انتشار شناسنامه 15 محور فناوری دریایی؛ بزودی
شناسنامه 15 محور فناوری دریایی به منظور برنامهریزی دقیقتر و تصمیمگیری منسجمتر برای توسعه اولویتهای آنها تا پایان فصل بهار چاپ و منتشر میشود.
دبیر گروه مطالعات و برنامهریزی ستاد دریایی درباره تدوین شناسنامه 44 محور اصلی فناوری در حوزه دریایی خاطرنشان کرد: اساتید مجرب و متخصص برای تهیه گزارشات در 27 محور ثبت نام کردند که پیشبینی میشود تا پایان فصل بهار با تایید کمیتههای تخصصی این گزارشات نهایی و منتشر شوند.
امیرحسین صفرقلی با بیان اینکه تهیه نقشه راه فناوری های دریایی را در ستاد توسعه فناوری و صنایع دانشبنیان دریایی از پاییز 93 آغاز کردیم، به خبرنگار مارینتایمز گفت: این کار یکی از اولویتهای اصلی این ستاد بود به همین منظور از همه سازمانهای مختلفی که در حوزه دریا نقشآفرینی میکنند و مرتبط با دریا هستند برای همکاری دعوت به عمل آوردیم که با پذیرش آنها جلسات ابتدایی با حضور 18 سازمان مختلف دریایی آغاز شد.
دبیر گروه مطالعات و برنامهریزی ستاد دریایی اظهار کرد: جلساتی که در سال 93 برای تهیه نقشه راه فناروری های دریایی انجام شد، با حضور حداکثری نمایندگان سازمانهای نامبرده اعم از کشتیسازیها، کشتیرانیها، شیلات، صنایع فراساحل، گردشگری و … برگزار شد که در آن جلسات مقرر شد سازمانهای مرتبط نیازهای فناورانه خود را در قالب فرمهای یکسان نظرخواهی تکمیل و برای ما ارسال کنند.
وی افزود: به همین ترتیب نیازهای سازمانها را دریافت کردیم و با تشکیل جلسات کارشناسی با خود نمایندگان سازمانهای نامبرده، اواخر سال 94 توانستیم 44 محور اصلی فناوری در حوزه دریا را شناسایی کنیم.
صفرقلی درباره 44 محور اصلی فناوری در حوزه دریایی خاطرنشان کرد:با شناسایی 11 حوزه کلان فناوری، برای هر کدام با حضور سازمانها، اساتید دانشگاهی و فعالان دریایی پانلهای خبرگی برگزار کردیم که نتیجه این پانلها دستهبندی 11 حوزه نامبرده به 44 محور شد.
به گفته صفرقلی، با شناسایی و استخراج 44 محور، مرحله برنامهریزی آغاز شد.
وی اظهار کرد: به منظور اینکه بتوانیم برنامهریزی دقیقتر و جزئیتری برای پیشرفت در این 44 محور داشته و فعالیتهای منسجم انجام دهیم باید متوجه میشدیم که ظرفیت کشورمان چقدر است و اکنون در چه مرحلهای قرار دارد؟ کشورهای دیگر به کدام سمت میروند؟ کشورهای صاحب نام در حوزه دریا چه برنامههای آموزشی و پژوهشی و صنعتی دارند و به کجا میروند؟ و ما با چه برنامههایی میتوانیم کار را پیش بریم؟
دبیر گروه مطالعات و برنامهریزی ستاد دریایی تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم به این پرسشها پاسخ دهیم، باید شناسنامه محورهای فناوری را تدوین میکردیم که در نهایت بتوانیم تحلیل و بررسی دقیقتری انجام دهیم، برنامهریزی منسجمتری داشته باشیم تا بهترین تصمیم در جهت توسعه فناوریهای اولویت دار را بگیریم.
وی با بیان اینکه در سال 95 به کمک اساتید دانشگاه روی تدوین شناسنامه محورهای فناوری تمرکز کردیم، اعلام کرد: از اساتید درخواست کردیم با توجه به تخصص و تمایل خود، یکی از 44 محور را انتخاب کنند و در فرمتی استاندارد و قالبی مشخصشده به تدوین شناسنامه محور مورد نظر خود بپردازند. البته فرمت استاندارد و قالب مشخص را به آن دلیل انتخاب کردیم که در پایان همه گزارشات یکپارچه باشد.
وی با بیان اینکه اساتید تاکنون در 27 محور مختلف ثبت نام کردهاند و به کمک یک تیم از دانشجویان خود به تهیه گزارشات در محور مرتبط میپردازند، تصریح کرد:در سال گذشته کارگاههای آموزشی تدوین شناسنامه محورهای فناوری را نیز برگزار کردیم تا موانع، مشکلات و ابهامات اساتید محترم در جهت تهیه شناسنامه های مذکور رفع شود.
صفرقلی با اشاره به اینکه طبیعتا هیچ گزارشی خالی از خلل و نقص نخواهد بود، گفت: به همین منظور پس از آماده شدن گزارشات، جلسات کمیته های تخصصی در هرکدام از محورها تشکیل خواهد شد. هدف از تشکیل این جلسات که متشکل از اساتید، متخصصان دریایی و نمایندگان سازمانهای مرتبط است، نقد و بررسی گزارشات تهیه شده و رفع کمبودها و اشکالات احتمالی آن خواهد بود.
دبیر گروه مطالعات و برنامهریزی ستاد دریایی خاطرنشان کرد: در پایان سال گذشته، گزارش 15 محور از 27 محور واگذار شده به اساتید، آماده بود که پیشبینی میشود تا پایان فصل بهار با تایید کمیتههای تخصصی این گزارشات نهایی و منتشر شوند.
وی افزود: در هر محور سعی شده اولویتهای پژوهشی و صنعتی شناسایی شوند تا بتوان براساس آن و همکاری سازمانهای ذیربط پروژههای مطالعاتی، تحقیقاتی و صنعتی را با هدف توسعه فناوری های مرتبط تعریف کرد.
صفرقلی درباره مقایسه محورهای مختلف در ایران و کشورهای دیگر گفت: یکی از اهداف این کار، این است که بتوانیم مقایسه درستی بین کشور خودمان با کشورهای دیگر داشته باشیم. به همین ترتیب تاکنون برایمان محرز شده است که در برخی محورها پیشرفت بسیار خوبی داشته و در منطقه حرف اول را میزنیم و در بین کشورهای پیشرو نیز رتبه خوبی داریم اما در بعضی از محورها نیز وضعیت خوبی نداشته و نیاز به توسعه هرچه سریعتر داریم.
وی درباره 17 محور دیگر که هنوز استادی برای دریافت آنها تمایل نشان نداده است، گفت: از آنجایی که اساتید به برخی از این محورها نیز اظهار تمایل نکردهاند، یکی از راهها برای این محورها این است که بعضی از سازمانها را که در این زمینهها تخصص دارند و علاوه بر تخصص و تجربه به این کار علاقهمند نیز هستند به کار بگیریم تا آنها نیز به کمک کارشناسان و متخصصان بتوانند در این کار ما را یاری کنند.