قرارداد 720میلیون یورویی ایران و کره برای ساخت واگن قطار

هیوندای، سازننده واگن درکره جنوبی، یک قرارداد 720 میلیون یورویی با جمهوری اسلامی ایران منعقد کرده است تا بتواند در ایران 420 واگن قطار تولید کند.
به گزارش خبرنگار بینالملل «انرژی امروز» بر طبق این قرارداد شرکت کرهای کنسرسیومی با شرکت توسعه صنایع ریلی ایران، و وزارت راه و شهرسازی تشکیل خواهد داد .
شرکت هیوندای روتم سازننده خودرو و واگنهای ریلی، سیستمهای دفاعی و نیروگاه و ماشینسازی در کره جنوبی است. این شرکت واگنهای راهآهن چون ترنهای سریعالسیر میسازد.
فاینشانال تریبون به نقل از عباس آخوندی، وزیر راه ایران نوشته است که این پروژه 4700 شغل در ایران ایجاد خواهد کرد و ظرفیت حمل و نقل بین شهری ایران را در سال به 70 میلیون نفر مسافر خواهد رسید.
آخوندی تاکید کرده است که این پروژه مستلزم انتقال تکنولوژی به ایران است که باعث ایجادهزار شغل مستقیم و 1700 شغل غیرمستقیم شده و بعد از راهاندازی این واگنها 2هزار شغل ایجاد خواهد شد.
شش و نیم سال طول خواهد کشید که کره جنوبی بتواند این 450 دستگان واگن را برای ایران بسازد.
به گفته آخوندی، 150 دستگاه واگن دیگر هم توسط این شرکت برای ایران در حال ساخت است.
فاینشنال تریبون به نقل از عباس آخوندی نوشته است که بعد از اتمام دوره ساخت این واگنها، ایران 600 واگن خودکششی خواهد داشت.
فاینشنال تریبون در بخش دیگری از خبر خود از توسعه ناوگان ریلی ایران خبر داده و نوشته است که توسعه این ناوگان بر اساس تعهدی است که دولت ایران برای تسهیل حمل و نقل، حفاظت از سوختهای هیدروکربی و کاهش آلودگی هوا دارد.
براساس ششمین برنامه توسعه پنج ساله ایران دولت باید سهم سهم حمل و نقل باری و مسافری ریلی خود را از 12 درصد و 8 درصد کنونی به حداقل 30 و 20 درصد در انتهای برنامه برساند.
آخوندی میگوید برای رسیدن به این هدف 28میلیارد دلار سرمایهگاری نیاز است.
فاینشنال تایمز دلیل محبوبیت حمل و نقل جادهای در ایران را قیمت نازل سوخت در این کشور میداند که کمتر از 10 درصد هزینه متوسط جهانی سوخت در دنیاست.
سالانه در ایران 1.7 میلیارد سفر جادهای انجام میشود که 700 هزار مورد آن حمل و نقل برون شهری است.
ایریکو به همراه سازمان گسترش و نوسازی صنای ایران، قرارداد مشابهی با شرکت آلستوم فرانسه داشت تا هزار واگن مترو در ایران در عرض سه سال ساخته شود.
فاینشنال تریبون به نقل از یک منبع آگاه در ایریکو نوشته که حدود 1.3 میلیارد یورو سرمایهگذاری مشترک با سهم 60 درصدی آلستوم انجام شده است و طرفهای ایرانی هر کدام 20 درصد سهم دارند.
محمد رضا نعمتزاده، وزیر پیشین صنعت، معدن و تجارت ایران هم گفته است که در این توافقات بر انتقال دانش، ساخت و صادرات و استفاده حداکثری از منابع و ظرفیتهای ایرانی تاکید شده است.
در ماه آگوست هم ایدرو یک قرارداد 2.5 میلیارد دلاری با CJSC روسیه داشت تا به صورت مشترک ترنهای خطوط ریلی را در ایران بسازد. سهم طرف روسی در این قرارداد 80درصد و طرف ایرانی 20 درصد است.



