حمایت رهبر انقلاب از صادرات گاز

وزیر پیشین نفت گفت: اگر بخواهیم سهم خود را از میادین مشترک گازی برداشت کنیم و همچنین تولیدات خود را از پارس جنوبی داشته باشیم، ظرفیت داخلی کافی برای مصرف نداریم و باید صادرات گاز داشته باشیم.

سیدکاظم وزیری هامانه در گفتگو با خبرنگار گاز «انرژی امروز» در خصوص افزایش تولید در پارس جنوبی و چگونگی بهره‌وری از این گاز گفت: اگر بخواهیم سهم خود را از میادین مشترک گازی برداشت کنیم و همچنین به تولیدات خود در پارس جنوبی ادامه دهیم، ظرفیت داخلی کافی برای مصرف نداریم.

وی در خصوص استفاده از این فراورده در بخش پتروشیمی گفت:  اگر قرار باشد گاز در پتروشیمی مصرف شود، نیاز به سرمایه عظیم دارد تا بتوانیم آنها را راه بیندازیم.

هامانه با اشاره به ساخت پتروشیمی ها اظهار کرد: در حال حاضر 70 پتروشیمی در دست ساخت است ولی حتی این پتروشیمی ها هم آماده شوند، باز هم تولید گاز ما بالا است. اگر قرار باشد گاز را طبق برنامه تولید کنیم، باید صادرات گاز داشته باشیم.

وزیر اسبق نفت با اشاره به حمایت از تولید داخل گفت: البته اگر پتروشیمی گاز می خواهد، با توجه به ارزش افزوده و اشتغال و توسعه کشور اولویت با پتروشیمی است. اما چون میزان تولید بیش از نیاز پتروشیمی است، باید حتما صادرات هم مد نظر قرار دهیم.

باید صادرات گاز داشته باشیم

هامانه در خصوص صادرات گاز با اشاره به دوران ریاست خود گفت: در زمان ریاست بنده بر وزارت نفت، بحث های زیادی برسر عدم صادرات گاز به کشورهای همسایه بود. در مشورتی که من آن زمان از آقا گرفتم، ایشان به صراحت فرمودند: «همین افرادی که در حال حاضر به شما می گویند گاز صادر نکن، اگر نکردی و کشور همسایه تولیدش بالاتر از ما شد، همان ها شما را استیضاح می کنند که چرا صادر نکردی.»

وزیر اسبق نفت خاطر نشان کرد: بعد از آن بود که مساله صادرات به پاکستان و هند و خط لوله صلح مطرح شد. ترکیه هم که داشتیم. کویت هم درحال مذاکره بودیم و قرار بر این بود که گاز تا اتریش هم برود. بحث LNG هم نیز اوج گرفته بود و قرار بود سه واحد LNG در کشور برای صادرات احداث شود.

وی گفت: ما باید به وسیله نفت و گاز، کشورهای همجوار و صنعتی را به خودمان جذب و وابسته کنیم. همیشه صادرات گاز مدنظر بوده است؛ اما با توجه به ابعاد سیاسی اش باید طرف مقابل شرایط ما را بپذیرد که عملا با وجود رقبا کار سخت شده است. واقعیت این است که ما هم نیاز به سرمایه‎گذاری داریم و هم با توجه به تحریم‌ها در چالش هستیم. ولی باید به این نکته توجه داشت که ما از میدانی سهم داریم که اگر ما برنداریم، همسایه بر می‌دارد.

وزیر اسبق نفت در خصوص صادرات گاز به کشورهای همسایه گفت:این بستگی به کشور همسایه دارد، که چه مدل صادراتی برای کدام کشور بهتر است. مثلا برای کشورهای نزدیک از خط لوله و برای صادرات گاز به کشورهای دور باید از روش LNG استفاده شود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن