صادرات 13 میلیون لیتر گازوییل در سال 95
معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران گفت: در سال گذشته روزانه ۴۵۰ هزار بشکه شامل مازوت، نفت گاز و LPG به دلیل توسعه گاز صادر کردیم.
به گزارش خبرنگار پالایش و پتروشیمی «انرژی امروز»، عباس کاظمی عصر امروز در نشست خبری بیستودومین نمایشگاه بینالمللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی افزود: درحالیکه ما در سال ٩٣ واردکننده نفت گاز بودیم، سال ٩۵ به صادرکننده این محصول به میزان ١٣ میلیون لیتر تبدیل شدیم.
معاون وزیر نفت همچنین اعلام کرد: ۳۰ نیروگاه داریم که ۹۴ درصد سوختشان گاز است و هشت ماه از سال سوخت مایع توزیع نکردیم.
وی با بیان اینکه «در سال گذشته فاز یک طرح توسعه پالایشگاه آبادان افتتاح شد»، ابراز امیدواری کرد که ۱.۸ میلیارد دلار اعتبار موردنیاز تکمیل این پروژه تا پایان خردادماه تامین شود.
برجام ستاره خلیجفارس را از 43 به 97 درصد رساند
معاون وزیر نفت با بیان اینکه «برجام در بخش توسعه بخش پالایشگاهی بسیار کمک کرد»، گفت: ظرفیتهای داخلی قابل قبول است اما بخش مربوط به واردات به تکنولوژیهایهای تک مربوط میشود مثل برخی از تجهیزات ابزار دقیق که در بخش لایسنسها عقب هستیم.
کاظکی یادآور شد: پیشرفت واحدهای فرایندی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در سال ٩٢ در حدود ۴٣ درصد بود و با تلاشهایی که انجام شد؛ بهویژه در سال گذشته و بعد از برجام به ٩٧ درصد رسید.
وی با بیان اینکه «پالایشگاههای ما به دلیل قدیمی بودن مازوت زیاد تولید میکنند که به صرفه نیست»، اعلام کرد: بر اساس قانونی که پارسال دو مجلس تدوین شد؛ قرار است تا سال ١۴٠۴ به کمتر از ده درصد برسد.هم اکنون میزان مازوت تولیدی پالایشگاهها ٢۵ درصد است که امیدواریم با سرمایه گذاریهایی که در حال انجام است زودتر به میزان مقرر برسیم.
معاون وزیر نفت اعلام کرد: با راهاندازی فاز یک پالایشگاه ستاره خلیج فارس و واحد بنزینسازی لاوان حدود ١۶ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ به تولید کشور افزوده خواهد شد.
وی ابراز امیدواری کرد که با راهاندازی طرحهای جدید، فراتر از شهرهایی که در برنامه داریم بتوانیم بنزین یورو ۴ توزیع کنیم.
امید به خودکفایی در بخش کاتالیستها
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران با اشاره به اینکه «بسیاری از تجهیزات اصلی طرحهای پالایشی جدید ساخت داخل است»، اعلام کرد: میتوان گفت ۶٠ تا ۶۵ درصد از این تجهیزات، داخلی است.
کاظمی افزود: ما در بخش کاتالیستها بسیار پیشرفت خوبی کردهایم و امیدواریم که خودکفا شویم. در حال حاضر حدود ٧٠ تا ٨٠ درصد کاتالیستهای مورد نیاز داخلی است.
برند اجباری نیست
معاون وزیر نفت درباره آخرین وضعیت طرح برندسازی جایگاههای سوخت نیز گفت: سیاست جدی پالایش و پخش این است که توزیعکنندگان فرآوردههای نفتی تحت برند فعالیت کنند که البته اجباری نیست.
وی افزود: ما نمیخواهیم به تجارت کسی ضربه بزنیم و فقط پیشنهادمان این است که در این طرح مشارکت کنند.این مشارکت این حسن را دارد که صاحب برند مسوولیت همه مشکلات احتمالی را برعهده میگیرد.
پروژه 43 ماهه شش ساله شد
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران با انتقاد از حواشی مطرح شده درمورد پالایشگاه ستاره خلیج فارس، اظهار کرد: مدام از ما انتقاد کردند که چرا بنزین وارد میکند، اما یک نفر از آقایان نپرسید چرا ظرف شش سال نتوانستید پروژهای که 43 ماهه باید پایان مییافت را تکمیل کنید.کاظمی با اشاره به نتایج برجام و گریز از حلال پتروشیمی، اظهار کرد: برای ما خفگی بود؛ از خفگی نجات پیدا کردیم. در زمان تحریم، از هند کاتالیست خریداری میشد، ما با یک سوم قیمت کاتالیست اوریجینال را از اروپا خریدیم؛ بعد آقایان می گویند، کاری نکردید!وی با تاکید براینکه در زمان تحریم، سه بخش انرژی، حمل و نقل و بانک تحریم بود، گفت: اکنون به جرات می گویم که تحریم در هر سه بخش برداشته شده است؛ ممکن است بانکی نخواهد به ما اعتبار دهد اما این مساله ربطی به تحریم ندارد همانگونه که ما بدون مشکل کارهای بانکی را انجام میدهیم. شاید آقایان اطلاع ندارند که بعید میدانم اینگونه باشد.مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران با اشاره به مسدود شدن تجهیزات خریداری شده از جمله کمپرسورهای زیمنس در آلمان، گفت: اگر کمپرسورها نمیآمد، مجبور بودیم کالای بیکیفیت از چین بخریم، چند سال صبر کنیم تا به دستمان برسد و سپس از هر چندوقت یک بار شاهد خراب شدن آن باشیم.کاظمی در ادامه به ناگاه سکوت و خود را شکست و گفت: 40 سال است که خودرو تولید میشود، شرایط را میبینیم بعد آقایان میگویند چرا هواپیما تولید نمیکنیم، مگر ژاپن نمیتواند هواپیما تولید کند؟ تولید نمیکند چراکه مشتری ندارد. خودروسازی ایران که مرزها را بست، تعرفه را بالا برد و به چندبرابر قیمت خودرو میفروشد در چه جایگاهی قرار دارد؟ وی ادامه داد: زیمنس اکنون از OTC خرید میکند، ما باید به دنیا متصل شویم، تکنولوژی بگیریم و بعد بازار دنیا را بدست آوریم.مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران تاکید کرد: در سال 85 که احداث ستاره خلیج فارس آغاز شد، بپرسید چرا 300 میلیون یورو را به جای واحدهای فرآیندی صرف دیگر بخشها کردند؟ خط لوله هم هفت سال معطل ماند!قرارداد پالایشگاههای اصفهان، تبریز، تهران و … با شرکتهای کرهای و ژاپنی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران از راهاندازی فاز1 ستاره خلیج فارس، اجرای طرح توسعه پالایشگاه بندرعباس و طرح توسعه بنزینسازی لاوان در پی رفع تحریمها خبر داد و گفت: پالایشگاههای اصفهان، تبریز، تهران و … با شرکتهای کرهای و ژاپنی قرارداد بستند. پالایشگاهها به دلیل ساختار قدیمی، مازوت زیادی تولید میکنند که به صرفه نیست؛ بر اساس قانون مصوب، باید تا سال 1404 مقدار مازوت پالایشگاهها به کمتر از 10 درصد برسد، درحال حاضر مقدار مازوت حدود 25 درصد است.کاظمی با اشاره به افزایش 16 میلیون لیتری تولید بنزین با افتتاح فاز نخست پالایشگاه خلیج فارس، گفت: هنگامی که کیفیت افزایش پیدا میکند، میتوانیم به تعهد خود در قبال محیط زیست نیز عمل کنیم. انتظار میرود تا پایان بهار بسیاری از شهرها تحت پوشش بنزین یورو4 قرار گیرند.وی با اشاره به سرمایه مورد نیاز پروژه لاوان نیز گفت: از 14 میلیارد دلار سرمایه مورد نیاز، پنج میلیارد دلار محقق شده است.مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران با تاکید براینکه پس از برجام گشایش مالی بسیاری رخ داد، گفت: بیش از 50 درصد تجهیزات پالایشگاهها از تجهیزات داخلی تامین میشود و بر این نکته تاکید داریم.در ستاره خلیج فارس، 65 درصد تجهیزات، تولید داخل هستند.کاظمی با اشاره به عقبماندگی درحوزه ابزاردقیق نیز گفت: امیدوارم تولیدکنندگان داخلی، تولیدات را به سطح قابل قبولی برسانند. البته در بخش کاتالیستها ایران پیشرفت بسیاری داشته است. اکنون در پالایشگاه اصفهان حدود 80 درصد کاتالیست مصرفی، تولید داخل است و پاسخ خوبی نیز از آن گرفتهایم. تولیدکنندگان کاتالیست میتوانند نگاه صادراتی داشته باشند.