سهم37 درصدی گازبرها در عبور از کانال پاناما
از زمان آغاز به کار مسیرهای توسعه یافته کانال پاناما در سال گذشته تاکنون، عبور و مرور کشتیهای نئوپانامکس از این آبراه به طور پیوسته افزایش یافته است. تا کنون بیش از یک هزار و 200 کشتی نئوپانامکس از کانال پاناما عبور کرده اند که این میزان معادل عبور 5.9 فروند نئوپانامکس در روز از این کانال است.
سهم کشتی های کانتینری از عبور از کانال توسعه یافته پاناما به 43 درصد می رسد و این بخش را در رتبه نخست عبور و مرور از کانال پاناما قرار می دهد. کشتیهای حمل LPG و LNG نیز به ترتیب با 29.1 درصد و 8.3 درصد در جایگاه بعدی کشتیهای عبوری از کانال توسعه یافته پاناما قرار دارند.مابقی نیز به فلهبرها و کشتیهای نفتکش و رو – رو اختصاص دارد.
کانال پاناما روز سه شنبه (12 اردیبهشت 1396) نیز شاهد عبور کشتی کانتینری COSCO Development با ظرفیت 13 هزار و29TEU بود که از نظر ابعاد و ظرفیت بزرگترین کشتی است که تا کنون از مسیر جدید این کانال عبور کرده است.
این کشتی با طول 366 متر و عرض دماغه 48.2 متر سفر خود را از آسیا آغاز کرد و به زودی به بزرگترین کشتی تبدیل می شود که قدم به سواحل شرقی آمریکا می گذارد. این کشتی طی هفته آینده در چندین بندر واقع در سواحل شرقی آمریکا توقف می کند.
طول این کشتی برابر با برج ایفل و یا هشت مجسمه آزادی است و در مسیر (Atlantic Express (SAX) در اتحاد جدید کشتیرانی OCEAN به کار گرفته شده است. این مسر بازارهای آسیا را به بنادر واقع در شرق آمریکا از طریق کانال پاناما متصل می کند. تعداد 11 فروند کشتی با ظرفیت های 11 تا 13 هزار TEU در این مسیر فعالیت می کنند.
کشتیرانیهای China COSCO Shipping، Orient Overseas Container Lines، CMA CGM، و Evergreen اتحاد کشتیرانی OCEAN را تشکیل داده اند. اداره کانال پاناما عنوان کرده است که اتحاد کشتیرانی OCEAN یکی از بهترین مشتریان کانال پاناما است.