* عدم دستکاری تأسیسات گازرسانی از قبیل رگلاتورها و کنتورها، از آن رو که شیرهای ایمنی تعبیه‌شده در رگولاتور بی‌اثر می‌شود.

* دستکاری لوله‌کشی داخلی ساختمان و تغییر لوازم گازسوز می‌بایست با هماهنگی سازمان نظام مهندسی صورت گیرد.

* عدم استفاده از شومینه به‌عنوان وسیله گرمایشی به‌دلیل اتلاف انرژی زیاد و نگرانی‌های ایمنی

* با توجه به این‌که در حال حاضر از پنجره‌های دوجداره و درب‌های ضدسرقت در ساختمان‌ها استفاده می‌شود، از مسدود کردن دریچه‌های تأمین هوا جداً خودداری فرمایند.

* نصب کلاهک H در پشت‌بام

* اطمینان از باز بودن مسیر دودکش‌ها بویژه پس از وقوع زلزله و تخریب ساختمان‌ها

* اطمینان از عدم ایجاد درز در دودکش

* اطمینان از سلامت کارکرد و استاندارد بودن وسایل گرمایشی

* دقت در نصب اتصالات لوازم گازسوز

* بازبینی دودکش بخاری‌ها برای پیشگیری از خطر نشت منواکسید کربن

* دقت کافی برای پیش بینی تبادل هوا و جریان اکسیژن کافی متناسب با نیاز محیط‌های مسکونی برای وسایل گازسوز

* تعمیر و سرویس کامل مجموعه سامانه‌های گرمایشی مجتمع‌های مسکونی مثل شوفاژخانه‌ها، به خصوص رسوب‌زدایی کوره‌ها و اطمینان از سلامت مشعل‌ها و سایر تجهیزات موجود

* استفاده از بست‌های فلزی و شیلنگ استاندارد

* عدم استفاده از لوله‌های آکاردئونی

* عدم استفاده از یک شیر گاز برای چند وسیله گازسوز

* عدم استفاده از بدنه بخاری برای خشک کردن لباس و ….

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن