ترامپ؛ «فاکتور شبح» بر سر تجدیدپذیرها

برق بادی و خورشیدی با تهدیدی جدی از سوی کابینه ترامپ مواجه است.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل «انرژی امروز» بعد از یک سال از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ، حالا توسعه‌دهندگان انرژی‌های تجدیدپذیر با تهدیدی پیش‌بینی‌ نشده از سوی کاخ سفید و کنگره ایالات متحده مواجه شده‌اند که می‌تواند رشد این صنعت را به روش‌هایی غیرقابل تصور کاهش دهد.

در طول مبارزات انتخاباتی دونالد ترامپ، تحلیل‌گران انرژی باور نمی‌کردند که روزی ترامپ بخواهد به قیمت انرژی‌های خورشیدی و بادی از زغال سنگ حمایت کند. آنها بر این باور بودند که حتی با وجود تلاش‌های سلطه‌جویانه ترامپ برای عقب‌گرد قوانین، باز هم بازار نمی‌تواند نیروی حاکم بر عقب راندن زغال سنگ را از کار اندازد.

اما کابینه ترامپ از تلاش برای تغییر قوانین باز نایستاد. جمهوری‌خواهان واشینگتن از تهدید اعطای یارانه به نیروگاه‌های زغال سنگ سوز گرفته تا صورت‌حساب‌های مالیاتی که سرمایه‌گذاری بر پروژه‌های انرژی‌های پاک را دچار مشکل می‌کند، هر کاری انجام دادند تا نبردی همه‌جانبه علیه انرژی‌های تجدیدپذیر به راه اندازند.

بر همین اساس، تایم می‌نویسد که حتی اگر این اقدامات هیچ گاه به بار ننشینند، طرفداران گذار از سوخت‌های فسیلی مجبور به عقب نشینی هستند، تغییر در حال و هوای واشینگتن نشینان تهدیدی علیه اطمینان شرکت‌هایی است که بر انرژی‌های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

این وب‌سایت خبری به نقل از جف واللر، از انجمن راکی مانتین، از این تهدیدها به عنوان «فاکتور شبح» بر بالای سر سرمایه‌گذاری بر روی تجدیدپذیرها نام می‌برد.  

او می‌گوید تمام این موضوعات باعث ایجاد عدم اطمینان در خصوص توسعه پروژه‌های تجدیدپذیرها می‌شود.

تایم معتقد است بسته قطع مالیاتی که سنا تصویب کرده است تهدید بزرگی است علیه توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر. در این بسته مالیاتی شرکت‌هایی که سرمایه‌گذاری‌های جدید بر روی انرژی بادی و خورشیدی دارند، با مالیات‌های جدیدی هم مواجه هستند.

در برخی شرکت‌ها این قانون جدید می‌تواند 100 درصد مخرب باشد و باعث شود که سرمایه‌گذاری در انرژی‌های پاک را به عنوان یک منبع انرژی بازنده پول معرفی کند.

قانونی برای از بین بردن 50 هزار شغل

بلومبرگ می‌گوید مکانیسم سرمایه‌گذاری در ایالات متحده امسال توانسته است 13 میلیارد دلار سرمایه برای انرژی‌های تجدیدپذیر جمع کند.

مجلس نمایندگان ایالات متحده اعتبار مالیاتی برق بادی و خورشیدی را تضعیف کرده و درضمن 40 درصد اعتبار مالیاتی تولید برق بادی را قطع می‌کند.

هم مجلس نمایندگان و هم سنا این قانون را شامل حال پروژه‌هایی کرده‌اند که پیش از این به بهره‌برداری رسیده یا در حال توسعه هستند.

انجمن انرژی بادی آمریکا می‌گوید این قانون جدید باعث از بین رفتن 50 هزار شغل می‌شود.

جورج ویتستون، رییس انجمن آمریکایی انرژی‌های تجدیدپذیر می‌گوید «این بزرگ‌ترین و بالقوه‌ترین تهدید تجدیدپذیرهاست و می‌تواند بسیار مخرب باشد. این قانون به راحتی ساختار مالی ضروری برای انرژی‌های تجدیدپذیر از بین برده و این بخش شکوفا را دچار ایست و سکته خواهد کرد».

از طرفی نگرانی دیگر شرکت‌های انرژی‌های تجدیدپذیر این است که احتمالا ترامپ بخواهد بر پنل‌های خورشیدی وارده از چین نیز تعرفه تعیین کند، درحالی که همین دولت به کشور اجازه داده است تا به طور وسیع و ارزان پنل خورشیدی تولید کنند.

یک آژانس فدرال در ماه اکتبر اعلام کرد که پنل‌های خورشیدی وارداتی احتمالا باعث اخلال در بقای صنعت تولید پنل خورشیدی در ایالات متحده می‌شود و از کابینه ترامپ خواست که تعرفه‌ای بر این پنل‌های وارداتی وارد کند تا بتواند واردات پنل را به صفر برساند و قیمت پنل‌ها را بالا ببرد.

در ایالات متحده در حدود 250 هزار نفر در صنعت نصب پنل‌های خورشیدی کار می‌کنند اما بخش تولید این پنل‌ها فقط 8 هزار نفر شاغل دارد.

آمی گرک، رییس بخش تحقیقات BNEF گفته بود که اگر قیمت مدول‌های خورشیدی دو برابر شود، تاثیر بسیار منفی بر 99 درصد از زنجیره تامین این صنعت خواهد داشت.

او این سیاست‌ها را به این ضرب‌المثل تشبیه کرده بود که انگار برای حفاظت از انگشت کوچک خود بخواهید تمام بدن خود را از بین ببرید.

تایم در بخش دیگری از گزارش خود می‌نویسد که شاید بدترین تهدید برای بخش انرژی‌های تجدیدپذیر از سوی دپارتمان انرژی مطرح شده باشد که می‌خواهد برای صنعت نیروگاه‌های زغال‌سنگ‌سوز و هسته‌ای یارانه در نظر بگیرد.

ریک پری، وزیر انرژی ایالات متحده در ماه سپتامبر قانونی ابلاغ کرده است که براساس آن ادعا کرده است که صنعت برق هسته‌ای و زغال سنگ یک منبع «انعطاف‌پذیر» انرژی است.

این ادعا حتی از سوی محققان دپارتمان انرژی هم به شدت به باد انتقاد گرفته شده است. اما کمسیون فدرال قانون‌گذاری انرژی، آخرین نظر را در این خصوص خواهد داد. یکی از اعضای کلیدی این کمسیون، نیل کاترجی هست که یکی از مخالفان ترامپ در کنتاکی است و یک راه‌حل موقت برای صنعت زغال سنگ ارائه کرده است که با خطر ورشکستگی مواجه است.

تایم معتقد است اعطای یارانه به صنعت زغال سنگ که سیاست‌گذاران تمام دنیا در حال کنار گذاشتن برق تولیدی آن هستند، رقابت با انرژی‌های تجدیدپذیر و نیز گاز طبیعی را تشدید خواهد کرد.

در دهه گذشته استفاده از زغال سنگ در حال کاهش است چون این منبع انرژی دیگر یک منبع انرژی ارزان قیمت محسوب نمی‌شود.

تهدید جدید انرژی‌های تجدیدپذیر بعد از سال‌ها شکوفایی این صنعت به وقوع پیوسته است. در حال حاضر انرژی‌های بادی و خورشید 7 درصد ترکیب برق این کشور را از آن خود کرده است. آژانس بین‌المللی انرژی تخمین می‌زند که انرژی‌های تجدیدپذیر تا سال 2040 حدود 40 درصد تولید برق را  دنبا را به عهده داشته باشند.

علی‌رغم چالش‌های بسیاری که کابینه ترامپ عامل آن‌هاست، تحلیل‌گران انرژی معتقد هستند که این تلاش‌ها مثل دست‌اندازهای یک جاده هستند نه به عنوان مانع دراز مدت در برابر رشد انرژی‌های تجدیدپذیر.

استفان مونرو، تحلیل‌گر BNEF می‌گوید «این صنعت در هفت تا ده سال گذشته نشان داده است که توان ابتکار و نوع‌آوری را دارد».

اما فعلا این حرف‌ها تسلی خاطر چندانی برای شرکت‌هایی که در این بخش سرمایه‌گذاری‌های میلیاردی انجام داده‌اند به همراه نخواهد داشت،‌ چون این شرکت‌ها معتقد هستند دولت به گفته خود عمل خواهد کرد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن