کدام اروپایی‌ها به پروژه‌های نفتی ایران می‌آیند؟

یک تحلیلگر بازار انرژی گفت: با وضع تحریم‌های جدید توسط کنگره آمریکا علیه ایران، باید شرکت هایی از اروپا در پروژه های نفتی کشور حاضرشوند که وابستگی کمتری به ایالات متحده و تصمیمات آن داشته باشند.

عبد الصمد رحمتی در گفتگو با خبرنگار نفت و گاز «انرژی امروز» درخصوص افزایش صادرات نفت ایران به اروپا با اشاره به تحریم های آمریکا و آثار آن بر بازار صادرات نفت کشور گفت: تحریم صادرات نفت خام ایران از سال 90 آغاز شد که بر اساس آن قرار بود صادرات نفت خام به تدریج کاهش یافته تا به شرایط نفت در برابر غذا برسد؛ اما توافق ژنو در آذرماه 1392 میان ایران و شش قدرت بزرگ جهان بر سر برنامه هسته ای آن را متوقف نمود.

او در ادامه افزود: در اواخر 1394 پس از اجرای برجام، تولید و صادرات نفت خام کشور روندی افزایشی به خود گرفت. میانگین صادرات نفت خام کشور با احتساب میعانات گازی در سال 94 یعنی پیش از اجرایی‌شدن برجام حدود یک میلیون و 400 هزار بشکه در روز بود که با اجرایی شدن برجام و گشایش‎های حاصله به واسطه چانه زنی دیپلماتیک و زیرکانه وزیر نفت در سال  95به حدود 2 میلیون و 900 هزار بشکه در روز رسید.

این کارشناس نفت و انرژی بیان داشت: در حال حاضر طبق اظهارات بیژن زنگنه، میزان تولید نفت خام و میعانات گازی در کشور حدود ۳ میلیون و 850 هزار بشکه است و میزان صادرات نیز به حدود 2.5 میلیون بشکه می‌رسد.

او با اشاره به تصمیم اعضای اوپک و غیراوپک برای تمدید کاهش تولید نفت در اجلاس اخیر وین گفت: این تصمیم در صورتی به نفع ایران خواهد بود که بتواند رضایت غول‌های نفتی را برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت خود جلب نماید.

اهداف صادراتی کشور پیش از برجام تا اکنون

رحمتی در ادامهبا اشاره به اهداف صادراتی کشور افزود: ایران در فاصله کوتاهی پس از رفع تحریم ها توانست سهم سابق خود در اوپک و بازارهای جهانی نفت خام را باز پس گیرد. یکی از اهداف وزارت نفت پس از اجرای برجام افزایش سریع تولید نفت و بازگرداندن آن به میزان تولید قبل از تحریم بوده است، در بخش صادرات نفت خام نیز هدف تنوع بازارهای صادراتی و احیای بازارهای اروپایی دریافت کننده نفت خام ایران بوده است.

او با بیان اینکه «هم اکنون بیش از 60 درصد صادرات به مقصد کشورهای آسیایی و حدود 40 درصد به کشورهای اروپایی بارگیری می شود» گفت: مشتریان نفت خام کشور پیش از برجام به پنج کشور چین، هند، کره جنوبی، ژاپن و ترکیه محدود شده بود اما در حال حاضر علاوه بر مشتریان مذکور کشورهای ایتالیا، یونان، روسیه، فرانسه، اسپانیا، رومانی، اندونزی، لهستان و هلند نیز در لیست مشتریان نفت ایران به چشم می خورد.

این تحلیلگر ارشد نفت و انرژی با تاکید بر اینکه «ایران پس از برجام به‌دنبال افزایش سهم خود از سبد نفتی اروپا بوده است» اظهار کرد: این سیاست در حالی دنبال می‌شود که ایالات متحده درصدد محدودکردن بازار صادراتی نفت ایران است اما همانگونه که آمار صادرات نفت خام کشور نشان می دهد این موضوع تأثیری در صادرات نفت خام به اروپا نداشته است.‌

صادرات 40 درصدی نفت صادراتی ایران به اروپا عراق، رقیب اصلی ایران

او ادامه داد: ایران در چند ماه گذشته سال‌جاری روزانه حدود یک میلیون و 500 هزار بشکه نفت خام و میعانات گازی به کشورهای چین، هند، کره‌جنوبی و ژاپن و همچنین بالغ بر یک میلیون بشکه نفت خام نیز به کشورهای اروپایی همچون ایتالیا، فرانسه، هلند، یونان و ترکیه صادرات داشته است؛ به این ترتیب 40 درصد از نفت صادراتی ایران به مقصد اروپا و بقیه آن به مقصد چهار کشور آسیایی صورت گرفته است.

رحمتی با اشاره به افزایش سبد صادراتی به اروپا گفت: آمارها نشان می‌دهند که عراق همچنان اصلی‌ترین رقیب ایران است به‌گونه‌ای که این کشور صادرات نفت خام خود به اروپا را از سال 2012 تا 2016 حدود 80 درصد افزایش داده و به 982 میلیون بشکه در سال 2016 رسانده است. البته ایران هم برای باز پس گرفتن سهم خود از اروپا موفق شده تا صادرات نفت خام خود را به اروپا از سال 2012 تا 2016 حدود 300 درصد یعنی به 497 میلیون بشکه در سال 2016 افزایش دهد. بنابراین به نظر می رسد قاره سبز دروازه های خود را به منظور دریافت نفت ایران گشوده است و با افزایش صادرات نفت کشور پتانسیل دریافت آن از جانب اروپا محیا است.

لغزش پای اروپا مقابل سیاست های آمریکا

رحمتی با اشاره به وابستگی شرکت های نفتی اروپایی به آمریکا گفت: همانگونه که دولت امریکا مصوب کرده است شرکت‌های آمریکایی عملاً از شرکت در پروژه‌های نفتی کشور منع قانونی شده‌اند. این موضوع به نوعی بصورت غیر مستقیم برای شرکت های نفتی بزرگ اروپا نیز صادق است، زیرا شرکت های بزرگ نفتی اروپا نیز به نوعی وابسته آمریکا هستند. برخی به لحاظ اینکه بخشی از سهام داران آنها آمریکایی هستند، برخی بخاطر اینکه در خود آمریکا و خصوصاً در میادین نفتی آن پروژه های میلیارد دلاری دارند و برخی دیگر بخاطر اینکه وابسته به تکنولوژی ایالات متحده هستند.

او ادامه داد: طبق برنامه ششم توسعه، وزارت نفت می بایست تا سال 1400 ظرفیت تولید روزانه نفت خام و میعانات گازی خود را به ۵ میلیون و 7۰۰ هزار بشکه در روز برساند. هم اکنون افزایش تولید از میادین مشترک نفتی همچون غرب کارون و پارس جنوبی از اولویت‌های وزارت نفت بوده است که این امر مستلزم جذب سرمایه گذاری و تکنولوژی خارجی‌ است.

این تحلیلگر ارشد بازار نفت و انرژی اظهار داشت: بر این اساس با وضع تحریم‌های جدید توسط کنگره آمریکا علیه ایران، شرکت‌های نفتی را برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت ایران با شک و تردید روبرو کرده است. به نظر می رسد باید شرکت هایی از اروپا در پروژه های نفتی کشور حاضر گردند که وابستگی کمتری به ایالات متحده و تصمیمات آن داشته باشند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن