تحول در بورس انرژی انحصار خرید شرکت‌های توزیع برق شکست

یک کارشناس بورس انرژی با بیان اینکه «چندی است در بورس انرژی تنوع خریدار ایجاد کرده‌ایم»، گفت: شروع معاملات بورس انرژی با شرکت‌های توزیع برق بود؛ اما در حال حاضر مصرف‌کنندگان بزرگ و شرکت‌های خرده‌فروشی نیز وارد معاملات شده‌اند.

محمد حسین عسگری در گفتگو با خبرنگار نیروی «انرژی امروز» درباره وضعیت عرضه برق در بورس انرژی توضیح داد: به‌طور مرتب هر هفته مصرف‌کنندگان بزرگ در بورس معامله کرده و برق مورد نیاز خود را تامین می‌کنند. از شرکت‌های فولادی گرفته تا شرکت‌های آهن و آلومنیوم وارد بورس شده‌اند. در واقع هر مصرف کننده بالای پنج مگاوات می‌تواند وارد بورس شده و نیازهای خود را از این طریق تامین کند.

وی افزود: در زمان شروع فعالیت بورس انرژی چون به لحاظ مقرراتی و زیر ساختی در وزارت نیرو، امکان حضور خریداران متنوع در بازار وجود نداشت، به صورت تمرینی آغاز کار بورس انرژی با شرکت‌های توزیع بود. البته این شرکت‌ها بزرگترین خریداران برق هستند و نمی‌توان از آنها به‌راحتی چشم‌پوشی کرد. ضمن اینکه با همین شرکت‌های توزیع نیز معاملات برق شرایط خوبی داشته است.

این کارشناس با بیان اینکه «بورس انرژی از 12 تیرماه امسال، امکان انجام معاملات برق برای مصرف‌کنندگان بزرگ را فراهم کرده است»، تصریح کرد: این اقدام در راستای رقابتی‌تر شدن بورس انجام شد. به دنبال این هستیم که خریداران متنوع‌تر شوند. تعدادشان افزایش یابد و نوع مصرف‌کنندگان نیز بیشتر شود.

به گفته وی، در حال حاضر حدود 20 شرکت هستند که به عنوان خریدار معرفی شده‌اند. این شرکت‌ها کد معاملاتی دریافت کردند. معاملات توسط آنها در حال انجام است. این شرکت‌ها مصرف‌کنندگان بزرگ هستند.

این کارشناس بورس انرژی با اعلام اینکه «به‌زودی یک معامله 80 مگاواتی توسط همین شرکت‌های بزرگ در بورس انرژی انجام می‌شود»، گفت: شرکت‌های خرده‌فروشی نیز به بورس راه پیدا کرده‌اند. هرچند در ابتدای کار هستیم؛ اما تعداد خریداران افزایش یافته و متنوع‌تر شده است. بورس دیگر در انحصار شرکت‌های توزیع نیست و در آینده بازار ما متکثرتر خواهد شد.

وی با بیان اینکه «از نظر بورس انرژی محدودیتی برای ظرفیت نیروگاهی به‌منظور حضور در بورس وجود ندارد»، گفت: وزارت نیرو یکسری محدودیت‌ها برای شرکت‌ها در نظر می‌گیرد و آن این است که باید نیروگاه‌ها در دیسپاچینگ رویت‌پذیر باشند و قابلیت این را داشته باشند که در شبکه دیسپاچینگ ملی مشاهده شوند تا میزان تولید آنها رصد شود.

وی تصریح کرد: اگر هر نیروگاهی این شرط را داشته باشد و این را بتواند برطرف کند، از نظر بورس انرژی هیچ محدودیتی برای حضور آن در بورس وجود نخواهد داشت.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن