انتقال گاز به غرب کشور پایدار و مطمئن می‌شود

مجری طرح خط لوله ششم سراسری گاز گفت: با راه‌اندازی فاز دوم از خط ششم سراسری، انتقال و صادرات گاز در کریدور غرب کشور به صورت پایدار و دائمی امکان‌پذیر می‌شود.

به گزارش انرژی امروز، رمضانعلی سنگدوینی، مجری طرح خط لوله ششم سراسری گاز گفت: به منظور تقویت سامانه گازرسانی کشور و تأمین گاز استان‌های بوشهر و خوزستان و در ادامه، استان‌های غربی و شمال غربی کشور و در راستای اهداف برنامه پنجم توسعه، خط انتقال گاز ششم سراسری به طول ۱۲۰۰ کیلومتر و قطر ۵۶ اینچ، با ظرفیت انتقال ۱۱۰ میلیون مترمکعب در روز، از مبداء عسلویه (خروجی فازهای ۹ و ۱۰) در استان بوشهر و تا دهگلان در استان کردستان تعریف شده است.

وی افزود: هدف از ساخت این خط لوله، انتقال روزانه ۱۱۰ میلیون مترمکعب گاز از فازهای پارس جنوبی برای مصرف داخلی و صدور گاز به عراق است.

سنگدوینی ادامه داد: پروژه خط ششم سراسری از عسلویه تا دهگلان دارای دو بخش است، بخش نخست از عسلویه تا اهواز به طول ۶۰۰ کیلومتر در حال حاضر گازدار شده و در حال بهره‌برداری است و دومین بخش نیز اهواز تا دهگلان کردستان را شامل می‌شود که آن هم ۶۰۰ کیلومتر با ۴ گستره اهواز- دزفول، دزفول- کوهدشت، کوهدشت- بیستون، و بیستون- دهگلان است.

مجری طرح خط لوله ششم سراسری گاز با اشاره به این که سال گذشته این خط با یک خط ۳۰ اینچ دهگلان- سنندج به خط بیجار وصل و از طرف دیگر، با خط ۳۰ اینچ بیستون- کرمانشاه، کریدور غرب گازدار شد، گفت: نتیجه این تلاش آن بود که سال گذشته استان کرمانشاه در زمستان با افت فشار گاز مواجه نشد و صادرات به عراق هم از این مسیر، میسر شد، ضمن آن که اتصال این خط به خط ۳۰ اینچ پالایشگاه ایلام، کمک مؤثری برای مصرف داخلی استان‌های کرمانشاه و ایلام و نیز صادرات به عراق بود.

سنگدوینی از گازدار کردن حدود ۹۵ کیلومتر این خط طی سه ماه گذشته خبر داد و گفت: هم‌اکنون نیز در حال آماده‌سازی مابقی خط برای تزریق گاز هستیم، چراکه به طور تقریبی همه بخش‌ها آزمایش شده و در حال مهیاسازی ادامه خط برای تزریق گاز هستند.

وی همچنین در پایان، یکی از مهم‌ترین و مشکل‌ترین بحث‌ها در بخش ساخت خطوط لوله را بحث تحصیل اراضی عنوان کرد و افزود: در این بخش با مشکلات بسیاری روبرو شدیم ولی با پشتوانه اقدامات انجام‌شده از سوی مهندس تربتی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران و نیز مهندس عراقی، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی گاز و نیز امور حقوقی شرکت مهندسی و توسعه، موفق شدیم این کار را به نحو مطلوب به انجام برسانیم.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن