طرح زوج و فرد کردن خودروها تاثیر بر آلودگی هوا ندارد

دکتر وحید حسینی: طرح زوج و فرد کردن خودروها از جلوی درب منازل تاثیر خاصی برآلودگی هوا ندارد. این نوع طرح ها موقتی است و برای مواقع اضطراری استفاده می شود اما به هیچ وجه اجرای طولانی مدت آن توصیه نمی شود.

به گزارش «انرژی امروز»، دکتر وحید حسینی، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف و مدیر شرکت کنترل کیفیت هوای تهران افزود: هم اکنون مجموعه خودروهای فرسوده و استانداردهای نه چندان خوب باعث شده که حجم تولید آلایندگی در شهر تهران افزایش پیدا کند. در فصول بهار و تابستان که مکانیسم باد و جا به جایی اتمسفر زیاد است، آلودگی هوا عملا از شهر خارج می شود. در نتیجه روزهای آلوده زیادی در این ایام وجود ندارد اما در فصل های سرد سال که هوا ساکن است و جا به جایی هوا وجود ندارد، حجم زیادی آلودگی تولید و این آلودگی ها در سطح شهر می ماند و روزهای آلوده را برای ما رقم می زند. آنقدر تولید آلودگی در شهر زیاد است که حتی با متوقف شدن وزش باد در کمتر از 24 ساعت از شرایط سالم به ناسالم می رسیم. این امر نشان می دهد میزان تولید آلایندگی در شهر خیلی زیاد است.

مشاور رییس دانشگاه صنعتی شریف در پروژه های توسعه ای دانشگاه اظهار کرد: مجموع تولید آلودگی منابع شهر تهران اعم از دودکش، منابع خانگی، صنعتی و خودروها سالانه در حدود 800تا 900 هزار تن است. رقم قابل توجهی از این آلودگی ها مربوط به اتوبوس های شهری، موتورسیکلت ها و … است.

مدیر اجرایی پیشین کرسی یونسکو در مدیریت آب و محیط زیست شهرداری پایدار در دانشگاه صنعتی شریف به سهم کارخانه ها در تولید این آلودگی اشاره کرد و گفت: طبق مطالعات ما از مناطق 22 گانه شهرداری، هم اکنون کارخانه های صنعتی در شهر تهران تعطیل شده یا از شهر تهران خارج شده اند به همین دلیل بخش های صنعتی نقش زیادی در آلودگی ندارند. اکنون ما برآورد دقیقی از میزان انتشار این آلودگی ها توسط باد از خارج به درون شهر نداریم. برآورد ما از آلاینده های مربوط به مناطق 22 گانه شهر تهران یا داخل مرزهای شهر است اما قطعا وزش باد در انتشار آلودگی شهر کرج به شهر تهران نیز تاثیرگذار است.

وی به تاثیر طرح زوج و فرد خودروها از جلوی درب منازل اشاره کرد و گفت: زوج و فرد کردن خودروها از جلوی درب منازل تاثیر خاصی برآلودگی هوا ندارد. ممکن است خودرویی پاک اما پلاکش زوج و در مقابل خودرویی آلوده اما پلاکش فرد باشد. این طرح اگر در دراز مدت اجرایی شود، اثر منفی نیز به بار می آورد زیرا اغلب مردم ترغیب به خرید خودروهای دوم با پلاک دیگر می شوند تا روزهای دیگر را نیز بتوانند از خودرویشان استفاده کنند.

دکتر حسینی گفت: این نوع طرح ها موقتی است و فقط برای کاهش یک مقدار ترافیک در روزهای اضطراری استفاده می شود و اصلا اجرای طولانی مدت آن توصیه نمی شود. وی اجرای دیگر طرح ها مانند« طرح کاهش» به دلیل اعمال محدودیت و ممنوعیت سطح آلایندگی ها بسیار مناسب است و اثر مستقیمی روی کاهش آلودگی های هوا دارد.

بنیان گذار هسته پژوهشی سوخت، احتراق و آلایندگی یاد آور شد: ما هم اکنون انواع و اقسام اسناد بالا دستی داریم که در زمینه کاهش آلایندگی ها تصویب شده است. به خصوص مصوبه تیرماه 1395 هیات وزیران که تقریبا تمام تکالیف ارجاع ها برای کاهش آلودگی هوا، خیلی دقیق محاسبه و بیان شده است منتها این طرح ها به خوبی اجرا نمی شود.

سوخت بنزین مشکلی ندارد

مشاور شهرداری تهران در پروژه های کاهش آلودگی هوای تهران از منابع احتراقی، درباره بنزین های تولید شده و مصرفی شهر تهران گفت: سال هاست که ما بنزین تهران را آنالیز شیمیایی می کنیم. در حال حاضر بنزین شهر تهران مشکل خاصی ندارد. یورو 4 نیست اما خیلی نزدیک به یورو4 است. در حال حاضر بیش از مساله بنزین، کیفیت خودروهای مصرفی اهمیت دارد. وقتی تمام قطعات یک خودرو بی کیفیت است و یک خودروی بی کیفیت تولید می شود، چه انتظاری می توانیم داشته باشیم که بحث کنترل آلودگی شهر به خوبی رعایت شود. قطعا خودروهای با کیفیت و با حجم موتور کم و سوخت کمتر می توانند نقش مهمی در کاهش و کنترل آلایندگی ها داشته باشند.

وی در پاسخ به این مساله که تجهیز ناوگان شهری به اتوبوس های برقی و هیبریدی چقدر می توانند در کاهش آلایندگی های هوا نقش داشته باشند، گفت: تجهیز ناوگان شهری به اتوبوس های هیبریدی و برقی می تواند سهم آلودگی هوای ناشی از تردد اتوبوس ها را کم کند اما اکنون با کمبود منابع مالی، این نوع تصمیم گیری ها دشوار است چراکه قیمت هر اتوبوس برقی سه برابر اتوبوس دیزلی است. تجهیز ناوگان اتوبوسرانی ما به این نوع اتوبوس ها نیاز به سرمایه گذاری عظیمی دارد که در توان کشور نیست بنابراین من فکر می کنم ترکیب اتوبوس های گاز سوز، برقی، دیزلی( مجهز به فیلتر دوده) ، می تواند مساله آلودگی تهران را حداقل در بحث دوده حل کند.

وی به دستاوردهای پژوهشی و کاربردی دانشگاه صنعتی شریف در این زمینه اشاره کرد و گفت: هم اکنون دانشگاه صنعتی شریف در خصوص کاهش آلایندگی ها 2تا 3کار بزرگ انجام داده است. تولید و به روز رسانی سیاهه انتشار تهران برای اولین بار، آنالیز شیمیایی ذرات معلق پی ام دو و نیم تهران، پایش آنلاین آلودگی هوا، رفرنس آلودگی هوا و … از جمله مهمترین دستاوردهای این دانشگاه است و شهر تهران در این زمینه مدیون خدمات پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن