انتقال گاز رکورد شکست زلزله تهران خطر گازی ندارد

خطوط لوله که مربوط به شبکه انتقال گاز هستند در شهر تهران نیست و در اطراف قرار دارد و این خطوط گرچه از ایمنی بالایی برخوردار هستند، اما باید یک نرم جهانی برای حوادث در نظر گرفت که در همه جای دنیا طبیعی است.

به گزارش خبرنگار گاز انرژی امروز، سعید توکلی، مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این شرکت از نظر  حجم تاسیسات در رتبه اول آسیا و رتبه چهارم دنیا قرار دارد، از رکوردزنی در انتقال گاز خبر داد و گفت: در 23 آذر 746 میلیون متر مکعب گاز شبکه منتقل شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 52 میلیون مترمکعب افزایش یافته است.

توکلی با اشاره به چشم انداز افق 1404 خاطرنشان کرد: خطوط انتقال فشار قوی که در حال حاضر 36 هزار کیلومتر است 20 درصد افزایش خواهد یافت و به  45 هزار کیلومتر می‌رسد. همچنین ایستگاه‌های تقویت فشار از 79 ایستگاه به 130 ایستگاه خواهد رسید و میزان انتقال گاز از 240 میلیارد متر مکعب به 400 میلیارد مترمکعب تا هشت سال آینده خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز در ادامه گفت: در حال حاضر 282 توربو کمپروسور نصب است که از این تعداد 162 توربو کمپروسور در مدار سرویس قرار دارد و از 79 ایستگاه نیز 52 ایستگاه در سرویس است.

توکلی با تاکید بر اینکه مردم باید در میزان مصرف صرفه‌‌جویی کنند تا ما بتوانیم مازاد را به صادرات اختصاص دهیم، گفت: صرفه‌جویی بیشتر صادرات و ارزآوری بیشتر را برای کشور به دنبال خواهد داشت.

توکلی خاطر نشان کرد: ما در زمینه پیگرانی هوشمند در سایز 30 اینج توانسته‌ایم بومی سازی داشته باشیم. در روش‌های سنتی گاز خط لوله در زمان تعمیر برش داده می‌شد و گاز تخلیه می‌شد که محیط زیست را آلوده می‌کرد؛ اما ما با روش کامپوزیت 130 میلیارد تومان صرفه‌جویی کردیم.

توکلی با اشاره به توان واکنش اضطراری و سریع در شرایط بحران اظهار داشت: در این رابطه دیدیم که در زلزله کرمانشاه خطوط لوله تاسیسات تقویت فشار گاز هیچ آسیبی ندیدند. ما خطوط را قدم به قدم نشت یابی و بررسی کردیم و دریافتیم که حتی  یک مورد نیز اتفاق رخ نداده است و این امر موید این است که خطوط لوله فشار قوی در شرایط مناسبی نصب شده‌اند و دائما پایش می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه از سال گذشته تاکنون ما هیچ گونه حادثه منجر به فوت نداشته‌ایم، بیان کرد: خطوط ما بر اساس استانداردهای بین الملل و در وضعیت ایمنی بالای خوبی هستند.

توکلی خاطر نشان کرد: شرکت انتقال گاز برای اولین بار در ساخت و طراحی و نصب و راه‌اندازی ایستگاه تقویت فشار فراشبند موفق بوده و توانسته‌ایم کمتر از یک و نیم سال سه واحد 25 مگاواتی را به بهره‌برداری برسانیم که باعث افزایش انتقال 40 میلیون مترمکعب گاز شده است.

مدیرعامل شرکت انتقال گازگفت: با راه‌اندازی خط شش سراسری در غرب کشور گاز پالایشگاه‌های عسلویه و بیدبلند به سمت شمال غرب کشور انتقال می‌یابد. همچنین صادرات از نفت شهر و شلمچه در دستور کار است که بخش‌هایی در سال گذشته به بهره‌برداری رسید و بخش‌هایی نیز امسال انجام می‌شود.

وی با اشاره به تعمرات اساسی این شرکت اظهار داشت: در حال حاضر 282 توربو کمپروسور داریم که در بعضی مواقع نزدیک 190 توربو کمپروسور باهم یک جا کار می‌کنند.

توکلی در خصوص گاز نیروگاه ها گفت: در چند سال گذشته طبق سیاست‌های وزارت الزام بود که نیروگاه‌ها در زمان پیک مصرف تابستان از گاز بهره‌مند شوند. بنابراین، ما برای رسیدن به هدف توانستیم که زمان تعمیرات خود را از 45 روز به 22 روز برسانیم. کمااینکه پیش بینی شده 15 تا 17 درصد از آلودگی سوخت نیروگاه‌ها کاهش یابد.

وی همچنین به بحث گازهای گم شده اشاره کرد و گفت: میزان این گازها  از 10 درصد در زمان دولت دهم به زیر 2 درصد رسیده است.

توکی در پایان در پاسخ به سوالی یکی از خبرنگار درباره ظرفیت خطوط صادراتی نیز گفت: ظرفیت پیش بینی شده در خط ترکیه 35 تا 40 میلیون مترمکعب و شلمچه و نفت‌شهر نیز 25 میلیون متر مکعب است.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز در پاسخ به سوال خبرنگار«انرژی امروز» درخصوص ایمنی خطوط لوله در زمان زلزله در تهران گفت: «خطوط لوله که مربوط به شبکه انتقال گاز هستند در شهر تهران نیست و در اطراف قرار دارد و این خطوط گرچه از ایمنی بالایی برخوردار هستند، اما باید یک نرم جهانی برای حوادث در نظر گرفت که در همه جای دنیا طبیعی است.»

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن