باید به سمت سوخت یورو5 برویم
شهردار تهران گفت: تعطیلی خط هفت هیچ جنبه سیاسی نداشت دلمان میخواست ادامه پیدا کند، اما از نظر ایمنی شرایط بسیار بحرانی بود، یک فردی را گذاشته بودند که بگوید این قطار بیاید و آن قطار نیاید. چون فاصله حرکت قطارها زیاد بود احتمال خطا بالا میرفت.
به گزارش خبرنگار توسعه پایدار «انرژی امروز» محمدعلی نجفی، شهردار تهران در برنامه زنده محیط زیستی «سرزمین ما» شبکه اول سیما، حضور یافت.
نجفی در این برنامه با ذکر این نکته که «این اولین برنامه زنده تلویزیونی است که بعد از سه ماه از شهردار شدنم حضور پیدا میکنم و خوشحالم که این شروع با یک برنامه محیط زیستی بود» گفت: اولویت ما در توسعه حمل و نقل عمومی تهران، توسعه مترو است.
نجفی با تاکید بر این که «با تونل و بزرگراه مشکل حملو نقل حل نمیشود» ادامه داد: امروزدنیا به این نتیجه رسیده است با ساخت معبر، پل، تونل، بزرگراه و خیابانهای جدید مشکل حمل و نقل نه تنها حل نمیشود بلکه مشکلات جدیدی هم بر شهروندان تحمیل میشود. درباره تهران نیز واقعا در شرایط مناسبی از نظر حمل و نقل عمومی قرار نداریم.
شهرداد تهران ادامه داد: زمانی میگفتند 60 درصد سفرهای تهران حمل و نقل عمومی است اما این رقم واقعا دقیق نیست. خیلی دست بالا بگیریم 46 درصد سفرها حمل و نقل عمومی و 54 درصد حمل و نقل شخصی است.
به گفته نجفی: از حمل و نقل عمومی 25 درصد با تاکسی، اسنپ و مسافر برهای شخصی است و حدود 21 درصد با مترو و اتوبوس است به نحوی که 10 درصد مترو و 11 درصد مترو. این را با هر نرمی در کلانشهرها دنیا مقایسه کنیم خیلی پائین است.
نجفی با اشاره به این که «اصولا درباره آمارها باید تجدید نظر کنیم، یا به خاطر عدم دقت و یا جنبههای تبلیغاتی» گفت: همین امروز که برای برنامه میآمدم از دو دفتر شهرداری درباره میزان زبالههای روز تهران گزارش خواستم یکی میگفت هشت هزار تن و یکی میگفت 9 هزار تن.
اولویت مهم ما توسعه مترو در تهران است
محمد علی نجفی، در این برنامه زنده تلویزیونی با تاکید مجدد بر این که «اولویت مهم ما توسعه مترو در تهران است» گفت: الان 1300 واگن مترو داریم که معمولا یک سوم نیاز به تعمیر دارد و کار نمیکند این را باید به چهار هزار واگن برسانیم و اگر این کار را نکنیم تهران روز به روز شرایط بدتری پیدا میکند.
شهردار تهران ادامه داد: در شبکه اتوبروسرانی 6500 اتوبوس داریم که باید به 10 هزار اتوبوس برسانیم. به خصوص اینکه در اتوبوسرانی بخش خصوصی وارد شده و کار خیلی خوبی است اما در مترو خود شهرداری و دولت باید کار بزرگی انجام دهیم.
شهردار تهران با اعلام برگزاری مناقصه بین المللی برای خرید واگن جدید گفت: قرار بود تا پایان آبان ماه نتیجه مشخص شود اما شرکتهای خارجی نیاز به زمان بیشتر داشتند و آن را تمدید کردند. قیمت میدهند که برای ساخت و تحویل هر واگن چقدر هزینه میبرد. ما دنبال این هستیم قیمت زیر یک میلیون دلار داده شود اما الان قیمتها مقداری بالاتر است. امیدواریم تا پایان دی ماه قیمتها مشخص شود و تدریجا به ساخت آن اقدام میکنیم.
