قبل از لرزه‌نگاری توتال ابعاد پارس جنوبی را نمی‌دانستیم

مشاور عالی رییس‌جمهور گفت: ما به دنبال استعدادهای برجسته هستیم؛ اما در کنار آن افراد دیگر نیز می‌آیند که تمیز دادن این افراد سخت است.

به گزارش خبرنگار «انرژی امروز»، اکبر ترکان امروز در همایش ملی شناسایی و پرورش مدیران آینده که در سالن همایش‌های بین‌المللی کتابخانه ملی ایران برگزار شد، با یادآوری گذشته گفت: سال ١٣۶۴ بود که مسئولیت سازمان صنایع دفاع را برعهده داشتم. آن زمان مهندس موسوی سرپرست وزارت دفاع بود. در همان ابتدای کار به من اجازه داده شد ۶٠٠ نفر از فارغ‌التحصیلان ممتاز را انتخاب کنم و به صنایع دفاع بیاورم.

وی با بیان اینکه «این مهمترین اتفاقی بود که در آن دوران برای من و صنایع دفاع افتاد، ظرفیتی از بهترین فارغ‌التحصیلان بود که با این اقدام آماده خدمت می‌شدند»، گفت: البته بعد از این تعداد من اجازه گرفتم و هزار فارغ‌التحصیل دیگر را نیز وارد عرصه فعالیت کردم. این دو اتفاق بود که حرکت جهشی صنایع دفاع را شکل داد.

رییس هیات مدیره شستا با بیان اینکه «فقط این اتفاق بود که کار را در این دوران متفاوت کرد»، خاطرنشان کرد: حالا ٣٢ سال از آن روزها می‌گذرد. اما  هنوز اثرات این انتخاب مشاهده می‌شود.

ترکان با بیان اینکه «آن زمان ما آنها را مدیر پرورش ندادیم و فقط یک متخصص بودند»، گفت: به‌تدریج بااستعدادترین اینها مدیر شدند که هنوز برخی مدیران نتایج آن سال‌هاست.

مشاور عالی رییس‌جمهور در ادامه به روند توسعه پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: زمانی که توسعه پارس جنوبی آغاز شد، تصور وزارت نفت از میدان گازی پارس جنوبی، چیزی که در حال حاضر است، نبود.ما تصور می‌کردیم پارس جنوبی ظرفیتی معادل سه فاز فعلی دارد که فاز یک را به پتروپارس و فاز ٢ و ٣ را به توتال دادند.

وی با بیان اینکه «آن زمان نمی‌دانستیم ابعاد این میدان گازی چه اندازه است»، گفت: تا زمانی که توتال یک لرزه‌نگاری سه بعدی از منطقه انجام داد که حجم و ابعاد میدان مشخص شد. بعد از آن بود که برنامه‌ریزی نفت موضوع را مجدد بررسی کرد و متوجه اشتراک بخشی از میدان گازی با قطر نیز شد. آن زمان بود که متوجه وجود ٢٨فاز شدیم که برای توسعه تعریف کردیم.

ترکان خاطرنشان کرد بعد از آن بود که شرکت نفت و  گاز پارس تاسیس شد. مشکل این بود متخصصان ما به وسعت میدان گازی کشف شده نبود. آن زمان انتخاب فارغ‌التحصیلان در دستور کار وزارت نفت قرار گرفت و با جذب نخبگان ۵٨٠  نفر انتخاب شد و از این تعداد ١٨٠ نفر به پارس جنوبی آمدند و امروز مهندسین متخصص شدند که در حال حاضر مدیریت را انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه «این سرمایه‌گذاری برای ارتقا استعدادها دو آفت دارد»، گفت: آفت اول، این است که ما به دنبال استعدادهای برجسته هستیم اما در کنار آن افراد دیگر نیز می‌آیند که تمیز دادن این افراد سخت است. شناسایی این افرار خیلی مهم است. آفت دوم، ریزش نیروهایی است که ما روی آنها سرمایه‌گذاری می‌کنیم؛ اما این امری طبیعی است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن