پروژه‌های گازرسانی سرعت گرفت

شرکت ملی گاز ایران در حالی هر هفته یک پروژه گازرسانی در یک استان افتتاح می کند که در دولت یازدهم بنا شد گازرسانی به شهرها و روستاها تا پایان سال 1397 به اتمام برسد.

به گزارش انرژی امروز، افتتاح دو پروژه گازرسانی در استان یزد و خراسان رضوی در دو هفته اخیر،نشان از شتاب شرکت ملی گاز ایران در روند گازرسانی به شهر و روستاهای باقی ماند ه دارد. شهر و روستاهایی که در دولت یازدهم گفته شد تا پایان سال 1397 به اتمام می رسد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در مراسم افتتاحیه  پروژه گازرسانی به شهر همت آباد و 180 روستای خراسان رضوی گفت: با گازرسانی به این شهر و روستاها، حدود 25 هزار خانوار از نعمت گاز بهره مند می شوند. این در حالی است که با آغاز عملیات اجرایی به 147 روستای دیگر در خراسان رضوی و آخرین شهر این استان، این استان در سال بعد به استان سبز تبدیل خواهد شد.

به گفته عراقی حال حاضر در تمامی استان ها، گاز رسانی به آخرین شهر ها را در دست اقدام است و همزمان با بهره برداری از پروژه گاز رسانی در استان خراسان رضوی و آغاز عملیات گاز رسانی به 147 روستا،خط های انتقال گاز اسفراین- نقاب- جغتای، همت آباد – بار و تربت حیدریه – کاشمر نیز در مجموع با هزینه ای بالغ بر 500 میلیارد تومان به بهره برداری رسید.

این افتتاح ها در حالی انجام می شود که عراقی اظهار امیدواری می کند شرکت ملی گاز بتواند تا آخر سال جاری 700 روستای دیگر در استان خراسان رضوی را از نعمت گاز بهره مند سازد.

این سخنان در حالی است که مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان رضوی، در سخنرانی های خود گفته بود، سال گذشته هر دو روز یک روستا گاز رسانی می شد در حالی که این آمار امسال رشد سریعتری به خود گرفت و هر روز دو روستا از نعمت گاز بهره مند می شوند.

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: از اول دولت یازدهم درصد گاز رسانی روستایی در استان خراسان رضوی 55 درصد بوده که این رقم در حال حاضر به 77 درصد رسیده و تاپایان سال جاری به 86 درصد خواهد رسید. همچنین درصد جمعیت شهری برخوردار از گاز طبیعی نیز در سال آینده به 99 در صد خواهد رسید و سال آینده این استان، استان سبز معرفی خواهد شد.

 رشد 64 درصدی گاز رسانی به روستاها

عراقی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه گاز محور و پیشران توسعه است اما مسلما بدون حمایت و پشتیبانی دولت، مسئولین و مردم هرگز نمی توان روند توسعه گاز رسانی را در کشور تا به این حد پیش برد به طوری که از ابتدای دولت یازدهم و در ادامه آن دردولت دوازدهم نهضتی در شرکت گاز بوجود آمد که بر اساس آن تنها در یک مورد حدود 3 هزار کیلومتر خط انتقال گاز اجرا شده است.

وی افزود: این امر بدین معناست که 35 هزار کیلومتر خطوط انتقال گاز فشار قوی در دولت تدبیر و امید به 38 هزار کیلومتر خط انتقال تبدیل شده و رشد 9 درصدی را در این زمینه نشان می دهد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، با اشاره به افتتاح 5 ایستگاه تقویت فشار گاز در سال گذشته با حضور دکتر جهانگیری، گفت: با افتتاح این 5 ایستگاه، اکنون 8 ایستگاه تقویت فشار طی این 4 سال به بهره برداری رسیده و با افزایش 11 در صدی، رشد بی سابقه را در این مدت کوتاه تجربه کرده است.

مهندس عراقی با اشاره به اینکه در آذرماه سال 92 نیروگاه های کشور تنها 30 میلیون متر مکعب گاز مصرف می کردند و 90 میلیون متر مکعب مازوت و دیگر سوخت ها مصرف می کردند، گفت: ولی این رقم امروز برای نیروگاه ها به 140 میلیون متر مکعب گاز طبیعی رسیده است و این به این معناست که روزانه 50 میلیون دلار صرفه جویی در مصرف سوخت از طریق نیرو گاه ها می شود.

وی در ادامه افزود: گاز رسانی به 9 هزار روستا در دولت تدبیر و امید از دیگر دستاوردهای شرکت ملی گاز ایران است که این رقم تا قبل از دولت یازدهم 14 هزار روستا بوده است واین رشدی 64 درصدی را در این زمینه نشان می دهد.

معاون وزیر نفت در خصوص قطعی گاز در کشور در فصول سرد سال خاطر نشان کرد: اکنون همکاران من در شرکت گاز استان خراسان رضوی دیگر نگران قطع گاز ترکمنستان نیستند چرا که در حال حاضر تمام نیرو گاه ها و صنایع در این استان از گاز طبیعی استفاده می کنند.

عراقی در ادامه اظهار داشت: این در حالی است که ما هم اکنون حد اکثر میزان صادرات را به ترکیه داریم و به کشور عراق نیز گاز صادر می کنیم.

وی در پایان اظهار کرد: امیداریم این نهضتی که در گاز رسانی از دولت یازدهم شروع شده تا پایان سال آینده و یا نهایتا نیمه سال 98 به اتمام برسد و بتوانیم گاز تولیدی را در توسعه صادرات و ایجاد ارزش افزوده در کشور استفاده کنیم.

تسریع در گازرسانی به روستاهای کشور

معاون اول رئیس جمهوری نیز گازرسانی به روستاهای کشور را کار مهم و حیاتی در این دولت دانست و گفت: ما با افتخار اعلام می کنیم که کشوری هستیم که از نظر سوخت های فسیلی موفق شدیم با گاز که پاک ترین انرژی است، شبکه سراسری گاز ایجاد کنیم که از دورترین روستا های کشور تا پایتخت و تمامی شهرها از این نعمت الهی بهره مند شوند.

جهانگیری افزود: در آغاز دولت یازدهم تعداد کل روستا های گاز رسانی شده 14 هزار روستا بوده، ولی با تلاش مجموعه شرکت ملی گاز ایران و با مدیریت مهندس عراقی 9 هزار روستا تا ابتدای دولت دوازدهم از نعمت گاز برخوردار شده اند و این روند همچنان ادامه دارد.

وی خاطر نشان کرد: بر اساس آمار اعلام شده از سوی استاندار خراسان رضوی از ابتدای دولت یازدهم 56 درصد روستاهای این استان از نعمت گاز بهره مند بوده اند و این در حالی است که امروز این رقم به 77درصد رسیده است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن