مصائب اوپک با عراق دمدمی‌مزاج

اوپک مشکلی دارد به نام عراق: دومین تولیدکننده نفت اوپک همزمان با تصمیم وزرای نفت برای چگونگی ادامه توافق کاهش تولید، بین شکستن سهمیه تولید نفت خود در اوپک و بحران تولید نفت خود لنگ‌لنگان جلو می‌رود و فضای تصمیم‌گیری اوپک را در نشست هفته آینده تیره و تار می‌کند.

به گزارش «انرژی امروز» عراق بعد از این که در تمام طول سال به نحوی از میزان سهمیه تولید نفت خود فراتر رفت، در ماه اکتبر و بعد از تنشی که با دولت اقلیم کردستان پیداکرد تولید نفت خود را کاهش داد. حال که تنش تمام شده است، هنوز هم صادرات نفت از مناطق شمال عراق 40 درصد کمتر از نیمه اول ماه نوامبر است.

هفته آینده اوپک در وین نشست خواهد داشت اما با این حال این سازمان دست به گریبان تولید زیاد نفت در نیجریه و لیبی است و حالا عراق مشکلی پیش‌بینی نشده بر مشکلات این سازمان اضافه کرده است.

این کاهش کوتاه مدت تولید نفت عراق، پوششی بر حقیقتی طولانی مدت است: عراق نه تنها سال گذشته بعد از دهه‌ها معافیت، سهمیه تولید را رعایت نکرد، هیچ گاه هم از محدودیت‌ها ابراز رضایت نکرده و می‌خواهد پتانسل تولید نفت خود را به حداکثر برساند.

ایسام چالابی، مشاور اسبق وزیر نفت عراق می‌گوید «تولید نفت عراق نوسان خواهد داشت». از آنجایی که برای این کشور مشکل است بتواند به سرعت بشکه‌های نفتی را که در شمال از دست داده است جبران کند، «قصد اصلی این کشور رسیدن به 5 میلیون بشکه تولید است».

بر همین اساس بلومبرگ می‌نویسد عدم اطمینانی که عراق به وجود آورده است اوپک را در قضاوت در مورد تعادل بازار نفت و تعادل بین عرضه و تقاضا در سال آینده دچار مشکل کرده و از طرفی اوپک در خصوص اینکه این توافق کاهش تولید تا به کی می‌تواند ادامه داشته باشد هم دچار مشکل شده است.

این گروه تولید کنندگان نفت در تلاش برای ایجاد یک توافق با تولید کنندگان غیراوپکی چون روسیه هستند تا بتوانند بر سر چگونگی ادامه توافق کاهش تولید تا بعد از ماه مارس به نتیجه برسند آن هم در زمانه‌ای که اشباع بازار در حال کم شدن است.

در حالی که با عرضه نفت لیبی و نیجریه، که در توافق فعلی هیچ محدودیتی برای تولید خود ندارند، هنوز هم نشانه‌های تعادل مجدد بازار وجود دارد، عراق دمدمی‌مزاج‌تر می‌شود.

طبق داده‌هایی که بلومبرگ منتشر کرده است ماه گذشته و به دنبال تنشی که بین دولت مرکزی عراق با دولت اقلیم کردستان به وجود آمد تولید نفت اوپک 120 هزار بشکه در روز کاهش یافت که از ژانویه تا کنون بیشترین مقدار کاهش تولید نفت این کشور بود. این امر بدان معنی است که عراق در ماه اکتبر 4.35 میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده است و برای اولین بار در سال جاری کمتر از آن چیزی بود که اوپک برایش در نظر گرفته است.

در کنفرانس ماه سپتامبر در امارات متحده عربی، جبار العیبی، وزیر نفت عراق گفت که شرکت‌های بین‌المللی نفتی دنیا برای بالا بردن ظرفیت تولید خود در عراق تلاش کنند.

او ادعا کرد عراق در میادینی که خود آن‌ها را اداره می‌کند میان تولید خود را کاهش داده است تا به سهمیه اوپک برسد.

استراتژی کاهش تولید نفت اوپک نشانه‌هایی از موفقیت را به همراه دارد، برنت بیش از 60 دلار در هر بشکه معامله می‌شود در حالی که در سال گذشته به کمتر از 30 دلار رسیده بود.

جنگ در کردستان و دیگر تنش‌ها در مناطق مختلف قیمت نفت را بالا برد. دانیل یرگین، قائم مقام شرکت HIS Markit می‌گوید: این اولین بار است که می‌بینیم مسائل ژئوپلیتیکی منطقه‌ای جبران قیمت می‌کند. چیزی که اوپک با آن دست به گریبان خواهد بود.

هنوز معلوم نیست که جریان دوباره نفت از میادین شمالی عراق چه موقع برقرار خواهد شد. میادینی که هنوز هم به خط لوله نیاز دارند تا بتوانند به بازارهای جهانی راه یابند.

در نیمه اول ماه نوامبر این خط لوله 320 هزار بشکه نفت صادر کرد و بلومبرگ می‌گوید این میزان صادرات نفت از این منطقه کمتر از مقدار متوسط 565 هزار بشکه‌ای است که به طور متوسط در 9 ماهه سال صادر شده است.

جعفر الطایی، مدیر اجرایی شرکت مشاور گروه منار می‌گوید این کاهش عرضه به دلیل تنش با کردستان می‌تواند تا شش ماه آینده هم ادامه داشته باشد. «عراق تقلب می‌کند. اما این تقلب نمی‌تواند همیشگی باشد و باعث تفرقه خواهد شد».

تولید نفت نیجریه، که در سه سال گذشته و به دنبال برخی حملات نظامی در این کشور، به کمترین میزان خود رسیده بود، دوباره به نقطه‌ای برگشته است که حالا این کشور می‌تواند دوباره به توافق سهمیه بندی اوپک بپیوندد آن هم بعداز شش ماه ثبات نسبی.

در لیبی هم با گذشت شش سال از سقوط دیکتاتور این کشور، گروه‌های نظامی رقیب هنوز هم بر سر کنترل کشور در نبرد هستند.

با این حال، اد مورس، کارشناس سیستی‌گروپ در نیویرک می‌گوید عراق حالا تعیین کننده تصمیم اوپک است. به اعتقاد او «عراق به مانند یک فروشنده دوره‌گردی عمل می‌کند که اعتمادی به آن نیست».

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن