رقابتی برای نابودی سوخت‌های فسیلی

پس از کنارگذاری حمایت های دولتی انگلستان از انرژی های تجدیدپذیر در سال 2016،در ابتدا تصور می شد که انرژی های تجدیدپذیر در حال افول هستند. اما خلاف این موضوع در در سال 2017 اثبات شده است.

به گزارش خبرنگار دانش و فناوری «انرژی امروز»، این انرژی ها در سال 2017 نسبت به سال 2016، 8 درصد رشد پیدا کرده اند که نشان از ورود این انرژی ها به شبکه اصلی تامین انرژی دنیاست. در سال 2018 سرمایه گذاران بیشتر به دنبال توسعه راه حل هایی برای ذخیره انرژی هستند تا تولید آن؛ با وجود رونق اخیر انرژی های تجدیدپذیر، موضوع ذخیره سازی این انرژی ها چالش اساسی در این حوزه به حساب می آید.

در حال حاضر انرژی مازاد تولید شده از انرژی های تجدیدپذیر به عنوان پشتیبان و مکمل انرژی های تولید شده از سوخت های فسیلی محسوب می شوند؛ اما معمای اساسی انرژی های خورشیدی و بادی موضوع تولید انرژی بدون خورشید و باد است که باعث شده از این انرژی ها به عنوان انرژی های متناوب یاد کنند. کارشناسان پیشبینی می کنند که این چالش در 2018 با توسعه و پیشرفت باتری ها برطرف خواهد شد.

جابه جایی باتری ها از شبکه تولید به نقطه مصرف

 الاسدر کامرون، فعال و کارشناس انرژی های تجدیدپذیر درباره این موضوع می گوید:« دنیا در زمینه ذخیره انرژی های تجدیدپذیر در حال رسیدن به یک نقطه اوج است. شرکت «IKEA» برای انرژی خوشیدی تولیدشده خود نوعی باتری خانگی طراحی کرده است؛ اگر توسعه این باتری خانگی را در کنار باتری «powerwall» تولید شده شرکت تسلا قرار دهیم می توانیم نتیجه گیری کنیم که موضوع ذخیره سازی انرژی تجدیدپذیر درحال جابه جایی از محل تولید انرژی به سمت خانه ها و محل های مورد استفاده است.» با رشد انرژی های تجدیدپذیر واضافه شدن آن به شبکه های اصلی تامین برق، موضوع ذخیره سازی انرژی نیز بیش از پیش اهمیت پیدا می کند.

رقابت غول های انرژی برای تسخیر بازار باتری

در سال 2016 رقم رسمی ذخیره انرژی در بریتانیا 24 مگاوات اعلام شد در حالی که پیشبینی ها حاکی از رشد این رقم به 2000 مگاوات در انتهای سال 2018 دارد. سرمایه گذاران عرصه صنعت نیز به دلیل این رشد، بیش از پیش به بخش ذخیره سازی علاقه مند شده اند. این علاقه خود را در سرمایه گذاری های کلان غول های بین المللی انرژی نظیر اکسون، شل و توتال در بحث ذخیره سازی انرژی های تجدیدپذیر نشان می دهد. سرمایه گذاری هایی که درحال تبدیل شدن به رقابتی شدید برای تسخیر جایگاه اول در ذخیره سازی انرژی تجدیدپذیر، صنعت خودروهای الکتریکی و دیگر صنایع مرتبط با آن است.

غروب غم انگیز سوخت های فسیلی

این اقدامات به تنهایی به معنی پایان عصر انرژی های فسیلی نیست اما نشانه هایی روشن از غروب غم انگیز این عصر به شمار می روند. در تابستان سال 2017، تجدیدپذیرها به بیشترین میزان بازدهی در طول عمر خود رسیدند و تنها در بریتانیا نیمی از نیاز شبکه برق به وسیله این انرژی ها تامین شد. هم اکنون در دنیا رقابتی سالم بین ملت ها و کشورها برای تبدیل شدن به منطقه ای با ظرفیت تامین صددرصد انرژی با تجدیدپذیرها پدیدآمده است.

موضوع ذخیره انرژی با باتری های نوین در مقیاس کوچک محلی تا شبکه ملی برق یک کشور حائز اهمیت است. از زمین داران محلی تا شرکت های بزرگ انرژی پتانسیل اقتصادی موجود در این فناوری باتری ها را درک کرده اند. باتری ها برای تامین انرژی تمامی نواحی از دورافتاده ترین تا مرکز پایتخت یک کشور مناسب هستند و به تدریج جای تانکرهای بزرگ و پردردسر نفت و یا لوله کشی های طولانی و پرهزینه گاز را خواهند گرفت.

به عنوان مثال جزیره دورافتاده «تااو» در آمریکا که برای تامین انرژی خود محتاج واردات تانکرهای نفتی بود هم اکنون از شهر خورشیدی توسعه یافته توسط شرکت تسلا برای تامین انرژی استفاده می کند. استات اویل که آن را به عنوان قدرتمندترین شرکت تولید نفت فراساحلی می شناسیم، دانش و تجربه خود در عملیات فراساحلی را برای نصب توربین های بادی فراساحلی در عمیق ترین آب ها بکارگرفته است. همچنین در ماه های اخیر شاهد ساخت نسل تازه باتری های غول پیکر در سراسر اروپا به منظور اتصال شبکه برق به خانه ها بوده ایم.

این انقلاب گسترده در بخش ذخیره سازی انرژی قدرت لازم برای دگرگونی صنعت را دارد. در سال 2018، رقابت ایجادشده در این حوزه بیشتر و شدیدتر خواهد شد و ناقوس مرگ انرژی های فسیلی زودتر از تصور به صدا در خواهد آمد. 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن