تلاش برای یکپارچه‌سازی بازرگانی پتروشیمی آغاز شد

پس از خصوصی شرکت‌های پتروشیمی، بازرگانی پتروشیمی نیز گسسته شد و هر شرکت به صورت مجزا کار بازاریابی و تجارت را پیگیری کرد؛ اقدامی که اکنون بلای جان همین شرکت‌ها شده است. برای کسب سهم بیشتر در خارج از مرز ایران، شرکت‌های پتروشیمی با یکدیگر به رقابت پرداختند تا جایی که این رقابت منفی شده و الزام یکپارچه‌سازی بازرگانی پتروشیمی دوباره حس می‌شود.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی از امکان یکپارچه سازی بازرگانی پتروشیمی با توجه به رقابت منفی ایجاد شده بین شرکت‌ها در بازارهای بین المللی خبر داد و گفت: باید برای یکپارچه‌سازی بازرگانی، سیاست‌گذاری لازم صورت گیرد.

فرناز علوی در گفتگو با خبرنگار پتروشیمی «انرژی امروز»، دراین‌باره با اشاره به روند توسعه صنعت پتروشیمی، گفت: حجم زیادی از محصولات اکنون چه در بازار داخلی و چه در بازار بین المللی، درحال عرضه است؛ با بهره‌برداری از طرح‌هایی که اکنون در دست اجراست یا طرح‌هایی که عملیات اجرایی آن شروع می‌شود، نیز عرضه محصولات گسترده‌تر خواهد شد.

وی تصریح کرد: طبیعی است برای اینکه بتوانیم در منطقه به‌عنوان یک بازیگر عمده نقش خود را در بازار ایفا کنیم، باید در مجموعه اتحاد وجود داشته باشد؛ حال می‌توان درمورد نحوه اتحادها مطالعه کرد؛ کاری که اکنون درحال رسیدگی است. باید دید آیا آیا با گروه‌محصولی می توان به دنبال آن بود؟

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: این موضوع با کمک شرکت‌های مختلف بررسی می‌شود و هدف نیز جمع‌آوری توانمندی به‌عنوان کشور ایران برای ایفای نقش در عرصه بین‌المللی و افزایش رقابت‌پذیری با کمک مزیت‌های کشور است.

علوی درمورد ازبین رفتن رقابت منفی بین شرکت‌های ایرانی در پی یکپارچه‌سازی بازرگانی پتروشیمی، گفت: طبعا بدین شکل رقابت منفی هم از بین می‌رود چرا که هدف در اختیار گرفتن بازار کشورهای مورد نظر است.

وی تاکید کرد: باید همه قابلیت‌ها را کنار هم بگذاریم تا توانایی بیشتری کسب شود. دراین صورت می‌توانیم قدرت خود را چند برابر کنیم تا بازار هدف را به دست آوریم.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی در مورد یکپارچه سازی بازرگانی پتروشیمی نیز گفت: یکپارچه‌سازی نمی تواند به صورت دستوری شکل گیرد بلکه باید توافق شرکت‌ها را کسب کرد و دراین باره نیاز به سیاست‌گذاری کلان است تا هم در زمینه تامین بازار داخلی و هم درمورد حضور در بازار بین‌المللی نقش‌ها برای گروه‌های مختلف تعریف شود. آنگاه می‌توان شرکت یا سازمانی را برای بازرگانی کل صنعت یا در امر گروه‌کالایی ایجاد کرد.

علوی همچنین در مورد تحقق این آرمان، اظهار کرد: زمان این امر برمی‌گردد به نتیجه مطالعات؛ استقبال از چنین موضوعی بستگی به تامین منافع دارد؛ تحقق این هدف به نتیجه مطالعات باز می‌گردد و این مساله که تا چه حد منافع سهام‌داران تامین خواهد شد. اگر منافع همه سهام‌داران تامین شود می‌توان به نتیجه رسید.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن