ایجاد آزمایشگاه مرجع برای سنسورهای آلاینده نفتی

مسوول نظارت و پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر اینکه یکی از اولویت ها بر اساس برنامه پنجم توسعه کاهش آلاینده ها بوده است، گفت: ما زیرساخت و آزمایشگاه مرجع برای این امور را نداریم بنابراین پژوهشگاه صنعت نفت درحال ایجاد این آزمایشگاه مرجع است. 

به گزارش خبرنگار «انرژی امروز»، ابوالفضل مرادی، در نشست خبری طراحی و ساخت حسگر تشخیص آلاینده های زیست محیطی ناشی از فعالیت های صنایع بالادستی با استفاده از فناوری های جدید و پیشرفته، گفت: امروزه مسائل زیست محیطی صنعت نفت ایران را تهدید می‌کند بنابراین طراحی و ساخت حسگر آلاینده محیط زیستی در برنامه قرار گرفته است.

وی با اشاره به تجاری‌سازی حسگرهای آلاینده‌های محیط زیست اظهار کرد: پژوهشگاه صنعت نفت در بحث مربوط به قطب‌های علمی نیز کارهای بزرگی را انجام داده اما حلقه تجاری‌سازی و دانش علمی برای ما بسیار حائز اهمیت است به همین دلیل ساختار پژوهشگاه صنعت نفت هم در سال‌های اخیر دچار تغییر شده است.

مسوول نظارت و پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: سه سنسور مورد نیاز مربوط به شرکت پایانه‌های نفتی ایران بوده که یکی از سنسورها تایید شده و دو سنسور دیگر در حال تکمیل است، شرکت فلات قاره نیز ۱۴ حس‌گر را تایید کرده است و پژوهشگاه آماده تولید این حسگرها برای صنعت نفت و سایر صنایع است. 

مرادی با تاکید بر اینکه حسگرها در دو یا سه مرحله مورد تایید قرار گرفتند، ‌گفت: این طرح نتیجه‌محور نیز بوده وهمچنین مباحث مربوط به انتقال فناوری رعایت شده است؛ پژوهشگاه صنعت نفت در شناسایی قطب‌های علمی به ما کمک کرد و امیدواریم در تبدیل لیسانس به صدور خدمات فنی هم از پژوهشگاه  بتوانیم کمک بگیریم.

قدرت تشخیص آلاینده در حد PPM

حمیده ثمری جهرمی،  مسوول طرح حسگر سنسور آلاینده های زیست محیطی نیز در این نشست از تحویل سنسورهای شرکت پایانه های نفتی ایران در اواخر بهمن‌ماه خبر داد و گفت:  تست‌های پایلوت این حسگرها در جزیره خارک انجام شده است. 

وی تصریح کرد: ۹ آلاینده در بخش هوا ساخته شده، یکی از آنها مربوط به ذرات معلق است که با فناوری لیزر ساخته شده است.  هشت سنسور دیگر نیز مربوط به اندازه‌گیری گازها هستند که می‌تواند در حد ppm آلاینده و غلظت آن را تشخیص دهد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن