تسخیر آینده بازار انرژی توسط باتری های هیدروژنی

به اعتقاد محققان دانشگاه کرنل، عنصر هیدروژن فازی جدید در آینده سیستم های ذخیره سازی انرژی ایجاد خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار دانش و فناوری «انرژی امروز»، ناپایداری های موجود در انرژی های تجدیدپذیر نظیر خورشید و باد، دانشمندان را بر آن داشته است تا به دنبال راهکارهایی پربازده برای ذخیره این انرژی ها باشند؛ تنها از طریق راهکارهایی پربازده و مقرون به صرفه است که این انرژی ها توان رقابت برابر با انرژی های فسیلی خواهند داشت.

موتلو، محقق دانشکده انرژی دانشگاه کرنل آمریکا به عنوان کارشناسی که 16 سال در حوزه ذخیره سازی انرژی تجربه دارد می گوید:« باتری ها بازیگران اساسی آینده مصرف انرژی در دنیا به شمار می آیند؛ باتری های آینده ارزان تر، اقتصادی تر و کارامدتر و متفاوت با آنچه امروزه به عنوان باتری می شناسیم، خواهد شد.»

وی در ادامه با اشاره ضعف های باتری های امروزی می افزاید: « با وجود اینکه ساخت و اتصال باتری های امروزی به شبکه آسان و بی دردسر است، اما وجود نوسانات شدید در شبکه های برقی، باتری هایی با سرعت بالا برای پاسخگویی به این نوسانات را می طلبد. باتری هایی که نوسانات موجود در شبکه برق را با سرعتی برابر با سوخت های فسیلی، پاسخ دهند.»

این محقق، باتری های لیتیوم یونی امروزی را به کاروانی از شترهای فوق سریع تشبیه می کند و می افزاید: «باتری های لیتیوم یونی مانند کاروانی از شترهای فوق سریع برق را جابه جا می کنند. این جابه جایی سریع در هنگام شارژ باتری امتیازی مثبت محسوب می شود ولی هنگام مصرف و تحویل انرژی به سیستم، وجود این سرعت در تخلیه انرژی امتیازی منفی محسوب به شمار می آید که نتیجه آن دوره های کوتاه مصرف به ازای هربار شارژ باتری است.»

به عقیده محققان دانشگاه کرنل، آینده سیستم های ذخیره انرژی از آن باتری های جریانی و سلول های سوخت هیدروژن است. این سیستم ها به اندازه سوخت های فسیلی در پاسخگویی به نوسانات موجود در شبکه های برق سریع و کارامد خواهند بود. در این سیستم ها، انرژی پس از واکنش الکتریسیته با آب و در هنگام تولید هیدروژن، در این عنصر ذخیره می شود.

یک کیلوگرم هیدروژن به اندازه 1 گالن گاز طبیعی (34 کیلووات ساعت) برق را در خود ذخیره می کند. این ظرفیت به معنای لشکرکشی ای غیرقابل مهار برای تسخیر آینده باتری هاست.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن