نقش خوردگی در 60 درصد حوادث پالایشگاهی دوسال اخیر

مدیرکل راهبری نظام نگهداری و تعمیرات وزارت نفت گفت: در دو سال گذشته60 درصد حوادث پالایشگاه‌ها منشأ خوردگی داشتند؛ اگرچه در برخی حوادث ممکن است مستقیماً علت اصلی آن نبوده باشد، اما خوردگی تشدیدکننده آن حادثه بوده و میزان خسارات و تبعات آن‌را وسیع‌تر کرده است.

علیرضا اصل عربی در گفتگو با خبرنگار «انرژی امروز» درباره مبحث خوردگی در پالایشگاه‌ها گفت: خوردگی مانند یک زلزله خاموش است. زلزله بسیار ویران‌کننده است، اما هنگامی‌که پرسروصداست، همه از آن می‌گریزند، اما خوردگی یک پدیده پنهان است و اگر براساس اصول صحیح، برای آن وقت گذاشته نشود، علم به صورت اصولی در آن به‌کار گرفته نشود و تجارب در آن مستند نشوند، قطعاً خسارت‌های بسیاری به بار خواهد آورد.

این مقام مسئول تصریح کرد: در بخش پالایشگاه‌ها و خطوط لوله عمده‌ترین عاملی که سبب افزایش بحث خوردگی شده است، نبود مدیریت خوردگی است.

او با اشاره به اینکه «سندی‌که در سال 93 به تصویب وزیر نفت منتشر شد، هنوز اجرایی نشده است»، گفت: شرکت‌ها بعد از دوسال کار هنوز در مراحل ابتدایی کار هستند و هنوز یک Frame work اجرایی یا قالب برای آن در مجموعه وجود ندارد.

مدیرکل راهبری نظام نگهداری و تعمیرات وزارت نفت درباره پیامدهای نبود یک مدیریت خوردگی گفت: وقتی مدیریت خوردگی نداشته باشیم؛ خوردگی‌ها در محدوده کنترل خوردگی باقی می‌مانند.

او تاکید کرد: کنترل خوردگی یک عامل مستقیم است و بستگی به علم و توان و هزینه و خبرگی فرد مسئول آن دارد.

اصل‌عربی درباره مزایای وجود مدیریت خوردگی در پالایشگاه‌ها گفت: وقتی مدیریت خوردگی در پالایشگاه‌ها وجود داشته باشد، نگاه همه‌جانبه‌ای به مدیریت خوردگی وجود خواهد داشت. گاهی اوقات به پژوهش‌های جدیدی نیاز داریم و گاهی نیز نیازمند متریال و سیستم‌های نرم‌افزاری جدید هستیم، و درصورتی که همه اینها را در کنار هم داشته باشیم، قطعاً شاهد پیامدهای مثبت آن در صنعت نفت خواهیم بود.

او با تاکید بر اینکه« پدیده خوردگی در صنایع نفت و گاز، خسارت‌های بسیاری را وارد می‌کند»، گفت: در 2 سال گذشته60 درصد حوادث پالایشگاه‌ها منشأ خوردگی داشتند؛ اگرچه در برخی حوادث ممکن است خوردگی مستقیماً علت اصلی آن نبوده باشد و تحت تأثیر عامل دیگری باشد، اما خوردگی تشدیدکننده آن حادثه بوده و میزان خسارات و تبعات آن‌را وسیع کرده است.

مدیرکل راهبری نظام نگهداری و تعمیرات وزارت نفت در ادامه اظهار کرد: این‌ها مسائلی است که بر اساس آن وزیر محترم نفت نیز سند آن را داده‌اند؛ اما به دلیل دست اندازها و مشکلاتی که بر سر راه آن وجود داشت به فیلد اجرا نزدیک نشده است.

او با بیان اینکه «پروژه‌هایی در وزارتخانه تعریف شده‌اند که باید در قالب یک سیستم اجرایی از شرکت‌ها خواسته شوند» اظهار کرد: اخیراً مهندس بیطرف دستور دادند برنامه استقرار و مدیریت خوردگی در دل برنامه ششم و در پنج سال تمام شود. تفسیر ایشان که صحیح نیز هست این است که این کار برنامه‌ای بلند مدت است، و نمی‌توان گفت که با انجام این کار تماماً خوردگی‌ها برطرف خواهند شد.

علیرضا اصل‌عربی در پایان اظهار کرد: آموزش، صلاحیت حرفه‌ای و استانداردها، نرم افزارها و دیگر عوامل مباحث بلند مدتی است که باید هماهنگ با برنامه ششم تعریف شود و امیدواریم که پشتیبانی‌ها هم شکل بگیرد و هماهنگ با آن به سرانجامی اثر بخش برسیم.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن