ساخت بهینه ترین کاتالیست نوری تبدیل متان به CO2

محققین دانشگاه DGIST کره موفق به توسعه کاتالیستی نوری برای تبدیل CO2 به متان شدند بیشترین بازدهی را بین مدل های مشابه خود دارد.

به گزارش خبرنگار دانش و فناوری «انرژی امروز»، در میان گازهای آلوده کننده هوا، CO2 نقش تعیین کننده ای در تغییرات آب و هوایی دارد. از طرفی سوخت های سبک با درجه کربن کم نظیر متان نیز یکی از نیازهای عمده بشر درعصر کنونی به شمار می روند. از همین رو، جامعه علمی دنیا همواره به دنبال یافتن روش هایی برای تبدیل CO2 به موادی سوخت های ارزشمند بوده است.

به منظور تبدیل CO2   به خوراک اقتصادی کاتالیست های تولیدکننده سوخت های ارزشمند، بازدهی عملیات باید تا حدامکان افزایش یابد تا از مواد شیمیایی مضر به عنوان مواد ثانویه واکنش کاتالیستی جلوگیری شود.

محققان دانشگاه DGIST کره اخیرا با ابداع روشی ترکیبی، موفق به دستیابی به بازدهی 12.49 درصدی هنگام تبدیل CO2 به متان شدند. در این روش، میزان تیتانیوم اکسید به سرعت در دماهای پایین به وسیله سدیم بروهیدرات که یک ایجنت کاهنده قوی به شمار می رود، کاهش پیدا می کند.

از طرفی در کاتالیست نوری جدید، میزان جذب نور نیز با کاهش عدد اکسایش توسط شکستن اتم های اکسیژن در سطح، کاهش یافته است. کاهش میزان جذب نور به افزایش بازدهی عملیات تبدیل CO2   به متان کمک شایانی خواهد کرد.

محققین در ادامه ثابت کردند که استفاده از نانوذرات پلاتیومی، بازدهی کاتالیست نوری را تا 29 برابر افزایش می دهد.

دستاورد کامل تحقیقات این محققین در مجله «international journal of materials science» به چاپ رسیده است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن