دولت در بودجه 97 به دنبال کاهش وابستگی به نفت است

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت:در بودجه 97  شاهد هستیم که دولت براساس برنامه ششم توسعه برای صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی 32 درصد را پیشنهاد داده است. این  رویه یعنی دولت می خواهد وابستگی ها به نفت کاهش پیدا کند.

جلال میرزایی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی انرژی امروز درباره تلاش‌های دولت در کاهش وابستگی بودجه 97 گفت:  هدفی که به ایجاد صندوق توسعه ملی رسید همین ذخیره ارزی و کاهش وابستگی به نفت بود.  پس از آن در برنامه ششم توسعه مصوب شد  که سال اول 30 و از سال پس از آن هر سال 2 درصد به سهم صندوق توسعه ملی از فروش نفت و فرآورده های آن افزوده شود. پس در اسناد بالادستی چنین نگاهی در نظر بوده است.

افزایش سهم صندوق توسعه ملی دست دولت را برای مداخله موثر در اقتصاد باز می گذارد

وی در ادامه افزود: در بودجه 97 هم شاهد هستیم که دولت 32 درصد را پیشنهاد داده است. این  رویه دست دولت را در مداخله موثر برای توسعه اقتصادی باز می‌گذارد.

دولت به دنبال جلوگیری از مصرف کل درآمد نفتی در هزینه های جاری است

نماینده مردم ایلام با بیان اینکه، دولت در تلاش است مانع آن شود که کل درآمد نفتی صرف هزینه های جاری شود، تاکید کرد: یکی از مکانیزم های کاهش درآمد نفت در جهان و از دیرباز همین روندی است که در بودجه امسال دولت در پیش گرفته است.

وی در ادامه افزود: حال در کنار این رویه باید مانند سایر کشورها به سمت برنامه های مالیاتی با ثبات برویم. باید از همه شرکت ها مالیات بگیریم و از این درآمدها به سمت تامین هزینه ها برویم.

برخی شرکت ها مالیات نمی دهند و می گویند برای محرومیت زدایی هزینه کردیم

میرزایی با بیان اینکه در این بودجه بندی و در تصمیمات قبل قدم هایی برای رسیدن به این خواسته برداشته شده است، گفت: ما نیاز به تلاش بیشری در این زمینه داریم. چنانچه ما در کشورمان صنف های مختلفی داریم که به دلایل گوناگون مالیات کامل پرداخت نمی‌کنند.

وی در ادامه افزود:حتی برخی شرکت ها به اشکال گوناگون از پرداخت مالیات اجتناب می کنند و گاهی هم معاف هستند. چنانچه بنابر اطلاعاتی که طی روزهای اخیر به دستمان رسیده برخی شرکت ها که درباره پرداخت مالیات مورد سئوال قرار می‌گیرند؛ مدعی می‌شوند که ما شرکت خدماتی هستیم و بیش از رقم مالیات برای محرومیت زدایی در سطح کشور هزینه می‌کنیم.

ما باید قانون را اجرا کنیم

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه چنین توجیهاتی قابل قبول نیست، تصریح کرد: ما باید قانون را اجرا کنیم و اگر به دنبال کاهش وابستگی به نفت و فرآورده های نفتی هستیم باید دولت درآمد مالیاتی را با اخذ مالیات کسب کند و سپس خودش با مصوبه مجلس آن را در بخشی که مورد نیاز است هزینه کند.

نیاز به تغییر نگاه در اداره کشور داریم

وی در ادامه افزود: ما نیاز به تغییر در نگاهمان در اداره کشور داریم و امیدواریم که دولت در بودجه نویسی به اسناد بالادستی توجه کرده باشد. حال ما هم باید به تطبیق این موضوع  بپردازیم. امیدواریم که هم راستا باشند و این بودجه  به گونه ای باشد که با کاهش وابستگی به نفت، منابع و درآمدها در جای درست هزینه شود.

تغییر در بخش درآمدی به همراه صرفه جویی راه موفقیت کشورهای دیگر

میرزایی گفت: باید به این موضوع توجه داشته باشیم طی دهه های اخیر کشورهایی موفق بوده اند که به موازات حرکت به سمت ساختارهای جدید در هزینه ها هم صرفه جویی کردند. به عبارتی این گونه نباشد که ما اصلاحاتی برای افزایش درآمدهای دولت انجام دهیم اما از آن سو هزینه ها را ساماندهی نکنیم. واقعیت این است در چنین شرایطی به نتیجه مطلوب نمی رسیم و مشکلات به قوت خودش باقی می‌ماند. باید در هزینه های غیر ضروری صرفه جویی کنیم.

وی در پایان به عملیاتی بودن بودجه نویسی برای سال 97 اشاره کرد و گفت: این که ما از شیوه سنتی فاصله گرفته ایم خوب است اما فعلا بیان نظرات زود است و باید منتظر بررسی های مجلس در این زمینه برای قضاوت باشیم.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن