امکان خودکفایی نفت در سنسورهای آلاینده

رییس پژوهشکده محیط زیست پردیس انرژی و محیط زیست پژوهشگاه صنعت نفت از تجاری‌سازی 17 سنسور تشخیص آلاینده های زیست محیطی ناشی از فعالیت های صنایع بالادستی با استفاده از فناوری‌های لیزر و نانو خبر داد.

به گزارش خبرنگار «انرژی امروز»، ابراهیم علایی، در نشست طراحی و ساخت حسگر تشخیص آلاینده های زیست محیطی ناشی از فعالیت های صنایع بالادستی با استفاده از فناوری های جدید و پیشرفته اظهار کرد: برای پایش و شناسایی آلاینده ها نیاز به ابزار لازم داشتیم بنابراین دو طرح توسعه فناوری‌های نوین برای حذف و کنترل آلاینده ها و طرح بومی‌سازی و توسعه فناوری های پیشرفته برای سنسورهای شناسایی آلاینده‌های محیطی در سه بخش آلاینده های خاک، هوا و آب را تعریف کردیم.

وی افزود: در این راستا بازار فناوری‌ها را رصد کردیم. در هر یک از حوزه‌های هوا، آب و خاک، المان و آلاینده هدف را مشخص کردیم. همچنین با شرکت نفت فلات قاره و و شرکت پایانه های نفتی جلساتی برگزار و برای ۱۷ آلاینده هدف، برنامه‌ریزی شد.

رییس پژوهشکده محیط زیست پردیس انرژی و محیط زیست پژوهشگاه صنعت نفت اظهار کرد: در بخش هوا سنسورهایی برای تشخیص بنزن، تولوئن، اتیل بنزن و …، در بخش آب سنسورهایی برای فلزات سنگین،  لکه‌های نفتی،  TPH، بار آلی در منابع آب و آلاینده‌های فنول و در بخش خاک سنسورهایی برای تشخیص دو شاخص اصلی و ترکیبات نفتی چند حلقه ای ساخته شده‌اند.

علایی تصریح کرد: آزمایشگاه مورد نیاز در این حوزه، در پژوهشگاه صنعت نفتف تجهیز شد و امکانات خوبی برای ساخت، ارزیابی، الگو‌گیری و سامانه‌های دینامیک هوشمند ارزیابی آلاینده‌ها که در ایران منحصر به فرد هستند، فراهم شد. 

وی با اشاره به ایجاد کنسرسیوم نظارتی متشکل از دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی شریف و جهاد دانشگاهی، گفت: درمقایسه با سنسورهای فعال تست میدانی صورت گرفت. در بخش لکه‌های نفتی نیز به این نتیجه رسیدیم که از لیزر و فیبر نوری استفاده کنیم.

انتخاب توسعه‌دهنده فنی برای تجاری‌سازی 17 سنسور نفتی

رییس پژوهشکده محیط زیست پردیس انرژی با تاکید بر اعتماد شرکت ملی نفت و حمایت صورت گرفته، گفت: با حمایت‌های صورت گرفته توانستیم این کار را انجام دهیم.  اقدام صورت گرفته گام بلندی در حفظ محیط زیست است و وزارت نفت می‌تواند در حوزه سنسورهای آلاینده خودکفا باشد. هم‌اکنون کارهای لازم برای تجاری‌سازی این تجهیزات درحال انجام است.  برای این کار یک توسعه دهنده فنی هم به زودی انتخاب می‌شود. 

علائی گفت: با توجه به اینکه خلیج فارس از طریق کنوانسیون‌های بین المللی دائما رصد و با خاطی برخورد می‌شود، کشف  کوچکترین آلاینده بسیار اهمیت دارد. وقتی یک قطره نفت روی دریا می‌افتد، ماهواره‌ها به راحتی آلاینده را حس می‌کنند بنابراین حس این آلاینده‌ها بسیار مهم است.  لیزر قادر به شناسایی آلاینده‌های کوچک نیز هست.

وی درمورد نحوه بومی‌سازی این سانسور‌ها گفت: در مواردی روی سنسورهای تقویت‌شده که می‌توانند در مقادیر کم آلاینده را حس کنند،  تمرکز کردیم و سنسوری با حساسیت بالاتر ساختیم. این دانش‌فنی به دست آمده، توسط یک شرکت توسعه دهنده دانشی، برای ساخت تیراژهای حسگرها مورد استفاده قرار می‌گیرد.  با توجه به بومی شدن دانش مورد بحث، هزینه تامین حسگر حتما کمتر خواهد بود. 

رییس پژوهشکده محیط زیست پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به اینکه ما با تهدید سایر کشورها مواجهیم و تحریم را در فناوری‌های خاص به ما تحمیل می‌کنند، گفت: اکنون می‌توانیم فارغ از صرفه جویی ارزی، عدم وابستگی داشته باشیم و  توسعه پایدار را در پیش گیریم. 

علائی اظهار کرد: بسیاری از این سنسورها در صنایع خودرو، دارویی و … هم می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند. این طرح افق‌های جدیدی را برای ما باز کرد، به این نتیجه رسیدیم که روی تکنولوژی‌های خیلی خاص مانند لیزر متمرکز شویم و برای ادامه کار پیشنهاد ساخت سنسورهای سرامیکی هوشمند که هم ظرفیت تشخیص و هم ظرفیت پیشگیری دارد، فعالیت کنیم.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن