لیست طولانی بازنشستگان در نفت زنگنه تنها می‌شود؟

با ابلاغ قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان، وزیر نفت اواسط آبان ماه در اولین اقدام خود با پنج تن از مشاورانش خداحافظی کرد.

به گزارش خبرنگار نفت و گاز «انرژی امروز»، بیژن زنگنه در حکم‌هایی جداگانه از خدمات محمدهادی نژادحسینیان، احمد شفاعت، احمد ناطق نوری، محمدجواد عاصمی‌پور و سیدرحیم عقیق قدردانی کرد.

با احکام زنگنه، لیست بلندبالای مدیران بازنشسته در صنعت نفت با اولین اقدام زنگنه کمی کوتاهتر شده؛ اما آنچه از شواهد آماری و محاسبات شناسنامه‌ای به دست می‌آید، نشان می‌دهد که زنگنه باید به فکر راه چاره برای مدیرانش باشد، از جمله یافتن جایگزین یا اخذ مجوزهای لازم برای نام‌هایی چون:

سیدمجید هدایت‌زاده، مدیرعامل شرکت نیکو (عضو علی‌البدل هیات مدیره شرکت ملی نفت)

حسین کاظم‌پور اردبیلی، نماینده ایران در اوپک

سیدنورالدین شهنازی‌زاده، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت

علی‌اکبر شعبانپور، مدیرعامل شرکت مایع‌سازی گاز طبیعی ایران

نصرت رحیمی، رئیس صندوق بازنشستگی صنعت نفت (مناقشه حقوقی خصوصی و دولتی بودن دارد)

علی‌محمد احمدی، مجری طرح جامع توسعه پایدار منطقه پارس جنوبی

محمود آستانه، مشاور وزیر نفت در امور گازرسانی

سیدامیر طالبیان، مشاور وزیر نفت در امور اجتماعی

فاطمه تندگویان، مشاور وزیر نفت در امور زنان

محمد سقایی، مشاور وزیر

جعفر توفیقی، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت

محمدسعید انصاری، صندوق‌های بازنشستگی نفت

مرتضی زرین‌گل، معاونت توسعه طرح‌های شرکت نفت و گاز پارس

ابوالقاسم رحمانی، مدیرعامل شرکت تاسیسات دریایی (مناقشه دولتی و خصوصی بودن دارد)

این درحالی است که مصوبه مجلس درباره قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشسته‌ها استثنائاتی را در نظر گرفته است که بر اساس ماده (۷۱) قانون مدیریت خدمات کشوری شامل روسای سه قوه، معاون اول رییس‌جمهور، استانداران، سفرا، معاونان وزرا و هم‌طرازان آنها، جانبازان ۷۰ درصد و بالاتر و دارندگان اجازات خاص مقام رهبری می‌شود.

بدون این استثنائات، وزارت نفت تقریبا به بازآرایی یک تیم کامل نیاز داشت چراکه شرایط بازنشستگی عادی در صنعت نفت برای خانم‌ها 55 سال و آقایان 60 سال تمام است و بیشتر تیم مدیریتی وزارت نفت از شخص وزیر تا معاونانش بالای 60 سال سن دارند. خانم شاهدایی، قائم مقام وزیر نیز در 55 سالگی به این سمت منصوب شده است.

علاوه بر این، هیات دولت هم به کمک وزارت نفت آمد و در مصوبه‌ای جدید اعضای هیات مدیره شرکت ملی نفت را همتراز مقامات موضوع بند (ه) ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری اعلام کرد.

بر اساس این مصوبه سیداصغر هندی و غلامرضا منوچهری نیز از شمول ممنوعیت به‌کارگیری بازنشسته‌ها خارج شدند. موضوعی که پیش از این، با تایید دولت و همتراز کردن مدیرعاملی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با معاونت وزیر، برای بیژن عالیپور نیز اتفاق افتاده بود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن