اعتبارات دولتی کشش پرداخت بدهی وزارت نیرو را ندارد

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس ابراز امیدواری کرد: در حوزه انرژی‌های نو و تجدیدپذیر با پایداری نسبی ایجادشده در تصمیمات و تعیین نرخ معقول و منطقی برای خرید از تولیدکنندگان، ‌سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به کشور سرازیر شوند.

اسدالله قره خانی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی انرژی امروز درباره ضرورت‌های ‌سرمایه‌گذاری در حوزه برق و آب و بدهی‌های وزارت نیرو گفت: در حال حاضر نه‌ می‌توانیم به وزارت نیرو بگوییم متوقف شود و نه‌ می‌توانیم آن را از گذشته جدا کنیم و بگوییم به آن کاری نداشته باشد. بنابراین، ما در آینده به وزارت نیرو کار بسیار داریم.

وی در ادامه افزود: وزارت نیرو یک وزارتخانه اساسی، توسعه‌ای، امنیتی و اجتماعی است اگر کوچکترین تعللی در وزارت نیرو ایجاد شود و یا متناسب با انتظارات جامعه و تصمیمات کلان از جمله رشد هشت درصدی که در برنامه ششم توسعه در نظر گرفته شده، نتواند خود را وفق دهد؛ شاهد مخاطراتی خواهیم بود.

بدهی‌های وزارت نیرو واقعیتی است که با سیاستگذاری درست‌ می‌توان آن را پرداخت کرد

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به بدهی کلان وزارت نیرو گفت:  این بدهی انباشته که جای آن نیست درباره علل وعوامل آن صحبت  کنم، واقعیت موجود است و ما آینده‌‌ای را پیش رو داریم که باید در راستای پرداخت این بدهی‌ها باشیم؛ البته ما در این بین به اعتبارات دولتی نمی‌توانیم تکیه کنیم.

اعتبارات دولتی کشش پرداخت بدهی وزارت نیرو را ندارد

وی در ادامه افزود: به هیچ وجه اعتبارات دولتی کشش ورود به پرداخت بدهی وزارت نیرو را ندارد و بیشتر ضرورت بر سیاستگذاری و جذب سرمایه خارجی و داخلی است.

نماینده مردم علی آباد کتول با اشاره به اینکه «جذب سرمایه برای وزارت خانه‌‌ای که درآمدزایی دارد دشوار نیست»، تصریح کرد: جای تاسف دارد و بسیار ناپسند است که این وزارتخانه بخواهد بال بال بزند. در این بین وزارتخانه‌هایی هستند که فعالیت آنها درآمدزایی ندارد و ریسک بالایی دارد و به عبارتی نیاز به فعالیت آنها در حال حاضر ضروری نیست و آن را‌ می‌توان به آینده موکول کرد؛ اما در قبال وزارت نیرو و صنعت آب و برق چنین تصمیمی قابل اجرا نیست.

وی در ادامه افزود: مگر‌ می‌شود برق  را در مناطق گرم قطع کرد؟ در وزارت نیرو نیازها لحظه‌‌ای است؛ همه این موضوع را‌ می‌دانند و قدر لحظات را نیز‌ می‌دانند. همین هم مستلزم آن است که برای جذب ‌سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، آینده‌نگری و استفاده از شیوه‌های مناسب‌ می‌توانیم از این مرحله نیز عبور کنیم.

با ترمیم دهک‌های دریافت‌کننده یارانه‌های نقدی، سیاست قیمتی قابل اجرا خواهد بود

قره خانی با اشاره به جلسه این هفته کمیسیون انرژی مجلس با رضا اردکانیان، وزیر نیرو گفت: به نظر من  آقای اردکانیان به‌عنوان یک مدیر بین‌المللی بخش‌های مختلف را تجربه کرده است و در حوزه برق و آب واقف است، این امیدواری را برای ما ایجاد‌ می‌کند که بخشی از این مشکلات با تدابیر و سیاستگذاری‌های ایشان مرتفع شود.

وی در تشریح روش‌های پرداخت بدهی در وزارت نیرو با اشاره به موضوع افزایش نرخ آب و برق و ثابت ماندن رقم یارانه نقدی گفت: اگر در قبال یارانه‌ها به این شیوه که شاهد هستیم؛ پیش برویم بالا بردن رقم آن مصلحت نیست. اما اگر بیاییم افراد مستمند و نیازمند را شناسایی کنیم و یارانه را به آنها بدهیم و برای آنها این رقم افزایش یابد؛ منطقی است و متناسب با آن ما ناگزیریم رقم آب و برق هم بالا ببریم.

وی در ادامه افزود: ما در حال حاضر بیشترین مصرف را داریم و شدت استفاده از انرژی و سرانه مصرف آب ما نیز بسیار بالاست.  یکی از شیوه‌ها، شیوه‌های سیاست گذاری قیمتی و ما بر اساس آن‌ می‌توانیم مدیریت کاهش تقاضا را ایجاد کنیم. به عبارتی هم مصرف و هم هزینه تمام شده را تا اندازه‌‌ای می‌توانیم جبران کنیم. ما باید این رویه را انجام دهیم.

تبدیل گاز به برق و صادرات آن جذابیت لازم برای ‌سرمایه‌گذاری دارد

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس درباره ایجاد جذابیت در ‌سرمایه‌گذاری‌ها گفت: ما در قسمت انرژی‌های تجدید پذیر به ویژه انرژی خورشیدی کشور ما جذابیت‌های بسیاری دارد با پایداری نسبی که در تصمیمات ایجاد شده است؛ تعیین نرخ معقول و منطقی برای خرید از تولید کنندگان موجب آن شده که ‌سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی همه برای چنین کاری سرازیر شوند.

وی در ادامه افزود: این جذابیت‌ها در بخش خورشیدی و بادی در کشور ما بسیار است. اگر ما بخواهیم این سیاستگذاری  را در قسمت انرژی حرارتی نیز اعمال کنیم. به عبارتی گازی که داریم به انرژی الکتریکی تبدیل کنیم و انرژی الکتریکی را صادر کنیم. حال به صورت لوله، ثقلی و یا به عبارتی CNG و LNG نمی‌توانیم چنین کاری انجام دهیم به شکل الکتریکی  و برق که‌ می‌توانیم صادرات را انجام دهیم.

نماینده مردم علی آباد کتول گفت: گازمان را تبدیل به برق‌ می‌کنیم، با ‌سرمایه‌گذاری خارجی آن را صادر کنیم، هم اشتغال ایجاد کرده  و هم برق را فروختیم و رقم خوبی هم به نفع مملکت شده است، هم عوارض و مالیات و مالیات بر ارزش افزوده را برای اداره کشور استفاده‌ می‌کنیم.

وی در ادامه  تصریح کرد: با این روش همه کشورهای اطراف را نیز وابسته به خود‌ می‌کنیم که در مذاکرات و مباحث امنیتی بسیار اثر گذار خواهد بود. این بهترین شیوه برای درآمد زایی و جذب سرمایه است.

دولت 32هزار میلیارد تومان باید به عنوان اصل و سود اوراق مشارکت پرداخت کند

قره خانی با اشاره به پیشنهاد اوراق مشارکت که در جلسه با اردکانیان مطرح شده بود، گفت: اوراق مشارکت در شرایط فعلی چندان مناسب نیست. دولت 32هزار میلیارد تومان باید به عنوان اصل و سود اوراق مشارکت پرداخت کند. چقدر ظرفیت و کشش در دولت برای این اوراق‌ می‌توان در نظر گرفت.

به جای اوراق مشارکت به دنبال فاینانس خارجی با بهره کم باشیم

وی در پایان گفت: حتی اگر جامعه این ظرفیت را داشته باشد؛ دولت بخواهد باز پرداخت و سود بدهد مشکلاتی پیش‌ می‌آید. اگر بخواهد سود را بالا ببرد موضوع بانک‌ها پیش‌ می‌آید اگر پایین بیاید جذابیت ندارد. پس بهتر آن است که ما به جای اوراق مشارکت به سوی فاینانس خارجی با بهره 2 یا 3 درصد باشد. این بهترین روش است. 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن