تعیین سقف قیمت برای رقابت در عرضه بنزین مشکل آلودگی هوا با سوخت یورو۴ حل نمی‌شود

اولین نشست خبری معاون وزیر نفت در امور پالایش و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران صبح امروز برگزار شد؛ نشستی که با موضوعات مختلفی از قبیل افزایش نرخ بنزین، طرح برندینگ جایگاه‌های سوخت، آلودگی هوا و وضعیت پالایشگاه‌ها بحث‌انگیز شده بود.

درباره واگذاری پالایشگاه‌ها تصمیم گیرنده نیستیم

به گزارش خبرنگار پالایش «انرژی امروز»، علیرضا صادق آبادی در این نشست خبری در مورد خصوصی‌سازی پالایشگاه شازند و آبادان گفت: ما در این مورد تصمیم‌گیرنده نیستیم‌. ما مالکیت پالایشگاه‌ها را نباید داشته باشیم. به نظر من، همین که ارتباط ما با پالایشگاه باقی بماند؛ کافی است.

وی با بیان اینکه «نارضایتی پرسنل نیز بیشتر مربوط به انتقال کارکنان و عدم همکاری با افراد برای بازگشت به کار بود»، اعلام کرد: تضمین گرفتیم از این پرسنل در بخش لوله و مخابرات که اولویت دارد؛ استفاده می‌کنیم.‌

معاون وزیر نفت در مورد حمایت از تکنولوژی‌های داخلی گفت: ما از تولیدات داخلی حمایت‌ می‌کنیم.‌ در حوزه کاتالیست اعتماد کردیم. در ستاره خلیج فارس نیز از کاتالیست ایرانی استفاده‌ می‌کنیم.‌

وی افزود: ما علاقه به حمایت از ساخت داخل داریم؛ اما این حمایت نباید منجر به عدم تولید اقتصادی شود. انتظار داریم پس از حمایت از تولیدات داخلی، سازندگان کالا را به‌روز و زنده نگه دارند.

ستاره خلیج فارس به مدار تولید برگشت

صادق آبادی درمورد قیمت بنزین با اشاره به اینکه ما نقشی در افزایش قیمت نداریم، گفت: واقعیت این است که افزایش قیمت سوخت موجب تورم و تورم روانی‌ می‌شود.‌ به هر حال دولت تصمیم‌گیرنده است و ما مجری.

وی با اشاره به مساله قاچاق نیز گفت: کسی که به دنبال قاچاق‌ می‌رود به دنبال ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصد سود است. اگر فاصله قیمت سوخت کم شود، قاچاق هم کاهش‌ می‌یابد.

معاون وزیر نفت در مورد وضعیت پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز گفت: در آذرماه به دلیل بی دقتی برق قطع و واحد از مدار خارج شد. دو شات دان داشتیم و طی ۵ روز به سرعت ستاره خلیج فارس به مدار برگشت.

وی اعلام کرد: ستاره خلیج فارس به تولید ۱۲ میلیون لیتر بنزین یورو رسیده است و باکیفیت ترین بنزین را تولید‌ می‌کند. فاز دوم در حال آماده سازی است.‌

به گفته معاون وزیر نفت، آذرماه ۷۳ میلیون لیتر بنزین در کشور تولید شده که بیشترین سهم آن مربوط به ستاره خلیج فارس است.

وی افزود: در فاز اول ۷۵ درصد سرمایه‌گذاری طرح صورت گرفت؛ اما میزان تولید ۳۰ درصد بود. بنابراین، به سراغ تولید زودهنگام رفتیم و سرمایه ۱۰۰ میلیون یورو برای فاز دوم و کمتر از این مقدار برای تکمیل فاز سوم در حال تامین است. با سازندگان تجهیزات نیز تعیین تکلیف شد و تجهیزات باقیمانده در گمرک ترخیص شد.‌

مشکل آلودگی هوا با سوخت یورو۴ حل نمی‌شود

صادق آبادی در مورد آلودگی هوا و سهم وزارت نفت در این زمینه هم با بیان اینکه «موتوری که بنزین یورو چهار مصرف‌ می‌کند هم باید آلاینده نباشد»، گفت: یک روزی فکر‌ می‌کردند با توزیع نفت گاز و بنزین یورو۴ مساله آلودگی هوا حل‌ می‌شود؛ اما امروز دیدیم که این فکر درست نبوده است.

وی تصریح کرد: بیایید دو خودرو مزدا ۳ را با خودرو داخلی مقایسه کنید و سوخت یورو ۲ هم به کار بریم، ببینید میزان آلایندگی چقدر است؟

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه «نقش وزارت نفت در سوخت پاک‌تر ایفا شده است»، توضیح داد:  میزان گوگرد گازوییل از ۱۰هزار ppm به ۵ رسیده است. وقتی احتراق ناقص صورت گیرد؛ در میزان آلاینده تاثیرگذار است.

وی افزود: کاری که‌ می‌توانیم انجام دهیم این است که بنزین ستاره خلیج فارس که کمتر از سایر بنزین تولیدی و 0.5 ppm گوگرد دارد را به تهران منتقل کنیم.

صادق آبادی درمورد متوسط واردات بنزین نیز با تاکید بر اینکه متوسط واردات بنزین در ٨ ماهه ابتدایی امسال روزانه ١٣ میلیون لیتر بوده است، گفت: در دو ماه اخیر واردات بنزین بیشتر صرف افزایش حجم ذخایر استراتژیک شده است. در شش ماهه ابتدایی سال روزانه حدود ۸۱.۷ میلیون لیتر بنزین مصرف شده است که این رقم نیمه دوم سال کمتر خواهد بود. مصرف بنزین در شش ماهه دوم امسال ۷۵ میلیون لیتر بوده و بیشترین آمار مصرف ماهانه بنزین مربوط به آذرماه است.

بازهم کنترل رشد مصرف با افزایش قیمت!

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون در کشور ظرفیت تولید روزانه ۴۱ میلیون لیتر بنزین یورو۴ و تولید ۳۲ میلیون لیتر نفت‌گاز وجود دارد، گفت: مصرف بنزین و فرآورده‌های نفتی هر ساله با رشد شش تا هفت درصدی روبرو است. این رشد با افزایش قیمت بنزین حداقل برای مدت شش ماه تا یک‌سال کاهش خواهد یافت.

معاون وزیر نفت افزود: از سوی دیگر در آذرماه سال جاری به دلیل وقوع زلزله حجم مصرف و در نتیجه تولید بنزین کشور بیشتر شد؛ میانگین میزان تولید بنزین کشور حدود ۷۸ میلیون لیتر بوده است. البته این به معنای بی‌نیازی به واردات بنزین نیست. درباره کاهش یا قطع واردات نخست باید به یک تعریف یکسان برسیم. به این ترتیب زمانی می‌توان گفت نیاز به واردات کاهش یا قطع می شود که از میانگین مصرف بنزین کشور ۱۰ درصد بنزین بیشتری تولید کنیم.

فعلا جذب سرمایه خارجی در بخش پالایش و پخش نداریم

صادق آبادی در ادامه این نشست خبری با بیان اینکه «بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری نیازمند این است که حمایت شود»، گفت: خوب است صندوق توسعه ملی به مشوق وام توجه کند. شرکت ملی پالایش و پخش از بخش خصوصا از سرمایه‌گذاران ایرانی حمایت می‌کند.

وی در مورد جذب سرمایه مستقیم خارجی گفت: فعلا ما از رنک ۷ به رنک ۶ بیمه‌ها آمدیم که برای جذب سرمایه خارجی باید به رنک ۳ بیاییم. فعلا جذب سرمایه خارجی در بخش پالایش و پخش نداریم.

معاون وزیر نفت در مورد تامین منابع مالی از اروپا گفت: با توجه با ترس بانک‌های اروپایی از تحریم آمریکا، تاکنون تامین منابع مالی نشده است. اما ژاپن تامین سرمایه کرده و یوزانس اخذ شده؛ اما یوزانس برای پروژه‌های بزرگ کفایت نمی‌کند و تنها برای توسعه واحدها مناسب است.

می‌خواهیم سقف قیمتی برای بنزین بگذاریم

صادق آبادی درمورد طرح برندینگ گفت: نمیتوانیم درمورد برندینگ فقط جایگاه‌داران را ببینیم. باید کل مردم ایران درنظر گرفته شود. هیچ کسب و کاری اجباری نمی‌شود. ما هم نمی‌گوییم طرح برند، بی‌عیب بود. راه‌های اصلاح بسیار است. تمام دستورالعمل‌هایی که بین برند و یک جایگاه تفاوت قائل شده بود؛ ملغی کردیم.

وی افزود: اگر مجلس موافقت کند می‌خواهیم سقف قیمتی برای بنزین بگذاریم و جایگاه‌داران تا این سقف در قیمت رقابت کنند. مالکیت تحت برند حفظ می‌شود و اختیار دارایی خود را خواهند داشت. همچنین، کسانی که تحت پوشش برند قرار گرفتند؛ می‌توانند درصورت تمایل از برند خاج شوند یا تغییر رتبه دهند.

به گفته معاون وزیر نفت، اکنون متوسط تولید ۷۵ میلیون لیتر و میزان مصرف ۷۳ میلیون لیتر است؛ اما مصرف در تابستان افزایش پیدا می‌کند. ما هرگاه صادرکننده بنزین شویم، دیگر واردکننده نخواهیم بود.

هماهنگی برای سوآپ نفت عراق

صادق آبادی درباره سوآپ نفت اقلیم کردستان عراق نیز با تاکید بر اینکه می‌توان روزانه 250 هزار بشکه نفت خام از عراق دریافت و در قالب طرح سوآپ در پالایشگاه‌های کشور استفاده کرد، گفت: با توجه به محدودیت‌های فعلی در خطوط لوله، در کوتاه مدت نفت خام عراق را از طریق نفتکش‌های جاده‌ای دریافت می‌کنیم؛ ظرفیت انتقا نفت خام از طریق نفتکش‌های جاده‌ای نیز روزانه 60 هزار بشکه است.

وی با اشاره به مقایسه کیفیت نفت خام عراق با نفت مصرفی پالایشگاه‌های کشور، گفت: به سادگی نمی‌توان نفت خام مصرفی پالایشگاه‌ها را جایگزین کرد، چراکه ویژگی‌های متفاوتی دارند. پس از بررسی‌های صورت گرفته، مشخص شد که امکان مصرف نفت عراق در پالایشگاه‌های کرمانشاه، تبریز و اراک وجود دارد.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش، افزود: امکان دریافت روزانه 250 هزار بشکه نفت خام در پالایشگاه‌های کشور وجود دارد گرچه زیرساخت‌های انتقال این مقدار نفت از طریق خطوط لوله وجود ندارد، اما درحال حاضر می‌توان 30هزار بشکه در روز را به پالایشگاه‌های کشور منتقل کرد. این نکته نیز حائز اهمیت است که قیمت تعیین شده برای پالایشگاه‌های داخلی نباید بیشتر از نرخ نفت مصرفی آنها از داخل کشور باشد.هم‌اکنون زیرساخت‌های لازم برای دریافت روزانه 60 هزار بشکه از نفت خام وارداتی عراق فراهم است. سوآپ نفت کرکوک قرار است به صورت زمینی انجام شود. اکنون باید هماهنگی بین شرکت ملی نفت و خطوط لوله و از سوی دیگر با شرکت ملی نفت عراق انجام شود.

سیراف در مرحله جذب سرمایه

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش همچنین درمورد آخرین وضعیت پروژه سیراف گفت: قراردادهای مربوط به جذب سرمایه این پروژه در مراحل نهایی است.

صادق آبادی در مورد میزان توزیع فرآورده‌های نفتی در مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه اظهار کرد: این شرکت نخستین ارگان دولتی بود که در ساعات اولیه وقوع زلزله اقدام به خدمات رسانی در این مناطق کرد. در مناطق زلزله زده ۱۶ میلیون لیتر بنزین و ۲۱ میلیون نفت‌گاز توزیع شد که بخشی از این فرآورده‌ها بصورت رایگان عرضه شد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن