رویارویی گاز با زغال سنگ در ایالات متحده

براساس گزارش جدید اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده، تولید گاز طبیعی در این کشور در 5 سال گذشته به شدت افزایش یافته، و دسترسی به این سوخت فسیلی کم کربن را ارزان‌تر کرده است درحالی که برای صادرات هم به مقدار کافی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل «انرژی امروز» از سال 2012، تولید گاز طبیعی از حوزه آپالاچینای ایالات متحده به 14 میلیارد فوت مکعب در روز رسیده بود و در سال 2016 بهره‌برداران این حوزه گازی توانستند 22.1 میلیارد فوت مکعب در روز از این منطقه گاز استخراج کنند.

بر همین اساس،‌اویل پرایس با بررسی روند افزایش تولید گاز طبیعی در ایالات متحده و نیز کاهش قیمت جهانی این سوخت، به موضوع برنامه  اعطای یارانه‌ به نیروگاه‌های زغال سنگ سوز در ایالات متحده توسط دونالد ترامپ،‌رییس جمهور این کشور پرداخته و نوشته: سال گذشته ایالات متحده توانست به 72.3 میلیارد فوت مکعب گاز تولید کند، که بیش از گاز تولید روسیه، آفریقا، ایران و قطر بود، در حالی که قطر بزرگ‌ترین صادرکننده گاز طبیعی مایع دنیاست. حوزه آپالاچینا به تنهایی بیشتر از تمام این کشورها،‌به استثنای روسیه، گاز تولید می‌کند.

با این حال اویل پرایس براساس داده‌های جدید به این نتیجه رسیده است که کاهش تولید از این منطقه وجود دارد. در حال حاضر چاه‌های جدید حفاری شده در مناطق پالاچینا، هینزویل و ایگل‌فورد با کاهش تولید همراه بوده‌اند. این سه حوزه گازی، بزرگ‌ترین میادین گازی ایالات متحده هستند.

به تازگی فوربز نوشته بود که «تولید گاز طبیعی از میزان تقاضای آن پیشی‌ گرفته است. همین امر باعث افزایش ذخایر این سوخت فسیلی شده است». به تبع افزایش میزان ذخایر گاز طبیعی، قیمت این ماده هم بازار کاهش یافته است.

یک دهه پیش، قیمت گاز طبیعی به طور مرتب بالاتر از 10 دلار در هر میلیون Btu بود. در سه سال گذشته، وجود ذخایر بالای گاز طبیعی باعث شده است که قیمت آن به کمتر از 3 دلار در هر میلیون Btu برسد.

انقلاب شیل با گاز طبیعی آغاز شد و در 2006 به اوج رسید. در سال 2009 افزایش تولید نفت شروع شد اما گاز طبیعی هم قبل از دست یافت به نفت با ارزش از این مخازن استخراج می‌شد.

از آنجایی که تولید نفت شیل باعث از کاهش قیمت نفت شد، گاز شیل هم چنین مسیری را در پیش گرفت و افزایش تولید گاز طبیعی هم از طریق حفاری گاز طبیعی و هم از طریق گازهای همراه، شکست قیمت‌های گاز طبیعی هم از سه سال پیش آغاز شد.

بر اساس گزارشی که درماه ژانویه اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده EIA منتشر کرد به دلیل کاهش قیمت نفت، صنایع نیروگاهی ایالات متحده ظرفیت تولید برق از طریق گاز طبیعی را در سال 2018 نسبت به سال 2016 حدود 8 درصد بالا بردند. بنابراین امسال ظرفیت تولید برق از گاز طبیعی تا 11.2 گیگاوات و در سال آینده تا 25.4 گیگاوات افزایش یافت و خواهد یافت.

این برنامه افزایش ظرفیت تولید برق گازی بعد از 5 سال کاهش خالص ظرفیت برق تولیدی زغال سنگی آغاز شد. بین اواخر سال 2011 تا اواخر سال 2016، ظرفیت در دسترس تولید برق زغال سنگی در ایالات متحده حدود 47.2 گیگاوات یا 15 درصد کاهش نشان می‌دهد.

محکوم به فنا بودن زغال سنگ و آینده تیره و تار معادن زغال سنگ ایالات متحده، باعث موفقیت دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 شد. حالا با برعکس کردن روند گازی‌سازی نیروگاه‌های برق آمریکا، ترامپ برنامه‌ای هم برای اعطای یارانه به صنعت زغال سنگ در پیش گرفته است تا بتواند هزینه‌های این صنعت را کاهش دهد.

دپارتمان انرژی ایالات متحده در ماه سپتامبر اعلام کرده است که «این کمسیون باید به سرعت در برابر تهدیدهایی که قابلیت اطمینان و قابلیت انعطاف شبکه‌های برق را نشانه گرفته است، واکنش نشان دهد».

اویل پرایس معتقد است این دستور باعث خواهد شد تا گاز طبیعی در رقابت با زغال سنگ قرار گیرد تا بتواند با تغییر موضوع ایالت‌های آمریکا، به جمع‌آوری رای کمک کند.

زغال سنگ نمی‌تواند پس از کنار گذاشته شدن نفت به حیات خود ادامه دهد. موانع لجستیکی حمل و نقل این ماده در ایالات متحده بسیارند. در مقابل نفت و گاز به مقصد خود جریان می‌یابند و از طرفی از همه مهم‌تر انرژی‌های تجدیدپذیر قادرند در همان محل مورد نیاز در خانه‌ها و محل کار نصب شوند.

علاوه بر آن بازار آزاد گاز طبیعی را به زغال سنگ ترجیح می‌دهد. علی‌رغم بی‌باکی‌های سیاست‌مداران واشینگتن نشین، مسیر کاملا روشن است.‌

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن