محیط زیست به نسل فعلی هم بدهکار است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه این نسل یکی از بدترین امینه‌های نسل‌های تاریخ این سرزمین است و چیزی برای نسل‌های بعد باقی نگذاشته است، گفت: محیط زیستی که باید نگهبان حق و حقوق نسل‌های آینده باشد به نسل فعلی هم بدهکار می‌شود، در حالیکه این‌ها امانت نسل‌های بعد است.

به گزارش «انرژی امروز» از سازمان حفاظت محیط زیست، عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست صبح امروز در همایش روز جهانی خاک که در محل سالن خوشه وزارت جهاد کشاورزی در حال برگزاری است، گفت: حمایت از پوشش گیاهی، حیوانات، آب و خاک با جهان سوم غریبه است به این دلیل که عمدتا از آن بهره‌مند بوده‌اند و قدرش را نمی‌دانند.

وی افزود: در گذشته 15 تا 20 میلیون نفر جمعیت در کشور داشتیم و هر چه خواستیم آب و خاک را استفاده کردیم و آینده‌نگری نداشتیم اما با افزایش جمعیت نیازها اضافه شد که آن چیزی که بی‌ارزش بود ارزش پیدا کرد. برخی موارد مانند آب از بحران گذشته‌اند و خاک از درون در شرایط بحرانی قرار دارد. اکنون جمعیت به 80 میلیون نفر رسیده است و برای خیلی‌ها شاید نحوه استفاده از منابع محدود مهم نباشد.

هر چه خواستیم آب و خاک را استفاده کردیم و آینده‌نگری نداشتیم

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: از یک سو هم باید پاسخگوی برنامه ششم توسعه بود. استفاده بی‌رویه از آب، خاک را فرسوده می‌کند. هنگامی که به گوشت بیشتر نیاز داریم دام را افزایش می‌دهیم و به تبع آن آب، پوشش گیاهی و خاک را نابود می‌کنیم. سطح سفت شده خاک دیگر آب باران را عبور نمی‌دهد و جنگل ضعیف می شود و درختان خشک می شوند و گیاهان خشک شده آتش‌سوزی ایجاد می‌کنند.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: یک رفتار نادرست به طور زنجیره ‌وار همه چیز را بر هم می‌ریزد و با محیط زیستی مواجه می‌شویم که از همه نظر تهدیدپذیر است؛ در این محیط زیست خاک از بین می رود، پوشش گیاهی از بین می رود و یوزپلنگ از بین می‌رود چون طعمه و غذایی ندارد و بعد به دنبال پروژه‌ هایی می‌رویم که این گونه ها را حفظ کنیم.

به گفته کلانتری، از پایه درباره مسائل زیست محیطی مشکل داریم و وقتی از اول اصول را زیر پا می‌گذاریم تا آخر دیوار کج می شود.

این مقام مسئول اظهار کرد: باید در کشور بررسی کنیم چه میزان آب و خاک داریم و چه میزان ظرفیت تولید و توسعه در دسترس است. از بالا می گویند که به چه اندازه تولید کنیم و نگاه نمی‌کنند که چقدر ظرفیت داریم.

محیط زیستی که باید نگهبان حقوق نسل های آینده باشد به نسل فعلی هم بدهکار است این نسل یکی از بدترین امینه‌های نسل‌های تاریخ این سرزمین است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در نهایت محیط زیست نابود می‌شود و محیط زیستی که باید نگهبان حق و حقوق نسل های آینده باشد به نسل فعلی هم بدهکار می شود، در حالیکه این ها امانت نسل های بعد است.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه این نسل یکی از بدترین امینه‌های نسل‌های تاریخ این سرزمین است و چیزی برای نسل‌های بعد باقی نگذاشته است، گفت: معلوم نیست که نسل های بعدی چطور در مورد این نسل قضاوت خواهند کرد اما حداقل کمی به وظایف خود عمل کنیم و امکانات تجدیدپذیر را تجدید‌ناپذیر نکنیم.

این نسل یکی از بدترین امینه‌های نسل‌های تاریخ این سرزمین است

وی با طرح این پرسش که حد توقف ما کجاست؟ ادامه داد: آیا هر چه سیاستگذاران خواستند ما باید تسلیم شویم؟ به چه قیمتی؟ با مواد تجدیدپذیر از مواد تجدیدناپذیر هم بدتر رفتار کردیم. حق و حقوق نسل بعد را چه کسی باید پاسخگو باشد؟

خاک مانند آب به سمت ورشکستگی می‌رود

کلانتری افزود: کی به ورشکستگی آب می‌رسیم؟ وقتی که مصارف از منابع بیشتر باشد، کاری که ما کردیم و متاسفانه خاک هم به همین مسیر می‌رود؛ بیش از آنکه خاک را طبیعت فرسوده کند، ما فرسوده می‌کنیم با شور کردن و فشار بر خاک و رفتارهای نادرست دیگری که داریم.

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: این موضوع با ایجاد تشکیلات و سازمان جدید و افزایش بودجه و ایجاد وزارت خاک و جنگل و محیط زیست و آب هم حل نمی شود؛ باید فرهنگ درست شود، با مردم صادق باشیم.

کی به ورشکستگی آب می‌رسیم؟ وقتی که مصارف از منابع بیشتر باشد، کاری که ما کردیم و متاسفانه خاک هم به همین مسیر می‌رود

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: باید در ابتدا فرهنگ را درست کنیم و بگوییم ای مردم ظرفیت‌های این کشور محدود است و با این حجم استفاده از ظرفیت‌ها نمی‌توانیم برای نسل‌های آینده چیزی باقی بگذاریم.

هی نگوییم ما کشور بزرگی هستیم و می توانیم جمعیت بیشتری داشته باشیم، منابع غذایی ما محدود است

کلانتری افزود: هی نگوییم ما کشور بزرگی هستیم و می توانیم جمعیت بیشتری داشته باشیم، منابع غذایی ما محدود است. باقیمانده نیازمان را باید وارد کنیم و در صورتی که قصد افزایش جمعیت داریم این افزایش جمعیت باید منوط به واردات باشد.

وی تاکید کرد: برای 80 میلیون جمعیت نمی‌توانیم خودکفا باشیم و باید این واقعیت‌ها را به مردم و سیاستگذاران بگوییم. با پروپوزال‌‌های غلط منابع خاک را نابود کردیم و امروز فکر نجات آن از آلودگی و پسماند هستیم.

پسماند در شمال کشور در حال از بین بردن خاک است ریزگردها ناشی از تخریب و فرسایش خاک است

معاون رئیس جمهور با یادآوری این موضوع که در شمال کشور، پسماند که پیش از این آب را آلوده کرده بود، در حال از بین بردن خاک است، اظهار کرد: رئیس جمهوری مسائل محیط زیستی را به خوبی درک و لمس کرده است و در همین راستا برای محیط زیست چهار اصل مهم گذاشته که در بودجه سال آینده هم لحاظ شده است.

کاهش آلودگی هوا، مقابله با ریزگردها، مدیریت پسماند، چهار اولویت برنامه‌ای دولت دوازدهم هستند

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، کاهش آلودگی هوا، مقابله با ریزگردها، مدیریت پسماند در کشور با نگاه ویژه به استان‌های شمالی و پرداخت حق آبه تالاب‌ها و احیاء آن‌ها را چهار اولویت برنامه‌ای دولت دوازدهم برشمرد و خاطرنشان کرد: ریزگردها ناشی از تخریب و فرسایش خاک است.

این مقام مسئول با بیان اینکه عملیات فزیکی بسیار پرحجم است و در مواردی می‌توان آموزش و فرهنگسازی را جایگزین کرد، گفت: با افزایش فرهنسگازی و آموزش نتایج بهتری از عملیات فیزیکی به دست می‌آوریم.

کلانتری گفت: برای هر وجب از این خاک مملکت ده‌‌ها شهید داده شده است و نباید به آسانی آن را از دست بدهیم و آن را باید برای نسل ‌های آینده نگه داریم تا شرمنده نباشیم و جلوی فرسایش خاک را بگیریم.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن