جایگاه کلاندادهها در صنعت نفت گاز
تحلیلهای کلاندادهها چطور در حال تغییر صنعت نفت و گاز هستند؟
به گزارش خبرنگار بینالملل «انرژی امروز» امروزه اصطلاح «کلاندادهها» با رشد حجم، سرعت و عمق دادهها به دلیل مصرفی سازی دادهها در دنیا، اصطلاحی است که در همهجا به ویژه در هر تشکیلات اقتصادی حی و حاضر است. برای فهم پتانسل کلانداده در تغییر صنایع نفت و گاز، ابتدا باید ابعاد نوآوری مشخص شود و تعیین شود که این نوآوریها را چطور میتوان در یک تشکیلات اقتصادی استفاده کرد.
بر همین اساس، نشریه World Oil نوشته است: نوآوری در تشکیلات اقتصادی در سه بعد اتفاق میافتد: تجارت، بهرهبرداری و تکنولوژی.
نوآوری تجاری: تغییر روش تجاری افراد از طریق یک مدل تجاری جدید و کاملا تغییر یافته. به عنوان مثال، IBM مدل تجاری خود را از یک مدل فروش سختافزاری به مدل فروش خدمات تغییر داد. آمازون مدل ابری مبتنی بر تجارت را از طریق AWS [وب سرورهای آمازون] راهاندازی کرد و توانست یک طبقهبندی کاملا جدید بازار با مدل جدید تجاری به جای فروش آنلاین را پایهریزی کند.
نوآوری بهرهبرداری: بهینهسازی یک تجارت یا جنبههای ویژه عملیات از طریق تمرکز بر چالاکی و بهرهوری. به عنوان مثال، شرکت Dell دلالان و واسطهها را حذف کرد و برای سفارش یک PC آنلاین مستقیما به مشتری متصل شد، تویوتا از طریق JIT و فلسفه کانبان [فلسفه ژاپنی Kaizen به معنای بهبود مداوم] تمامی زنجیره ارزش ناکارآمد فروش خودروی خود را حذف کرد.
نوآوری تکنولوژی: رویکردی منحصر به فرد در جهت ایجاد و تولید یک محصول از طریق R&.D [تحقیق و توسعه] که میتواند جریان درآمدی جدید ایجاد کند. مثلا اپل با تولید تلفنهای هوشمند بازار را به قبضه خود درآورد.
استراتژی دفاعی
امروزه یک سری ابتکارات در زمینه کلان دادهها در تمامی صنایع نفت و گاز در جریان است که محرکها و اهداف آنها برای توانمندسازی نوآوری در دو بعد باهم متفاوت است.
به عنوان مثال، فراهمکنندگان خدمات سختافزاری با تحلیل دادههای R&.D یعنی نوآوری تکنولوژی، توانستند ابزارهای حفاری خود را هوشمندتر سازند. از این موارد میتوان به استفاده از رباتها در حفاریها اشاره کرد که به این ترتیب حداقل MSE [میانگین مربعات خطا] را پیشبینی کرده و ابزاری پیشرفته طراحی و سیستم برداشت هوشمندی راهاندازی کنند.
شرکتهای اکتشاف و تولید با استفاده از تحلیل دادهها توانستهاند هزینهها را کاهش داده و بهرهوری برداشت را افزایش دهند که این به معنی نوآوری بهرهبرداری است. به عنوان مثال بهینهسازی و تکمیل بهرهبرداری از میادین به صورت همزمان و نه جداگانه صورت بگیرد که در این صورت جریان کاری شرکت بهینهسازی میشود و کارگران مطلع زمان بیشتری برای مهندسی از طریق مدیریت پروژه و صرف میکنند.
فراهم کنندگان سختافزاری و نرم افزاری از طریق تحلیل داده قادر به نوآوری فنی و عملیاتی هستند.
استراتژی حمله
این صنعت هنوز هم نیازمند داشتن هر کسی با تجربه سیستمهایی اقتصادی به همراه تحلیلهایی برای ایجاد نوآوری در این تجارت است. یکی از مثالهایی که در این زمینه مطرح میشود استفاده از تحلیلگران برای قطع مدلهای روزمره و پیاده سازی یک پریود زمانی تضمین شده برای کار دکلهای حفاری در مدلهای جدید تجاری است.
شرکت اکتشاف و تولید میتواند از مدل تجاری ابری آمازون پیروی کرده، نوع جدید ردهبندی تجاری ایجاد کرده و باعث ایجاد جریان جدید سودآوری شوند، آن هم نه فقط از طریق نفت و گاز.
زنجیر ارزش تحلیل دادهها
سوای اهدافی که نوآوری در یک سیستم اقتصادی عمل میکند، تحلیلگران ابتدا باید به درک زنجیره ارزش تحلیل دادهها برسند. زنجیره ارزش تحلیل دادهها شامل موارد زیر است:
تعریف مشکل، طراحی راهحل، آمادهسازی یکپارچهسازی دادهها، اجرا، تفسیر و معرفی آنالیزها، و در نهایت تغییر مدیریت ذینفعان.
یک تحلیل در حد یک شرکت نیازمند یک زنجیره ارزش کامل است و هر نوع ارتباط ضعیف میتواند علیرغم ابعاد نوآوری که در اهداف مشخص شده است، در توان تحرک بازیگران تاثیر منفی بگذارد.