انتشار سیاهه منابع انتشار آلایندگی تهران

نتایج تحقیقات یک ساله پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف در قالب سیاهه انتشار آلاینده های تهران تهیه شد که براساس آن، منابع متحرک با سهم 85 درصدی، عامل اصلی آلاینده کلانشهر تهران معرفی شده است.
دکتر حسین افشین، استادیار دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه شریف، گفت: آلودگی هوا پدیده پیچیدهای است که عوامل گوناگونی در کمیت و کیفیت آن تاثیر گذار هستند.
او افزود: آلودگی هوا محصول جانبی و نامناسب پیشرفت صنعت و تکنولوژی است که متاسفانه پا به پای آن رشد کرده و حال دامنه آن از یک شکل محلی و ملی فراتر رفته و به یک معضل بینالمللی و جهانی تبدیل شده است.
این استاد دانشگاه، نوع سوخت مصرفی، تکنولوژیهای مورد استفاده در منابع آلودهکننده، تکنولوژیهای مورد استفاده برای کاهش آلودگی، وضعیت جوی، موقعیت مکانی، وضعیت هندسی، واکنشهای شیمیایی اتمسفریک، پدیدههای فیزیکی حذف آلایندگی مانند رسوب و تهنشینی را بخشی از عوامل موثر در شکلگیری و شدت آلودگی هوا عنوان کرد.
او تصریح کرد: اگر قرار باشد مشکل هوای آلوده تهران با تصمیمات کارشناسی و تدابیر درست مدیریتی حل شود، مطمئنا بیدرنگ و بدون استفاده از آمارهای صحیح و واضح از عوامل ایجاد چنین وضعیتی میسر نخواهد بود.
افشین در تشریح راهکارهای جلوگیری از آلودگی هوا گفت: اولین گام در این زمینه شناسایی منابع انسانی و طبیعی تولید آلایندههای اتمسفری و دستهبندی آنها با هدف تعیین سهم نسبی این منابع در ایجاد آلودگی در زمانها و مکانهای مختلف است و پس از آن باتوجه به اطلاعات حاصله میتوان تاثیر اقدامات و اولویتبندی آنها را تعیین و به تدریج اجرا کرد.
این عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف افزود: به همین منظور دانشگاه صنعتی شریف طی قراردادی با شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران مسئولیت تهیه سیاهه انتشار شهر تهران را برعهده گرفت.
او خاطرنشان کرد: آخرین سیاهه انتشار برای شهر تهران توسط شرکت جایکا ژاپن در 1382 تدوین شده بود در صورتیکه در کشورهای پیشرفته سیاهه انتشار هر ساله برای هر شهر بهروزرسانی می شود زیرا بدون داشتن سیاهه انتشار نمیتوان برنامهریزی علمی دقیقی برای کاهش آلودگی شهرهای کشور داشت.
سرپرست پروژه انتشار این سیاهه به اشاره به تلاشهای یک ساله پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف در این خصوص گفت: این تحقیقات با تلاش حدود 10 نفر از دانشجویان دانشکده مهندسی مکانیک در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری صورت پذیرفته و در آن میزان آلایندگی وسایل نقلیه در 1393 در شهر تهران بررسی و اندازهگیری شده است.
افشین افزود: این سیاهه بیانگر مقادیر آلایندههای منتشره ناشی از منابع آلاینده، در یک بازه زمانی و یک موقعیت خاص است و یک ابزار مهم و ضروری برای تصمیمگیریها در زمینه کاهش و کنترل آلودگی هوا به شمار میرود.
به گفته او بر اساس این پژوهش میزان کل تولید آلاینده ها در شهر تهران از منابع ساکن و متحرک 725 هزار تن در سال تخمین زده شده است: نتایج پژوهش نشان می دهد سهم منابع متحرک ۸۵ درصد و سهم منابع ساکن ۱5 درصد است بنابراین منابع متحرک سهم اصلی در آلودگی شهر تهران را دارد و از بین منابع آلاینده آنچه همیشه برای شهر تهران در حالت اضطرار قرار میگیرد، ذرات معلق است.
سرپرست پروژه انتشار این سیاهه به سهم وسایل نقلیه مختلف در انتشار سالانه ذرات معلق در شهر تهران اشاره کرد و از خودروهای دیزلی و موتورسیکلتها به عنوان آلاینده های اصلی در انتشار PM (ذرات معلق) نام برد.
افشین بیان داشت: بعد از خودروهای دیزلی و موتورسیکلتها، اتوبوسهای بخش خصوصی و پس از آن اتوبوسهای شهرداری بیشترین سهم را در تولید ذرات معلق دارا هستند.
عضو هیئت علمی صنعتی شریف تصریح کرد: به کمک سیاهه انتشار اطلاعات دقیقی از میزان آلاینده منتشر شده به دست آمده است و مسئولان و متخصصان این حوزه با کمک نتایج به دست آمده میتوانند راهکارهای لازم را ارائه کرده و آنها را اجرا کنند.
او همچنین از آمادگی دانشگاه صنعتی شریف به منظور محاسبه سیاهه انتشار آلایندگی دیگر کلانشهرهای کشور خبر داد.



