مجلس، دولت را مکلف به حفظ کارت سوخت کرد

کارت سوخت پس از فرازو نشیب یک سال‌ونیمه و اظهارت موافقان و مخالفان ماندن یا رفتنش ،بار دیگر به رای گذاشته شد و با ۱۲۱ رای موافق نمایندگان مجلس به چرخه سوخت بازگشت.

طی یک سال و نیم گذشته کارت سوخت فرازونشیب های زیادی داشته است،از زمانی که بررسی لایحه بودجه سال 95 در کمیسیون تلفیق مجلس آغاز شد، موضوع قیمت بنزین و ماندگاری یا حذف کارت سوخت از مباحث جدی بین دولت و مجلس بود.

همین رویه مخالفت مجلس با دولت در تعیین قیمت بنزین موجب شد که کمیسیون تلفیق مصوبه‌ای داشته باشد؛مبنی بر اینکه استفاده از کارت هوشمند سوخت برای همه الزامی باشد و قیمت بنزین براساس مصرف هر وسیله نقلیه به‌صورت پلکانی افزایش یابد و این مصوبه در صحن علنی به تصویب رسید و تبدیل به قانون بودجه سال 95 شد.

با آغاز به کار مجلس دهم،دولت که علاقه ای به اجرای این مصوبه نداشت، لایحه ای مبنی بر اصلاحیه بودجه سال 95 به مجلس ارسال کرد تا این بخش دو نرخی شدن و حفظ کارت سوخت اصلاح شود، که این اصلاحیه در صحن علنی مجلس رای آورد و بنابراین کارت سوخت حذف و بنزین تک نرخی شد.

کار پس از این مصوبه به پایان نرسید، چراکه پس از آن برخی نمایندگان با تدوین طرحی خواستار حفظ کارت سوخت شدند، که این طرح پس از تصویب یک فوریت برای بررسی بیشتر به کمیسیون انرژی مجلس ارسال شد و پس از تصویب در کمیسیون در نوبت بررسی صحن علنی مجلس قرار گرفت.

امروز روز موعود بررسی در صحن علنی فرارسید و این طرح یک فوریتی حفظ کارت سوخت در صحن علنی مجلس بررسی  و با 121 رای موافق ، 52 رای مخالف و 9 رای ممتنع از مجموع 221 نماینده حاضر در صحن علنی مجلس شورای اسلامی ، تصویب شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با  خبرگزاری خانه ملت در گفت وگو با نمایندگان موافق و مخالف حفظ کارت سوخت، دلایل آنها را جویا شده است، که به شرح زیر است:

قره‌خانی:حفظ کارت سوخت با خودکفا شدن بنزین معنایی ندارد

اسدالله قره خانی ، به عنوان موافق حذف کارت سوخت با اشاره به صدور کارت سوخت برای خودروهای سال ٩۶ گفت:حفظ کارت سوخت تنها در زمانی که تحریم ها بنزین به ایران فروخته نمی شد و در تولید بنزین خودکفا نبوده و بنزین های تولیدی از لحاظ کیفی در سطح پایینی قرار داشت، ضروری بود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه پالایشگاه ستاره خلیج فارس، لاوان و بندرعباس حدود ١۵ میلیون لیتر بنزین وارد چرخه سوخت کشور کرده اند، ادامه داد:با توجه به تولید داخلی بنزین و گام نهادن در جهت خودکفا شدن در بنزین حفظ کارت سوخت معنایی ندارد.

ادیانی:کنترل موثر بر جایگاه ها با حفظ کارت سوخت

این در حالی است که سید علی ادیانی، به عنوان مخالف حذف کارت سوخت بنزین با بیان اینکه الزامات و دغدغه های صدور کارت سوخت برطرف نشده است، افزود:کارت سوخت تا حدودی جلوی قاچاق سازمان یافته و قاچاقچیان را می گیرد و کنترل موثری بر میزان مصرف سوخت و جایگاه ها وجود دارد، که قاچاق را مهار می کند.

نایب رییس کمیسیون انرژی با بیان اینکه از حفظ سامانه هوشمند کارت سوخت می توان بهره برداری های دیگری کرد، تصریح کرد:باید کنترل دقیقی بر تولید و واردات بنزین، توزیع بنزین در بین جایگاه های سوخت و مردم صورت گیرد و دولت برای حفظ این مزایا باید هزینه بپردازد، که می توان این هزینه ها را با برندسازی جایگاه های سوخت تامین کرد.

میرزایی:کارت سوخت حذف و سامانه اش حفظ شود

جلال میرزایی به عنوان موافق حذف کارت سوخت با بیان اینکه حفظ سامانه کارت سوخت به معنای حفظ اصل کارت نیست، افزود:سامانه کارت سوخت باید برای مواقع ضروری و اضطراری حفظ شود و اصل آن حذف شود، لذا حفظ اصل کارت سوخت در شرایط کنونی چنین القاء می کند که کشور دچار شرایط بحرانی است.

مرادی:ایجاد بانک اطلاعات روزآمد از وسایل نقلیه و زمینه سازی با حفظ کارت سوخت

همچنین احمد مرادی نیز به عنوان مخالف حذف کارت سوخت ، با بیان اینکه فظ کارت سوخت سبب ایجاد بانک اطلاعات روزآمد از وسایل نقلیه و زمینه سازی برای عملیات ترافیکی، زیست محیطی و نظارتی می شود، گفت:کارت سوخت به میزان مصرف سوخت نظم خاصی می بخشد و از سال 85 که قاچاق بنزین به اوج خود رسیده بود، کارت سوخت از تخلفات در این بخش جلوگیری کرده است.

صفری:نگهداری کارت سوخت سالیانه حدود 30 میلیارد تومان هزینه برای کشور دارد

احمد صفری همچنین به عنوان موافق حذف کارت سوخت با بیان اینکه نگهداری کارت سوخت سالیانه حدود 30 میلیارد تومان هزینه برای کشور دارد، گفت: حدود یک‌سال است که چیزی به نام کارت سوخت وجود ندارد، چرا که مالکان خودرو از کارت جایگاه ها برای سوختگیری استفاده می کنند و کارت سوخت تنها به عنوان دکور در کنار سایر مدارک ماشین وجود دارد.

بهرام نیا:ثبت و ضبط اطلاعات در جایگاه ها مانع قاچاق سوخت می شود

حسن بهرام نیا نیز به عنوان با بیان اینکه ثبت و ضبط اطلاعات در جایگاه ها مانع قاچاق سوخت می شود، افزود:یکی از دلایل دیگر لزوم حفظ کارت سوخت قیمت سوخت در کشورهای همسایه بوده که در کشورهایی همانند عراق، افغانستان، پاکستان و ترکیه نرخ فروش بنزین از هزار و700 تومان تا 4هزار تومان است که برای جلوگیری از قاچاق به این کشورها باید کارت سوخت حفظ شود.

به نظر می رسد حال که مجلس به حفظ کارت سوخت رای داد، باید سازوکار استفاده از کارت سوخت به روزرسانی شود و پرداخت های الکترونیکی در جایگاه های سوخت گسترش یابد، تا از ایجاد صف های طولانی و یا معطل شدن آنها در جایگاه ها جلوگیری شود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن