امضاء بزرگترین قرارداد ساخت کشتیهای اقیانوسپیما در ایران
بستر لازم برای ساخت و تعمیر کشتیهای اقیانوس پیمای نسل جدید در ایران با همکاری صنایع داخلی و خارجی فراهم شد.
به گزارش انرژی امروز، بر اساس قراردادی که دیروز میان شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، شرکت ملی کشتیرانی نفتکش، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و نمایندگان صنایع کشتی سازی هیوندای کره جنوبی در تهران به امضا رسید، امکانات بندری و یاردهای تخصصی مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) برای ساخت ابرکشتیهای اقیانوس پیما و انتقال فناوری تولید و تعمیر کشتیهای نسل جدید در اختیار شرکت جدیدی مرکب از شرکای این قرارداد قرار گرفت.
این قرارداد در حضور مهندس محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت به امضای منصور معظمی مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو)، دکتر محمد سعیدی مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، کیان ارثی مدیرعامل کشتیرانی نفتکش رسید.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه امضای این قرارداد از مصوبه دولت برای تاسیس شهرک صنعتی تخصصی دریایی در جنب شرکت کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزو ایکو) خبر داد و ابراز امیدواری کرد شرکتهای سازنده تخصصی و بخش خصوصی هرچه زودتر در این شهرک مستقر شوند.
نعمت زاده امضای این قرارداد را به نفع تمامی مصرف کنندگان و تولیدکنندگان دانست و از آن به عنوان یک قرارداد برد- برد برای صنایع کشتی سازی داخلی و شرکتهای کشتیرانی یاد کرد.
دکتر منصور معظمی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) هم به خبرنگاران گفت: بر اساس این قرارداد یک شرکت مشترک بین ایدرو، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی نفتکش تشکیل می شود که سهم آنها به ترتیب ۲۰، ۴۰ و ۴۰ درصد است و در یک بند آن قید شده است بخشی از سهام شرکتهای نفتکش و کشتیرانی به شرکای منتخب خارجی واگذار می شود.
مدیرعامل شرکت ایدرو ادامه داد: ۲ شرکت خارجی سهامدار این مشارکت خواهند بود که به طرفهای قرارداد مشارکت امروز افزوده می شوند.
دکترمحمد سعیدی مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران هم دیروز در جمع خبرنگاران با اشاره امضای این قرارداد مهم صنعتی و ایجاد فرصت تولید و اشتغال برای صنایع کشتی سازی ایران گفت:این قرارداد که با هدف توانمندسازی یاردهای کشتی سازی داخلی و ایجاد فرصتهای تعمیراتی برای صنعتگران ایران امضا شده، محصول احیای قرارداد تعلیق شده ساخت کشتی با کمپانی هیوندای کره جنوبی در دوران تحریمهای اقتصادی است.
وی گفت: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران درسال ۲۰۰۸ بر اساس یک قرارداد رسمی، ساخت ۱۷ فروند کشتی اقیانوس پیمای کانتینری و فله بر را به کمپانی هیوندای کره جنوبی سفارش داد و مبلغ ۱۵۸ میلیون دلار به عنوان پیش پرداخت ۲۰ درصدی قرارداد مذکور به کره ایها پرداخت ولی تشدید تحریمهای اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۰ باعث شد تا این قرارداد تعلیق شود. از طرف دیگر کره ایها به دلیل تأخیر در پرداخت مابقی ارزش قرارداد و راکد ماندن ساخت کشتیهای سفارش داده شده، ادعای دریافت ۱۷۸ میلیون دلاری غرامت از ایران را داشتند که پس از اجرای برجام و با مذاکرات اخیر میان ایران و کره موفق شدیم قرارداد قبلی را به شکلی کاملاً جدید احیا کنیم.
سعیدی ادامه داد: در قرارداد قبلی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران موظف به تأمین ۱۰۰ درصد منابع مالی مورد نیاز ساخت کشتیهای مذکور بود، ولی در قرارداد جدید ۸۰ درصد از ارزش این طرح بزرگ صنعتی توسط بانکهای کره ای پرداخت می شود.
وی افزود: از سوی دیگر در اصلاحات صورت گرفته اخیر ارزش کل قرارداد به ۶۷۰میلیون یورو و تعداد کشتیهای سفارش شده به ۱۰ فروند تغییر یافته و بر سه موضوع انتقال فناوری از مرحله طراحی مفهومی تا راه اندازی کشتی، امکان سنجی تولید تجهیزات داخلی و الزام هیوندای برای آموزش ۳۰ نفر از پرسنل کشتیرانی و شیب یاردهای داخلی تاکید شده است.
نامبرده گفت: در این طرح یاردهای تخصصی مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران(ایزوایکو) در اختیار یک شرکت جدید مشترک میان ایران و کره قرار می گیرد تا فناوری ساخت و تعمیر کشتیهای نسل جدید به ایران منتقل شود.
وی گفت: ۴ فروند از کشتیهای سفارش داده شده از نوع کانتینری با ظرفیت هر کدام ۱۴۵۰۰ TEU(واحد شمارش کانتینرهای ۲۰ فوتی) و ۶ فروند دیگر از نوع MR . Tankerویژه حمل محصولات پتروشیمی و مواد شیمیایی هستند که نخستین فروند از آنها فروردین ۱۳۹۷ تحویل ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران خواهد شد و از آن به بعد، هر ماه یک کشتی جدید اقیانوسپیما به ناوگان ملی می پیوندد. به عبارت دیگر ضمن نوسازی ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، فناوری ساخت کشتیهای نسل جدید به ایران منتقل می شود و برای هزاران نیروی صنعتی در داخل کشور فرصت شغلی فراهم خواهد شد.
مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در معرفی فناوری قدیمی ساخت کشتی در داخل گفت: مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران(ایزوایکو) حدود ۱۴ سال است که ساخت کشتی اقیانوس پیمای ایران- کاشان را با ظرفیت ۲۲۰۰ TEUسفارش گرفته است و پس از این مدت طولانی کشتی مذکور را هفته آینده تحویل ناوگان ملی خواهد داد؛ این درحالیست که شناورهایی با قدمت بیش از ۱۱ سال ساخت هم اینک در نظام بین المللی کشتیرانی به عنوان شناورهای فرسوده تلقی می شوند و از سوی دیگر استفاده از شناورهایی با این ظرفیت حمل دیگر صرفه اقتصادی ندارد و ما نیازمند شناورهایی با توان حمل بالاتر هستیم تا در رقابت با سایر خطوط بین المللی کشتیرانی عقب نمانیم.
وی با اشاره به مزایای برجام و لغو تحریمها برای کشتیرانی ایران گفت: پیش از لغو تحریمها، کشتیهای ایرانی تنها با پرچم سایر کشورها می توانستند در آبهای بین المللی تردد کنند. تحریمها حتی مانع از پوشش بیمه ای کشتیهای ایران در آبهای بین المللی شده بود و هیچ بیمهگری نمیتوانست شناورهای ایران را پوشش بیمهای دهد.
این مقام مسئول افزود: با اجرایی شدن برجام، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای نخستین بار موفق به دریافت پوشش بیمه ای ۷۵ میلیون دلاری شد و سپس این پوشش بیمه ای به ۴۵۰ میلیون دلار افزایش یافت و از همین هفته سقف پوشش بیمه اتکایی مذکور به یک میلیارد دلار افزایش یافته است که تکافوی تمامی ناوگان دریایی ما را می کند.
وی اضافه کرد: این پوشش بیمه ای از سوی شرکتهای بیمه گر نروژی و همچنین کلوب P&.I لندن و به دنبال مذاکرات برجام به کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اعطا شده و اگر مذاکرات برجام صورت نمی گرفت، ما حتی برای حمل و نقل مایحتاج غذایی کشور با مشکل جدی روبرو می شدیم.
سعیدی گفت: هم اکنون ۹۰ درصد کشتیهای ما با پرچم جمهوری اسلامی ایران به بنادر جهان تردد می کنند و تمام مشکلات مربوط به موسسات رده بندی برای کشتیهای ایرانی هم برطرف شده است.
وی گفت: اخیراً قراردادی را با کشتی سازیهای کره برای تأمین ۱۰۰ درصد منابع مالی لازم ساخت کشتیهای جدید به ارزش ۲ میلیارد دلار منعقد کرده ایم که بزرگترین فاینانس بین المللی پس از اجرای برجام محسوب می شود.
مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران افزود: در مجمع آتی سهامداران شرکت موافقت اعضا را برای استفاده از این فرصت مالی برای نوسازی ناوگان اقیانوس پیمای کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اخذ میکنیم. به این ترتیب پیش بینی میکنیم رده جهانی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران که در اثر تحریمهای اقتصادی به ۲۳ تنزل یافته بود و خوشبختانه با اقدامات اخیر به ۱۹ ارتقا یافته است، دوباره به سطح قبل از تحریمها یعنی رتبه ۱۷ جهانی افزایش یابد.
وی همچنین با اشاره به این که کشتیرانی در حال حاضر ۱۵۲ فروند شناور با ظرفیت ۱۲۰ هزار TEUو ظرفیت ۵ میلیون تن DWT(وزن بار خالص کشتی) در اختیار دارد، گفت: نیمی از این ظرفیت در دوران تحریم زمینگیر شد و به دلیل محدودیتهای بین المللی رفت و آمد با آنها با استفاده از پرچم ایران مقدور نبود. ولی هم اکنون ۹۵ درصد از کشتیها با پرچم جمهوری اسلامی ایران به همه بنادر دنیا تردد می کنند و ۵ درصد باقیمانده هم به دلیل مصالح تجاری و شیوههای رقابتی در بنادر خاص از پرچم سایر کشورها استفاده می کنند.
سعیدی همچنین در مورد فعالیت دو شرکت قدیمی در مجموعه تحت پوشش ناوگان ملی با عناوین شرکت کشتیرانی ایران و هند و شرکت کشتیرانی ایران و مصر گفت: هندیهایی که ۴۹ درصد از سهام کشتیرانی مشترک ایران و هند را در اختیار دارند، همزمان با اعمال تحریمهای جهانی خواستار انحلال این شرکت شده بودند که با مذاکرات اخیر صورت گرفته با آقای مودی(نخست وزیر هند) مصوبه مذکور از سوی دولت هندوستان ملغی و قرار شد کشتیرانی ایران و هند برای حمل بارهای ترانزیتی پاکستان و افغانستان از شبه قاره هند به چابهار فعال شود. کشتیرانی ایران و مصر هم که با توجه به تحولات اخیر سیاسی در مصر نیمه فعال شده بود، بزودی فعالیت خود را در آبهای بین المللی از سر می گیرد.
وی در تشریح برنامههای ناوگان ملی برای توسعه گردشگری در حوزه دریایی گفت: ما در حوزه دریایی با وجود مرز آبی جنوب و شمال کشور، ظرفیتهای گردشگری بسیاری داریم؛ ولی طی این سالها توجهی به آن نکرده ایم؛ این در حالی است که آبادترین و پر رفت و آمدترین شهرهای دنیا شهرهای بندری هستند، اما در کشور ما دقیقا همین شهرها جزو شهرها و استانهای محروم با اقتصاد ضعیف هستند، در حالیکه رشد گردشگری دریایی می تواند به ارتقای اقتصاد این شهرهای بندری کمک کرده و درآمدزایی بسیاری هم برای کشور داشته باشد.
مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی با سازمانهای مرتبط با گردشگری و همچنین مناطق آزاد واقع در خلیج فارس مذاکره و برنامه ریزیهایی انجام داده است تا بتوان از ظرفیتهای این مناطق برای جذب گردشگر خارجی و به خصوص گردشگران خارجی برای آشنایی با جزایر جنوبی مانند تنب کوچک، تنب بزرگ و سایر داراییهای ارزشمند کشور در خلیج فارس استفاده کرد.