تعطیلی خط هفت هیچ جنبه سیاسی نداشت
نجفی تاکید کرد: تعطیلی خط هفت هیچ جنبه سیاسی نداشت دلمان میخواست ادامه پیدا کند، اما از نظر ایمنی شرایط بسیار بحرانی بود. سیگنالینگ و علائم الکترونیکی برای کنترل حرکت قطارها تقریبا صفر است. فردی را گذاشته بودند که بگوید این قطار بیاید و آن قطار نیاید. چون فاصله حرکت قطارها زیاد بود احتمال خطا بالا میرفت.
نجفی ادامه داد: نکته دوم مسئله هواسازها و امکانات دیگر بود. اگر خدای نکرده در یکی از تونلها و مسیرهای این خط آتش سوزی کوچکی اتفاق می افتد بالای 100 نفر خفه میشدند دیدیم جان شهروندان خیلی ارزشمندتر از این است.
نجفی در خصوص هزینههای لازم برای خط هفت متروی تهران هم گفت: پیشبینی کردیم 400 میلیارد برای این خط هزینه کنیم امیدواریم این پول را تامین کنیم تا اول فروردین ماه این خط راه اندازی شود. همه واگنها را در داخل نمیتوان ساخت و توان ساخت حدود 40 درصد واگنها وجود دارد. در مناقصه بین المللی قرار است شرکتهای خارجی با همکاری شرکتهای داخلی این کار را انجام دهد.
نجفی با تاکید بر اینکه «مهمترین مشکل ما در مترو تامین منابع است» گفت: مجبور هستیم از طریق فاینانس و یا سایر روشها منابع بگیریم و این منابع را طی سالها پرداخت کنیم.
قراردادهای بالای یک میلیارد تومان تا پایان آذر اعلام عمومی میشود
شهردار تهران در ادامه صحبتهای خود در برنامه «سرزمین ما» تاکید کرد: ما واقعا معتقد به شفافیت هستیم چرا که معتقدیم اگر شهروندان بخواهند شهر و شهرداری را از آن خودشان بدانند باید اطلاعات داشته باشند. بنابر این شفافیت برای من و شورای شهر اصل مهمی است.
وی ادامه داد: بر این اساس بود که در پایان شهریور ماه ما کل درآمدها و هزینههای شهرداری در شش ماهه را اعلام کردیم تا مردم بدانند کجا درآمد داشتیم و کجا هزینه کردیم.
وی با اشاره به اینکه «برای اعلام قراردادهای بالای یک میلیارد تومان در شهرداری تهران سازمان فناوری شهرداری قول دادند که از نظر فناوری، آمادگی لازم تا پایان آذر ماه به صورت کامل ایجاد شود و در پرتال شهرداری تهران بتوانیم هر قرارداد بالای یک میلیارد تومان را اعلام کنیم» تصریح کرد: حتی بتوانیم بگوییم چهار شرکت اولی که برای مناقصه تقاضا کردند کدام شرکتها و با چه رقمهایی بودند و در نهایت کدام شرکت برنده شد. شورای شهر فهرستی داده است که این مواد از قراردادها را میخواهیم اعلام کنیم و هم اکنون در حال آماده سازی برای اعلام قراردادها هستیم.
کیفیت سوخت را باید بالا ببریم
شهردار تهران در خصوص آلودگی هوای تهران هم گفت: ما در دنیا رتبه اول آلودگی را ندایم اما شرایط خوبی هم نداریم. در سال 95 حدود 89 روز از سال هوای تهران هوای مطلوب نبوده است و در شرایط هشدار و یا بدتر قرار داشته است. از آذر ماه تا پایان سال مشکلات آلودگی هوا داریم و باید کارهای زیادی بکنیم که مسئله آلودگی هوا را از بین ببریم.
نجفی ادامه اظهار کرد: بخشی از مسئله استفاده از سوختهای فسیلی است، باید اولا سوخت را از استانداردهای بهتری برخوردارکنیم و شرایطی ایجاد کنیم خودروها آلودگی کمتری ایجاد کنند. کاتالیستها را برای خودروها جدی بگیریم و خودروهای عمومی را به سمت گاز سوز کردن و برقی کردن موتور سیکلتها پیش ببریم. کیفیت سوخت در سالهای اخیر بیشتر شده است اما باید به سمت استانداردهای یورو پنج ببریم.
نجفی گفت: خوشبختانه قانون و مصوبه دولت برای کاتالیستها داریم اما در اجرا ضعیف هستیم. راهنمایی رانندگی هم باید تعهد بیشتری اعمال کند و خودروهایی که در زمان مقرر باید کاتالیست نصب کنند و یا عوض کنند یا خودرو را بخواباند و یا جریمههای سنگینی اعمال کنند که مردم همراهی کنند.
نجفی تصریح کرد: در حال حاضر آماری برای میزان کمبود کاتالیستها در خودروهای شهر تهران نداریم اما برخی خودروها حتی کاتالیست دارند ولی از عمر آن گذشته و به خوبی فعالیت نمیکند.
شهردار تهران تاکید کرد: امضای صرف بیانیه دردی را دوا نمیکند. ما باید سه مرحله طی کنیم. مرحله اول داشتن برنامه است دولت در سالهای 90 و 93 در این زمینه قانون تصویب کرده است مجلس چند ماه پیش، قانونی برای مبارزه آلودگی تصویب کرد که خیلی خوب بوده است.
نجفی مشکل دوم در این زمینه را کمبود منابع عنوان کرد و گفت: برای اجرای برنامه نیاز به منابع داریم که بخواهیم خودرودهای عمومی و شخصی را برقی کنیم منابع زیادی لازم است مردم با پول خودشان این امکان را ندارند دولت و بانکها باید کمک کنند.
شهردار تهران سومین مشکل را مشکل مدیریتی دانست و ادامه داد: شهر تهران واقعا هم جذابیت و ظرفیتهای زیادی از نظر جذب سرمایهگذاری خارجی دارد اما از این ظرفیتها استفاده نکردیم. طرحی داریم 100 پروژه قابل سرمایه گذاری توسط خارجیها را آماده کنیم، بعد سمیناری در همین سال 96 تحت عنوان فرصتهای سرمایه گذاری در تهران برگزار کنیم و امیدواریم سرمایه گذاران زیادی بیایند.
وی در خصوص جذب سرمایهگذاران خارجی برای طرحهای مرانی تهران هم گفت: در سفر کره جنوبی بخش زیادی از وقت من، صرف گفتوگو با سرمایه گذاران برای جذب و حضور سرمایه گذاران در تهران شد.
وی در خصوص برنامههای شهرداری تهران برای جذب سرمایههای خارجی این طور توضیح داد که: ما سه گروه را هدف قرار دادیم. یکی سرمایه گذاران داخلی که متاسفانه کم شدند چون تجربه مشارکت با شهرداری خوب نبوده است. دوم ایرانیان مقیم خارج که هیچ وقت درگیر کارهای شهری نشدند اما خیلی علاقهمند هستند. سوم هم سرمایهگذاران خارجی.
با همکاری دولت در حوزه بافتهای فرسوده تحول رخ خواهد داد
شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع احتمال زلزله در تهران پرداخت و گفت: از همینجا بار دیگر به هموطنان عزیز کرمانشاهی که افرادی از خانواده و خانه و کاشانه را از دست دادند تسلیت میگویم. در حد خودمان در شهرداری به هموطنان زلزلهزده کمک کردیم و این کمکها باید ادامه پیدا کند.
وی ادامه داد: زلزله طبیعت زمین است نباید از آن ترسید. فقط باید کاری کنیم که ریسک خطرات ناشی از زلزله پائین بیاید کما اینکه باید ریسک تصادف پائین بیاید. در زلزله، خانه و ساختمانهای باید استحکام داشته باشند و بعد از اتفاق مدیریت بحران مناسب باشد. تهران از خیلی جهات از این نظرها خوب است، شهروندان تهرانی نگران نباشند اما باید آمادگی داشته باشیم.
وی در خصوص میزان مقاومت ساختمانهای تهران گفت: بعضی از نقاط تهران خیلی به گسل نزدیک است و یا روی گسل است و ساخت و ساز در این نقاط اشتباه بوده و متاسفانه انجام شده، اما امروز باید در جهت استحکام این بناها عمل کنیم، بخشی از ساختمانها در برابر هفت ریشتر مقاوم هستند و برخی نیز دربرابر 5 ریشتر هم مقاوم نیستند.
نجفی در مورد نوسازی بافت فرسوده تهران گفت: نوسازی بافت فرسوده شروع شده اما مسئله این است از یک طرف حجم کم میشود از یک طرف، و از طرف دیگر به این بافتها با گذشت زمان اضافه میشود. رئیس جمهور روی نوسازی بافت های فرسوده خیلی حساس بودند و وقتی من مسئولیت شهرداری تهران را بر عهده گرفتنم، از من خواستند برای بافتهای فرسوده کاری کنیم، ما دو جلسه خدمت ایشان داشتیم. حدود دو هفته پیش نیز جلسه دوم خدمت ایشان تشکیل شد . ما طرحی را با همکاری وزارت مسکن و شهرسازی برای بافت های فرسوده تهیه کرده بودیم و ایشان نیز این طرح را تایید کردند. از این رو خیلی خوشبین هستم در سال های آینده یک تحولی در حوزه بافت فرسوده در شهر تهران اتفاق بیفتد.
سولههای مدیریت بحران پس گرفته میشوند
محمد علی نجفی، در برنامه زنده تلویزیونی «سرزمین ما»، شبکه یک به بحث مدیریت بحران در شهرداری تهران هم پرداخت و گفت: رئیس ستاد مدیریت بحران شهر تهران بر عهده شهردار تهران است. ما از نظر برنامهای آمادگی داریم و از نظر تخلیه محلاتی که ممکن است خسارتهای بیشتری ببیند آماده هستیم برای هر محله تهران برنامه داریم. البته هنوز برای آموزش مردم محله شروع نکردیم تا تخلیه محله به چه صورت باشد.
وی ادامه داد: در 10 پارک جنگلی اماکنی برای اسکان آماده کردیم حداقل 600 هزار نفر را میتوانیم به راحتی اسکان دهیم. 50 هزار بسته کمکهای اولیه و کمکهای امدادی برای نجات آماده کردیم در زمان بروز بحران به سرعت توزیع کنیم. حدود 110 پایگاه بحران داریم و سولههایی که عدهای هم ایراد میگیرند چرا استفادههای غیر مرتبط میشود ما داریم پس میگیریم، یکی هم دست صدا و سیما بود پس گرفتیم جرا که مدیریت بحران را باید جدی بگیریم. باید تجهیزات را افزایش دهیم، سال آینده بودجه مربوط به تجهیزات مرتبط با بحران خصوصا زلزله را افزایش خواهیم داد.
وی در خصوص مدارس تهران هم گفت: ما برای هزار مدرسه تهران شناسنامه بحران تهیه کردیم و این کار را ادامه خواهیم داد، با وزیرآموزش و پرورش هم صحبت کردیم از این به بعد کمکهای شهرداری به مدارس به شرطی است که آموزشهای مرتبط با شهر و شهروندی و مدیریت بحران جدی گرفته شود.
در حادثه پلاسکو شهرداری به حق متهم شد
وی تصریح کرد: در دبیرستانها باید حداقل 10 ساعت وقت را در اختیار کارشناسان شهرداری قرار دهند که این موارد را آموزش دهند خیلی مهم است بچهها این موارد را آموزش ببینند و این موارد را به خانواهها منتقل کنند.
حدود چند سال پیش معادل ریالی یک میلیارد دلار برای مقاوم سازی مدارس قرار شد تخصیص یابد. این مقاوم سازی بر عهده شهرداری نیست و تنها ما باید نظارت کنیم که چه اشکالاتی در مدارس مثل اماکن عمومی، ساختمانهای تجاری و ساختمانهای بزرگ وجود دارد. در حادثه پلاسکو نیز شهرداری به حق متهم شد.
برج باغ یک طرح شکست خورده بود و باید شورای شهر جلوی آن را میگرفت
نجفی گریزی هم به موضوع برج باغهای تهران زد و گفت: زمانی که در شورای شهر بودم طرحی به عنوان برج باغ مطرح شد. به آن معنی که یکسری باغ در تهران هستند که شهرداری اجازه ساخت و ساز نمیداد. مالکان سعی میکردند به طرق مختلف درختان را با آتش سوزی و … به صورت تعمدی از بین ببرند.
وی ادامه داد: در شورای شهر طرحی را تصویب کردند که باغ را حفظ میکنیم و تنها اجازه ساخت در 30 درصد مساحت را میدهیم، اما این ساختمان بلند مرتبه باید باشد این طرح هشت یا 10 سال پیش شروع شد. وقتی شروع شد اشکالاتی پیش آمد. اولا 30 درصد به 40 درصد رسید و بعد تعداد طبفات افزایش یافت. بعد شهرداری تصمیم بسیار نابجایی گرفت و گفتند به عنوان طبقات زیر زمینی تا 80 و یا بعضا 100 درصد مساحت باغ را میتوانید به پارکنیگ تبدیل کنید. حساب کنید در زمینی اگر 100 درصد زمین را در زیر زمین پارکینگ کنند درختان خشک میشود.
وی تصریح کرد: این طرح شکست خورده بود و شورای قبلی باید جلویش را میگرفت. در دوران جدید مدیریت شهری، شورا و شهرداری موافق هستند که این طرح یا باید به صورت کلی منتفی شود و یا تجدید نظر شود. از این رو زمانی که در شهرداری آمدم هیچ مجوز جدیدی برای برج باغ ندادیم و برج باغهای قبلی را هم بررسی کردیم که حداقل طبق مجوز صادر شده ساخته شود و بیشتر نسازند.
درخواست رسمی نجفی از تهرانیها برای مقابله با تخلفات مدیریت شهری
محمد علی نجفی، در ادامه از همشهریان تهرانی خواست «با هر مسئله خلاف عرف مواجه شدند درباره مسائل شهری و زیست محیطی، بلافاصله به ما خبر دهند. 137 در اختیار شهروندان است که به ما اطلاع دهند و کارشناسان به این موارد رسیدگی میکنند».
وی تاکید کرد: درباره از بین بردن باغات و درختان خیلی جدی هستیم هیچ اغماضی نمیکنیم. دو هفته پیش یک موسسهای، چند درخت را قطع کرد به فاصله دو سه روز پرونده را به دستگاه قضایی فرستادیم و سه نفر از مسوولان شهرداری ناحیه را عزل کردیم بابت اغماض در جلوگیری از قطع درختان از دستگاه قضایی هم درخواست داریم به سرعت به این موارد رسیدگی کند تا مردم بدانند اگر تخلف کنند تا یک ماه محکوم میشوند.
نجفی اظهار کرد: واقعیت این است که تذکراتی که مردم به ما میدهند انبار نمیشود و رسیدگی میشود. ممکن است تاخیری وجود داشته باشد در بعشی از موارد اما رسیدگب میشود. آخر هر هفته از سازمان بازرسی به من گزارشی میدهند که مردم این تذکرات را دادند و هر کدام از تذکرات در کدام بخش بوده است.
وی در پایان گفت: طرحی تحت عنوان محله محوری داریم تا بخش زیادی از فعالیتهای محله را در تصمیم سازی و تصمیم گیری به خود مردم واگذار کنیم. در این طرح مردم باید خودشان مشکل را حل کنند و لازم نیست به شهرداری گزارش دهند. اگر حل نشد بعد به شهرداری میتوانند گزارش دهند. این سرای محلات که وجود دارد و بخش عمدهای از فعالیتهایش ارتباط با شهرداری ندارد باید تغییر رویکرد دهند و سرای محلات در زمینه محله محوری فعال شوند.
نجفی از راهاندازی طرح «باشگاه مشاوران شهرداری» خبر داد و گفت: طی یکی دو ماه آینده داریم تحت عنوان «باشگاه مشاوران شهرداری»، در این طرح افرادی را که عمدتا داوطلب هستند بر میگزینیم تا همه نظرات انتقادات و پیشنهادات مردم در این باشگاه ارزیابی شود و بعد به شهرداری بر گردد برای اجرایی شدن.