ناکامی بخش بخار نیروگاهها در پیچ کمبود منابع
معاون برنامه ریزی شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی گفت: بر اساس برنامه ریزیهای انجام شده، امسال قرار بود بخش بخارِ سه واحد نیروگاه پرند و سه واحد نیروگاه جهرم به مدار تولید بیاید، اما به دلیل تامین نشدن منابع مالی، فقط یک واحد از نیروگاه پرند به مدار تولید وارد شد.
به گزارش انرژی امروز، حمیدرضا عظیمی گفت: وزارت نیرو در اجرای بند ۱۹ قانون بودجه سال ۱۳۹۲ و جزء ۱ بند ` ه` تبصره ۱۱ قانون بودجه سال ۱۳۹۳ کل کشور و با توجه به آئین نامه اجرایی مربوطه (مصوب هیات وزیران)، تایید وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه و براساس مصوبه شورای اقتصاد، قراردادهایی جهت تبدیل واحدهای گازی موجود به سیکل ترکیبی با نصب ۴۳ واحد بخار با سرمایه گذاران منعقد کرده است.
مطابق قوانین بودجه سنواتی، مصوبه شورای عالی انرژی و دستورالعملهای موجود، پس از حصول اطمینان از صرفه جویی در سوخت مصرفی میبایست سوخت صرفه جویی شده و یا مبلغ معادل آن به سرمایه گذار برگردد، ولی با وجود آنکه این طرحها جزو برنامههای ابلاغی اقتصاد مقاومتی نیز بود، تاکنون این امر محقق نشده است.
عظیمی اضافه کرد: برای به مدار آمدن بخش بخار نیروگاههای پرند و جهرم، برای بودجه سال ۱۳۹۶ اعتبار ۵۷۳ میلیارد تومان درخواست کردیم، اما در قانون بودجه فقط هشت میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد.
وی اضافه کرد: امسال نیز برای بودجه سال آینده (۱۳۹۷)، یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان درخواست کردیم، اما در لایحه بودجه پیشنهادی دولت فقط ۶ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.
معاون برنامه ریزی شرکت تولید نیروی برق حرارتی گفت: بر اساس برنامه، قرار بود سه واحد پرند و سه واحد جهرم امسال وارد مدار شود و در سال آینده نیز بخش بخار نیروگاههای فردوسی، عسلویه، کاشان و سبلان وارد مدار شوند.
عظیمی در مورد مزیتهای راه اندازی بخش بخار نیروگاههای سیکل ترکیبی گفت: مهمترین مزیت آن از دیدگاه ملی، استفاده بهینه از منابع انرژی کشور با صرفه جویی سالانه بیش از ۱۱ میلیارد مترمکعب سوخت معادل ۲ میلیارد دلار صرفه جویی سالانه خواهد بود که میتوان بدون مصرف سوخت، هفت هزار و ۵۰۰ مگاوات به ظرفیت جدید نیروگاهی افزوده شود و متوسط راندمان ۲۱ نیروگاه نیز به حداقل ۵۰ درصد میرسد. در ضمن کاهش انتشار گازهای گلخانهای از دیگر مزایای احداث بخش بخار نیروگاههای سیکل ترکیبی است.
وی ضمن اظهار تاسف از عملیاتی نشدن ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، گفت: بر اساس این ماده قانونی و قرارداد با سرمایه گذاران بخش خصوصی، مقرر شده که با احداث بخش بخار نیروگاه ها، سوخت صرفه جویی شده یا معادل آن را به سرمایه گذاران پرداخت کنیم، اما نه در قانون بودجه امسال و نه در لایحه بودجه سال آینده، اعتبارات مکفی برای این طرح دیده نشده است، این امر باعث شده است که اجرای این طرحها تقریبا متوقف شود.
«هوشنگ فلاحتیان» معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی چندی پیش اعلام کرد که سه هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه جدید در دست احداث است که بر اساس برنامه ریزیهای انجام شده، تا پیش از تابستان سال آینده وارد مدار میشود.
به گفته فلاحتیان، بر اساس پیش بینیهای صورت گرفته، در تابستان ۱۳۹۷ شاهد رشد پنج درصدی مصرف برق نسبت به سال قبل هستیم؛ به همین دلیل از اکنون تمهیدات لازم برای گذر از زمان اوج مصرف اندیشیده شده است.
از آغاز فعالیت دولت یازدهم تا امروز، ۵۴ واحد نیروگاهی جدید به بهره برداری رسیده و ظرفیت نیروگاههای کشور با افزایشی هشت هزار مگاواتی به ۷۷ هزار مگاوات رسیده است.