افزایش دو برابری قدرت ابرکامپیوتر BP

BP اخیرا اعلام کرد که قدرت یکی بزرگترین ابرکامپیوترهای تحقیقاتی در حوزه نفت و گاز را بیش از دو کرده است. مرکز محاسبات پیشرفته «CHPC» شرکت BP که در ایالت هوستون واقع شده است، با این تغییر هم اکنون تبدیل به قدرتمندترین مرکز صنعتی دنیا در حوزه خود شده است.

به گزار خبرنگار دانش و فناوری «انرژی امروز»، ابرکامپیوتر BP هم اکنون 18 برابر نسبت به 10 سال قبل که قدرت محاسباتی آن 0.48 میلیون میلیارد ممیز شناور (petaflops) بود، بیشتر شده است.

افزایش سرعت محاسبات، ظرفیت و قدرت این ابرکامپیوترمنجر به کاهش زمان و هزینه محاسبات حجیم لرزه نگاری و به طبع آن پشتیبانی بهتر از عملیات اکتشاف، توصیف، توسعه مخزن و دیگر تکنولوژی های دیجیتالی و به روز در حوزه نفت و گاز خواهد شد.

«CHPC» یکی از قدرتمندترین مراکز پشتیبانی رایانه ای و قطب علمی و محاسباتی دنیا  در بخش بالادست صنعت نفت در به شمار می رود؛ مکانی که در ایالت هوستون که بسیاری از مهندسان و ریاضی دانان BP موفق به ثبت پیشرفت های نوینی در تصویربرداری لرزه ای، مطالعات سنک مخزن و توسعه مدل مخزن شده اند.

بخش پایین دست این غول نفتی دنیا نیز از این ابرکامپیوتر برای انجام محاسبات دینامیک سیال و جریانات سیالی در پالایشگاه ها و خطوط لوله بهره می گیرد.

BP برای افزایش قدرت ابرامپیوتر خود با غول سخت افزای دنیا یعنی اینتل و کمپانی «Hewlett Packard» همکاری کرده است و نتیجه آن افزایش قدرت محاسبات این ابرکامپیوتر از 4 میلیون میلیارد ممیز شناور در هر ثانیه به 9 میلیون میلیارد بوده است.

این ابرکامپیوتر، حافظه ای معادل 1140 ترابایت و بیش از 30 هزار ترابایت ظرفیت ذخیره دارد که معادل ظرفیت ذخیره بیش از 500 هزار دستگاه گوشی آیفون است.

قدرت «CHPC» که در سال 2013 راه اندازی شد تا کنون 4 برابر شده است و این روند تا سال 2018 ادامه خواهد داشت.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن