بنزین پتروشیمی بنزن را به کجا رساند؟
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: استاندارد غلظت بنزن در هوا 5 قسمت در میلیارد (PPB) است درحالیکه غلظت بنزن هوای تهران در سالهای 89 و 90 بیش از هزار قسمت در میلیارد بود.
به گزارش «انرژی امروز»، سعید متصدی روز دوشنبه در نشست خبری افزود: در سال 92 با اندازه گیریهای صورت گرفته مشخص شد انواع آلودگیهای سمی در هوای تهران وجود دارد که بنزن یکی از آنها بود.
وی اظهار کرد: بر اساس اعلام موسسه بینالمللی سرطانشناسی بنزن قطعا سرطانزا است؛ ازاینرو، اولین اقدام دولت یازدهم حذف بنزن از بنزینهای توزیعی بود.
وی ادامه داد: دولت قبلی از سال 89 اقدام به تولید و توزیع بنزین پتروشیمی کرده بود که 50 درصد آن را بنزن تشکیل میداد که منبع اصلی آلودگی هوا بود؛ بررسیهای انجامشده درتهران نشان میدهد که میزان بنزن در هوای پایتخت بیش از 300 قسمت در میلیارد است و برخی از نقاط به بیش از هزار قسمت در میلیارد میرسید.
متصدی تاکید کرد:با توجه به سرطانزا بودن بنزن، دولت اقدامات خود برای حذف این سوخت را آغاز کرد، در آن زمان روزانه 10 میلیون لیتر بنزین پتروشیمی توزیع میشد که دولت یازدهم موفق به متوقف کردن تولید و توزیع آن شد و به هیچ عنوان اجازه تولید و توزیع داده نشد.
تاکنون هیچ مجوز توزیع بنزین پتروشیمی داده نشده است
وی تصریح کرد: گاها برخی جاها درخواست میکنند که بنزین پتروشیمی تولید کنند و سازمان محیط زیست آن را کنترل کند که اگر مشکلی داشت اجازه تولید ندهد؛ اما من اعلام میکنم تحت هیچ شرایطی اجازه تولید این نوع بنزین داده نمی شود و تاکنون نیز هیچ مجوزی برای این منظور از سوی سازمان محیط زیست صادر نشده است.
متصدی تاکید کرد: در سه سال اول فعالیت دولت، موفق به ارتقای استاندارد سوخت یورو 2 به یورو 4 شدیم و با راهاندازی پالایشگاه ستاره خلیجفارس واردات بنزین تا حد بسیار زیادی کاهش یافته است و تا سال 98 در سراسر کشور سوخت با استاندارد یورو 4 توزیع میشود که البته به نظر میرسد با راهاندازی ستاره خلیجفارس این هدف زودتر محقق شود.
وی گفت: بنابراین دولت در توزیع سوخت استاندارد و حذف سوخت نامناسب به رغم تمام تحریمها، موفق عمل کرد و موفق به حذف آلایندهها شد و اکنون میزان غلظت بنزن در تهران زیر 30 قسمت در میلیارد است که با اجرای کامل طرح کهاب (جمعآوری بخارات سوخت از تانکرها و مراکز توزیع سوخت) به حد استاندارد خواهد رسید.
وی اظهار کرد: درسازمان حفاظت محیط زیست هیچ وقت برنامه مدونی برای آلودگی هوا برای سراسر کشور وجود نداشت، در دوره ای برنامه ای برا هشت کلانشهر تهیه شده بود اما در دولت یازدهم راهکارهای کاهش آلودگی هوا در قالب لایحه هوای پاک تهیه و به تصویب مجلس رسید که دارای 9 محور اساسی و 47 فعالیت زیرمجموعه این محورها است که حذف بنزین پتروشیمی یکی از زیر مجموعههای محور سوخت بوده است.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: همچنین دولت موفق به تولید گازوییل به زیر 50 PPM گوگرد شد و اکنون در تمام کلانشهرها توزیع میشود.
کاهش مصرف مازوت در نیروگاهها تا زیر هشت درصد
وی گفت: سال 92 حدود 40 درصد سوخت نیروگاههای کشور مازوت بود که این میزان اکنون به زیر هشت درصد رسیده است؛ یعنی 36 درصد کاهش مصرف مازوت به عنوان سوخت در نیروگاهها را داشتیم، در حالی که مازوت یکی از منابع آلاینده هوا است.
متصدی اظهار کرد: اکنون تمام نیروگاههای کلانشهرها و اطراف کلانشهرها گازسوز شدهاند و با توجه به راهاندازی بخش دیگری از پارس جنوبی امسال سوخت تمام نیروگاهها گاز خواهد بود.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مصرف مازوت در نیروگاهها در سال 95 حدود هشت درصد بود در حالی که قبل از سال 92 میزان مصرف تا 50 درصد بود.
وی گفت: در سالهای 86- 87 پدیده «مه دود» را به مدت 2 روز در تهران داشتیم؛ اما تاکنون باران اسیدی گزارش نشده است.
متصدی با تاکید بر ارائه اطلاعات صحیح در خصوص هوا افزود: سازمان محیط زیست خود را ملزم کرده تا اطلاعات صحیح در اختیار شهروندان قرار دهد؛ از این رو اگر روزی شاخص آلودگی هوا یک واحد بالاتر از شرایط سالم باشد مثلا 101 باشد (تا واحد 100 هوا سالم است) هوا را ناسالم اعلام میکنیم، تمام اطلاعات دستگاهها به صورت ساعتی اطلاعرسانی میشود، همچنین در مورد گرد و غبار نیز ساعتی اطلاعرسانی میکنیم.