کاهش وابستگی به نفت بیش از این ممکن نیست

عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: اگر من هم قانون بودجه را می نوشتم، وابستگی به نفت همین میزان می شد. با توجه به هزینه هایی که کشور ما دارد شاید واقعا وابستگی کمتر از این میزان که در بودجه  آمده است، ممکن نباشد.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی «انرژی امروز» درباره وابستگی به نفت در بودجه 97 بر اساس تاکیدهای فراوان اسناد بالادستی گفت: دولت مدعی است که 2 درصد نسبت به سال گذشته این وابستگی را کاهش داده است. اول اینکه 2 درصد، میزان زیاد و حتی قابل توجهی نیست.

وی در ادامه افزود: اما اگر بخواهم منصفانه درباره این موضوع نظر دهم با توجه به هزینه هایی که کشور ما دارد شاید واقعا وابستگی کمتر از این میزان که در بودجه  آمده است، ممکن نباشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه اگر من هم بخواهم بودجه را بنویسم، نمی توانم این وابستگی را کمتر در نظر بگیرم، تاکید کرد: هزینه ها در کشور ما بیشتر از دخل ماست بر همین اساس برنامه ریزی برای جذب منابع مالی با مشکلات بسیاری روبرو است.

آیندگان درباره فروش نفت از ما بازخواست می کنند

وی در ادامه افزود: البته باید این را بدانیم که نفت درآمد نیست؛ بلکه سرمایه است که ما با واگذاری سرمایه و فروش آن داریم کشور را اداره می کنیم. درآمد، مالیات است بنابراین واگذاری سرمایه را نباید درآمد تلقی کنیم. نسل آینده می تواند ما را محاکمه کند و می تواند بپرسد که چرا سرمایه ما را فروختید؟ آنها خواهند گفت که شما باید پول در می آوردید و خرج می کردید نه اینکه خرجتان آن قدر بالا باشد که آنچه برای نسل های بعدی بود نیز فروختید. ممکن است 100 سال یا 200 سال دیگر نفت نباشد.

فعلا چاره ای جز فروش نفت نداریم

نماینده مردم رشت در مجلس با بیان اینکه آنچه مطرح کردم، نباید فراموش کنیم، تصریح کرد: اما این را هم باید گفت که فعلا چاره ای جز این نداریم. یعنی در شرایط کنونی من هم راه دیگر قابل اجرا و نتیجه ده دیگری بلد نیستم.

وی درباره وضعیت سیستم مالیاتی کشور و راهی که پیش رو دارد، گفت: سیستم مالیاتی ما مسیر طولانی برای اثر گذاری دارد. چنانچه همه ما در اطرافمان فرار مالیانی را می بینیم. درباره موسسات و مراکز هم که معاف مالیاتی هستند باید تجدید نظر اتفاق افتد.

ضرورت دارد در معافیت‌ مالیاتی بازنگری کلی شود

عضو کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرد: ضرورت دارد معافیت مالیاتی بازنگری کلی شود. در بودجه سنواتی برای این موضوع هیچ برنامه ای نمی توانند در نظر بگیرند. چون آن نهادها و موسساتی که معاف مالیاتی هستند؛ در قوانین کلی نامشان مطرح شده و نمی توان به طور ناگهانی در بودجه یکسال قانون 50 سال را عوض کنند.

وی در پایان گفت: اگر این کار را هم بکنند امسال نتیجه دارد، سال بعد چه می شود. این نظر از لحاظ عقل تقنینی اشتباه است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن