حذف یارانه انرژی برای تولید سیمان

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به اینکه پایین بودن قیمت سوخت باعث تولید سیمان ارزان می‌شود گفت: صادرات سیمان با نرخی بالغ‌بر 25 دلار درحالی‌که قیمت واقعی تولیدان بیش از 30 دلار است صرفه اقتصادی ندارد زیرا که علاوه بر تخریب محیط‌زیست باعث هدر رفت انرژی ‍‍‍می‌شود.

به گزارش خبرنگار «انرژی امروز»، داود کشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی در همایش دوام حفاظ‌های بتنی راه در مرکز تحقیقات راه و مسکن وزارت مذکور با تأکید بر اینکه «ساختار اقتصادی ما در سال‌های گذشته پیشرفت چندانی نداشته است»، افزود: در حال حاضر فعالیت بنگاه‌داری ما به شیوه سنتی مطابق با 70 سال پیش است و همین شیوه باعث شده است بنگاه‌های کلان اقتصادی در کشور ما هنوز به حالت سنتی در حال فعالیت باشند.

وی با طرح این سؤال که «آیا آمار رسمی تولیدکنندگان حفاظ بتنی استاندارد در کشور وجود دارد؟ به موضوع بحث همایش واردشده؟»، گفت: همان‌گونه که پیش‌تر اشاره شد به دلیل شیوه بنگاه‌داری و فعالیت اقتصادی در کشور ما تولیدکنندگان خرد توانایی مالی برای سرمایه‌گذاری در حوزه تحقیقات و پس از ارتقای کیفیت محصول خود را ندارند به همین دلیل ما شاهد تولید حفاظ‌های غیراستانداردی هستیم که علاوه بر  استهلاک بالا و غیراقتصادی بودن آن‌ها باعث تخریب محیط‌زیست نیز می‌شوند.

کشاورزیان با اشاره به اینکه «در حال حاضر تخریب محیط‌زیست در ایران هزینه‌بر نیست»، گفت: بسیاری از تخریب‌هایی که در محیط‌زیست صورت می‌گیرد بر راه‌ها و ایمنی آن‌ها تأثیر داشته و  گاها براثر یک سیل و یا طغیان رودخانه به دلیل اینکه پی پل‌های موجود درراه‌های کشور از قبل شسته شده‌اند تخریب می‌شوند.

معاون وزیر راه در بخشی دیگر از سخنان خود لزوم اصلاح ساختار اقتصادی بنگاه‌داری در کشور را یک امر ضروری دانست و افزود: در حال حاضر 17 شرکت تولیدکننده حفاظ‌های بتی راه در کشور محصولات قابل قبولی را ارائه می‌دهند که تنها 3 شرکت از آن‌ها طبق بررسی‌های صورت گرفته توسط مرکز تحقیقات راه و مسکن استانداردهای لازم تولید را کسب کرده‌اند که امید واردیم با توجه به نیاز کشور به این حفاظ‌ها سایر شرکت‌ها نیز به میزان موردنیاز از پراکندگی مناسبی در کل کشور برخوردار باشند.

وی با یادآوری این  موضوع که در حال حاضر حفاظ‌های بتنی تولیدشده کشور همان تولیدات 15 سال گذشته است و هیچ مواد و یا تولید جدیدی وارد بتن‌های کشور نشده است تصریح کرد: متأسفانه کارخانه‌های موجود در کشور همان چیزی را که یاد گرفته‌اند و به لحاظ منافع اقتصادی برایشان مفید است را تولید می‌کنند و تغییر در این کارخانه‌ها جواب نمی‌دهند بنابراین باید اصلاح  رفتار آن‌ها را در رأس اقدامات خود قرار دهیم.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به اینکه در صورت سخت‌گیرانه‌تر کردن استاندارهای تولید سیمان باعث تولید بتن‌های باکیفیت بالا و درنتیجه افزایش استاندارهای حفاظ‌های بتنی خواهد شد بیان داشت: سیاست جدید این سازمان توجه جدی به کیفیت محصول تولیدشده است و از دو سال قبل که این طرح مطرح‌شده قدم‌های خوبی برداشته‌شده و تا حد زیادی کیفیت در این حوزه افزایش‌یافته است.

وی به بخش‌نامه جدید واحدهای تولیدی برای خرید نیوجرسی اشاره کرد و تصریح کرد: تمام واحدهای تولیدی برای خرید نیوجرسی باید مجوز بهره‌برداری از وزارت صنعت و مجهز به  آزمایشگاه‌های تولیدی باشند و خوشبختانه گام‌های زیادی در این حوزه در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برداشته‌شده و در مرحله اول به لحاظ اقتصادی پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم.

معاون وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه در حال حاضر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آمادگی حمایت از محققان در عرصه تولید حفاظ‌های بتنی راه را دارد گفت:باید به سویی حرکت کنیم تا در این حفاظ‌ها نوآوری‌های بصری و ساختاری صورت گیرد به خاطر اینکه این امر باعث می‌شود تا به‌صورت رایگان جاده‌های ما علاوه برتامین امنیت از منظر زیبایی‌شناسی نیز ارتقا یابند و این سازمان آمادگی لازم برای تأمین منابع مالی محققان فعال در این زمینه را از همین تریبون اعلام می‌کند.

کشاورزیان با اشاره به اینکه گفته می‌شود حفاظ‌های بتنی راه‌ها فقط 15 سال عمر می‌کنند تصریح کرد: این عمر 15 ساله کفاف جاده‌های ما را نمی‌دهد زیرا هم‌اکنون 19 هزار کیلومتر از جاده‌های کشور نیاز به حفاظ بتنی دارند که امیدواریم با تأمین اعتبار از سوی سازمان برنامه‌وبودجه این جاده‌ها را ایمن‌سازی کنیم زیرا این مقوله ارتباط مستقیمی باجان مردم دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان پیشنهاد کرد: باید از دولت خواست تا یارانه انرژی برای تولید سیمان را حذف کند بطوریکه هم‌اکنون،  برق و گازی که برای تولید بتن مصرف می‌شود بین 70 تا 80 تومان است ، درحالی‌که قیمت سیمان تنها 250 تا 300 تومان است بنابراین با حذف یارانه قیمت تمام‌شده انرژی برای تولید سیمان نیز کاهش می‌یابد.

کشاورزیان با تأکید بر اینکه اگر قیمت انرژی برای تولید سیمان واقعی شود قیمت هر تن سیمان تولیدشده به 400هزار تومان می‌رسد افزود:متأسفانه به دلیل یارانه‌ای که به این بخش اختصاص‌یافته است امروزه قیمت سیمان تنها 100 هزار تومان است این در حالی است که باید تولید سیمان در کشور کاهش‌یافته و از تمام ظرفیت‌های موجود کارخانه جات سیمان استفاده نشود.

همچنین در ابتدای این همایش رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه تولیدکنندگان نیوجرسی‌ها باید علاوه بر توانمندی بتن، دوام و زیبایی را موردتوجه قرار دهند گفت: بتن تنها محصول ساختمانی است که تمام نیاز‌های خود را با استفاده از آن برآورده می‌کنیم. همچنین این محصول دارای شگفتی‌ها و ارزش‌های قابل‌توجهی است که در صورت پی بردن به آن‌ها می‌توان به ارزش‌افزوده دست‌یافت.

محمد شکرچی زاده با یادآوری اینکه جمعیت جهان افزایش دو برابری داشته که درنتیجه آن تولید سیمان از سال ۱۹۵۰ میلادی ۲۷ برابر شده است افزود:این ارقام بیانگر آن است که سیمان به‌طور تقریبی توانسته تمام نیاز‌های سازه‌ای و دوام را در دسترس مردم قرار دهد که در حال حاضر در جهان ساختمان‌هایی با عمر ۳۰۰ سال و تولید بتن با مقاومت ۷۰۰ مگا پاسکال دست‌یافته‌اند.

وی یکی از موارد موردتوجه در راه‌سازی طی سال‌های اخیر را استفاده از رویه‌های بتنی عنوان کرد و گفت: علاوه بر رویه‌های بتنی می‌توان با استفاده از ظرفیت مناسب بتون در داخل کشور برای حفاظ‌های بتنی و نیوجرسی نیز از این محصول استفاده کرد که به‌صورت پیش‌ساخته و شکل‌های گوناگون وجود دارد.

شکرچی زاده مسئله دوام کم در حفاظ‌های بتنی را مشکل اصلی تولیدکنندگان دانست و تصریح کرد: این حفاظ‌ها زیر بار مکانیکی قرار نمی‌گیرند و همین مسئله باعث شده که پس از مستهلک یا تخریب شدن نیوجرسی به‌سادگی با دیگری جایگزین شود.

شکرچی زاده با اشاره به اینکه با آزمایش نیوجرسی‌های مختلف به نتایجی دست‌یافتیم که در برخی از آن‌ها نسبت آب به سیمان به ۷ درصد رسیده است و این‌یک فاجعه تلقی می‌شود، زیرا بتن به حداقل مقاومت رسیده و اکثر منافذ مویه به هم متصل‌اند و هیچ منفذی وجود ندارد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن