50درصد بودجه عمرانی صرف انتقال آب بهشتآباد شد
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: در حالی که بودجه سالانه عمرانی کشور 32 هزار میلیارد تومان بوده، این وزارتخانه برای احداث یک خط انتقال آب تحت عنوان بهشتآباد 15 هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته است. یعنی حدود 50 درصد بودجه عمرانی یک سال کشور فقط صرف یک کار شود و باقی استانهای کشور باید بروند دنبال کار خودشان و دیگر بودجهای برای اصلاح راه، ایجاد پل و امثالهم باقی نمیماند.
عباس پاپیزاده در مورد وضعیت مدیریت آب در بخش کشاورزی با توجه به کاهش بارندگی و افزایش خشکسالی در کشور، اظهار داشت: یکی از مشکلات ما عدم اجرای الگوی کشت در کشور است و تا زمانی که حلقه اصلی مدیریت در این بخش به درستی شکل نگیرد، اجرای طرح آمایش سرزمینی و الگوی کشت دچار مشکل خواهد شد.
وی با انتقاد از اینکه در هر منطقهای که کمبود آب وجود دارد، نباید اجازه کشت محصولات با مصرف آبی بالا داده شود، تصریح کرد: از طرف دیگر نباید جمعیت در مناطق کمآب متراکم شود.
نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی این را هم گفت: مدیران حوزه آب نیز سر خود تصمیمگیری بخشی انجام میدهند و وزارت نیرو فقط به دنبال آن است که ببیند کجا مقداری آب وجود دارد که بلافاصله کار لولهکشی برای انتقال آب به حوزه دیگر و سدسازی را آغاز کند، چرا که اگر این کار را نکند، عملاً وجود وزارت نیرو منتفی است.
فولاد باید در نزدیک دریا و نه جای کم آب باشد
پاپیزاده این موضوع را هم مطرح کرد که چرا باید صنایع آببر همچون فولاد را از خلیجفارس بیرون برده و در جای کمآب مانند اصفهان مستقر کنند که تا آخرین قطره آبهای زیرزمین را استفاده کند و حالا نوبت انتقال آب از استانهای دیگر به اصفهان رسیده است که تبعات آن را شاهدیم.
به گفته عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، وزارت نیرو هیچ باید و نبایدی در آمایش سرزمینی ندارد، در حالی که کشور ما میتواند با یکسری برنامهریزی درست منابع آب را مدیریت کند.
وی این را هم گفت: با توجه به بودجه محدود عمرانی کشور در سال 96 عمده این بودجه در وزارت نیرو صرف میشود، به عنوان مثال در حالی که بودجه سالانه عمرانی کشور 32 هزار میلیارد تومان بوده، این وزارتخانه برای احداث یک خط انتقال آب تحت عنوان بهشتآباد 15 هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته است. یعنی حدود 50 درصد بودجه عمرانی یک سال کشور فقط صرف یک کار شود و باقی استانهای کشور باید بروند دنبال کار خودشان و دیگر بودجهای برای اصلاح راه، ایجاد پل و امثالهم باقی نمیماند.