راهکار تازه محققان برای کاهش آلایندگی موتورهای درون‌سوز

در هنگام استارت زدن ماشین و در مدتی که موتور ماشین درحال گرم شدن است، بیشترین میزان ریزذرات آلاینده و دیگر گازهای سمی به هوا منتقل می شود. اخیرا محققان راهکاری تازه برای کاهش آلایندگی ماشین در این بازه زمانی ارائه کردند.

به گزارش خبرنگار دانش و فناوری «انرژی امروز»، این پدیده به علت پایین آمدن راندمان مبدل کاتالیستی ماشین است در هنگام استارت زدن ماشین و در زمانی که موتور ماشین سرد است، اتفاق می افتد. این مبدل که وظیفه جلوگیری از انتشار گازهای آلاینده و ذرات سمی به هوا را دارد، در دماهای پایین عملکرد مناسب خودرا از دست می دهد.

محققان بر این باورند 90 درصد آلودگی تولید شده از ماشین ها در که در 5000 متر اول حرکت ماشین و در زمانی که موتور در حال گرم شدن است، اتفاق می افتد. آلایندگی ماشین ها در 5000 کیلومتر بعدی حرکت به مراتب پایین تر می آید مبدل های کاتالیستی از گذشته تا کنون پیشرفت های چشمگیری داشته اند زیرا نقش تعیین کننده ای در کاهش آلودگی هوا بازی می کنند.

اخیرا تیم تحقیقاتی شرکت «Empa Automotive» موفق به توسعه مبدل مایکرویوی نوینی شده است که گرمای لازم خود را به جای اینکه از موتور ماشین دریافت کند، توسط یک فرستنده مایکروویوی تامین می کند. این فرستنده قادر است دمای لازم برای رسیدن به بازدهی مناسب مبدل را در کمتر از 20 ثانیه فراهم کند. انرژی لازم به منظور ایجاد موج های مایکروویوی توسط باتری ماشین تامین می شود.

دیو اگنشیلر، رئیس تیم تحقیقاتی «Empa Automotive» درباره این تکنولوژی می گوید: «یک تا 2 کیلووات انرژی به سادگی از باتری ماشین و در بازه زمانی کوتاه 10 تا 20 ثانیه قابل دریافت است. این میزان انرژی برای تولید گرمای مناسب مبدل کافیست. با استفاده از این تکنولوژی، معضل آلایندگی ماشین ها در هنگام استارت زدن ماشین به زودی به تاریخ خواهد پیوست.»

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن