می‌شد زودتر خاموش کرد؛ اما تلفات می‌دادیم

قائم مقام شرکت ملی حفاری ایران گفت: خوشحالیم از اینکه روز آخر نمایشگاه حفاری با مهار کامل چاه رگ سفید مصادف شد.

محمدرضا تاکایدی، در گفتگو با خبرنگار نفت و گاز « انرژی امروز» در خصوص آخرین تلاش ها برای مهار رگ سفید دقایقی قبل از خاموشی نهایی گفت: خوشبختانه ارتباط چاه جدید با چاه قبلی در حفره اول برقرار شد و در یک مرحله آتش خاموش شد. در ادامه سویچ روی پمپاژ آب با ریت بالا انجام شد. چیزی با فشار معادل 100 بشکه در دقیقه، که باید پمپاژ انجام می‌شد تا آتش به طور کامل خاموش شود.

وی گفت: خوشبختانه اولین قدم و بهترین قدم ارتباطی بود که با چاه برقرار شد تا چاه به طور کامل مهار شود. در ادامه هم، عملیات سیمان کاری و ایمن کردن کامل چاه انجام می شود.

وی تاکید کرد: ،در عملیات های مهار چاه ها، تا آب به سطح نرسد، نگرانی درباره احتمال فوران دوباره آتش و گاز وجود دارد. گرچه  احتمال به وجود آمدن مشکل در خاموشی بسیار پایین بود، اما نباید احتمالات را تا آخرین مرحله نادیده می‌گرفتیم.

تاکایدی با بیان اینکه «چاه هایی که تا کنون دچار حادثه شده اند با هم متفاوت هستند»، خاطر نشان کرد: در رگ سفید به دلیل فشار چاه، میزان گاز خروجی و کج شدن دهانه فورانگیر بر روی چاه باعث شد تا با روش top kill بر روی چاه به نتیجه نرسیم، اما خوشبختانه روش  bottom kill  نتیجه داد.

وی تصریح کرد: در روش top kill  پس از بستن ولو بالای استینگر، فشار خروجی چاه باعث بیرون راندن استینگر از دهانه چاه می شد.

قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی حفاری با اشاره به فشار ٣۴٠٠پی اس آی درون مخزن خاطر نشان کرد: با وجود این فشار و به دلیل مشکلات در دهانه چاه،حتی با کمک استینگر نیز آتش مهار نشد.

تاکایدی در خصوص مهار آتش با کمک اسنیفر که یکی دیگر از راه های پیشنهادی بود،خاطر نشان کرد: در این روش نیز با مشکلاتی در دهانه چاه روبه‌رو بودیم و موفق به استفاده از این روش نشدیم.

وی با اشاره به محدود بودن روش ها گفت: در هر روش باید به تلفات نیروی انسانی نیز توجه داشت. شاید آتش چند روز دیرتر خاموش شد؛ اما منابع انسانی متخصص را از دست ندادیم.

تاکایدی افزود: گرچه ما اعتقاد داریم روش bottom kill  روش مطمئن تری است، اما امکان داشت، با حفاری از این روش به نقطه مورد نظر چاه قبلی نرسیم و ناچار شویم حفره را در مخزن ببندیم و حفره دیگری بزنیم. ما این روش ها را با توجه به دیتاهایی که داشتیم انجام دادیم.

وی با اشاره به خاموشی آتش چاه 147 رگ سفید در پنجاه و هشتمین روز از این حادثه خاطر نشان کرد: ،خوشحالیم از اینکه روز آخر نمایشگاه حفاری با مهار کامل چاه مصادف شد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن