تسویه بدهی دوهزار میلیارد تومانی صدرا

مدیرعامل شرکت صدرا بااشاره به تسویه بدهی دوهزار میلیارد تومانی این شرکت گفت: صدرا آماده است در حوزه تعمیرات با خارجی‌ها مشارکت و با استفاده از ظرفیت‌های خود،کشتی‌ها را در داخل تعمیر کند.

مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) با اشاره به اینکه 2 سال است که مجموعه صدرا به قرارگاه خاتم‎الانبیاء بازگشته است، گفت: از آن تاریخ تاکنون مشکلات اساسی این شرکت با حمایت قرارگاه خاتم‎الانبیاء و همیاری و همراهی دولت و نهادهای مرتبط برطرف شد به گونه‌ای که بزرگ‌ترین مشکل صدرا که حدود 22 هزار و 388 میلیارد تومان بدهی بانکی بود به طور کامل با 7 بانک بزرگ کشور تسویه شد و این زنجیر سنگین از پای صدرا برداشته شد.

محمد رحیم دهقانی با بیان اینکه مشکلات دیگر صدرا در بخش بیمه، مالیات و… نیز مرتفع شد، اظهار کرد: خوشبختانه امروز صدرا 10 سکوی پارس‎جنوبی مربوط به فازهای 22، 24 ، 13 و 14 را در دست ساخت دارد که بین 80 تا 96 درصد پیشرفت فیزیکی دارند و نخستین سکوی مربوط به فاز 24 در بهمن ماه امسال بارگیری و در موقعیت خود نصب خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه سکوهای دیگر نیز حداکثر تا نیمه نخست سال آینده تکمیل و در دریا نصب می‌شوند، افزود: به واسطه ساخت همین 10 سکوی پارس جنوبی در حال حاضر حدود 4 هزار نفر در بخش‌های پارس جنوبی صدرا مشغول به‌کار هستند اما نگرانی ما از این است که از اواخر امسال تا نیمه نخست سال آینده به دلیل تکمیل پروژه‌ها و نبود پروژه‌های جدید، مجبور شویم برخلاف میل باطنی،  تعدیل نیرو داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت صدرا با بیان اینکه ما نیاز به پروژه داریم، خاطرنشان کرد: شاه بیت اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال است، اگر ما به اشتغال نیاز داریم قطعا مقدمه آن تولید است و برای تولید در بخش دریا ما به عنوان صنعت دریایی نیاز به سفارش داریم.

وی با اشره به توانایی و پتانسیل فعلی صدرا به عنوان یک شرکت صنعتی دریایی فعال در شمال و جنوب کشور ،گفت: شرکتی با این توانایی و پتانسیل بالا امروز فقط ساخت 10 سکوی دریایی را برای پارس‎جنوبی به صورت EPC در دست انجام دارد بنابراین برای ادامه اشتغالزایی و تولید نیازمند حمایت است.

دهقانی تاکید کرد: سفارش در حوزه فراساحل مربوط به نفت و در حوزه کشتی‌سازی مربوط به شرکت‌های کشتیرانی است و با اینکه شرکت‎های بزرگ کشتیرانی آماده حمایت از ما هستند اما مانع بزرگی بر سر راه آنها وجود دارد.

وی در تشریح این مانع تصریح کرد:با وجود اینکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند که صندوق توسعه ملی سالانه یک میلیارد دلار برای  صنایع دریایی اختصاص می‌دهد اما زمانی که ما به این مجموعه مراجعه کردیم با مانع بزرگ قانونی مواجه شدیم به طوری که به ما گفته شد یک میلیارد دلار به شرکت‌های خارجی که در داخل ایران تولید کنند اختصاص می‎یابد اما به شرکت‌های ایرانی که بخواهند در داخل تولید کنند تسهیلاتی تخصیص داده نمی‎شود.

وی تاکید کرد: در واقع  اگر شرکت‌های خارجی از کره، چین، ژاپن و …در کشور ما کشتی بسازند از محل صندوق توسعه ملی فاینانس داده می‎شود اما اگر ما بخواهیم به تنهایی از شرکت کشتیرانی‎های کشور و سایر شرکت‌های داخلی سفارش بگیریم این صندوق نمی‌تواند در این زمینه  از ما حمایت مالی کند.

مدیرعامل شرکت صدرا گفت: با این گره قانونی ما نمی‌توانیم برای این بخش کاری انجام دهیم و کشتی‌سازی را رونق دهیم این در حالی است زیرساخت‌هایمان فراهم است و مشکلی در این زمینه نداریم.

وی  سپس به شناورهای خدماتی و پشتیبانی اشاره کرد و با بیان اینکه ما در کشور به 100 فروند شناور خدماتی نیاز داریم، خاطرنشان کرد: سال گذشته در همایش صنایع دریایی طرحی را مدون کردیم و به مجلس و وزارتخانه‌های مختلف تقدیم کردیم که بر اساس آن شناورهای خدماتی موردنیاز در کشور  ساخته شود و وزارت نفت نیز شرکت‎ها را به اجاره شناورهای داخلی با قیمت بین‎المللی و به مدت حداقل 5 سال موظف کند.

دهقانی با بیان اینکه در این زمینه هم دوباره با منع قانونی صندوق توسعه ملی برای ساخت داخل مواجه می‎شویم گفت: صندوقی که برای حمایت از  تولید داخلی است هیچ کمکی نمی‎تواند در این زمینه داشته باشد.

به گفته وی صندوقی که برای رونق تولید ساخت داخل ایجاد شده است حالا به یک دژ محکم در مقابل داخلی‌ها تبدیل شده است به طوری که  من سازنده داخلی قادر نیستم از تسهیلات آن استفاده کنم البته ناگفته نماند که برای سرمایه در گردش جهت پرداخت وامی به صورت محدود به صورت یوزانس آمادگی دارند که این وام هم دردی از تولید و سازنده دوا نمی‎کند.

مدیرعامل شرکت صدرا با بیان اینکه یکی از مشکلات ما تامین مالی است گفت:ما از مجلس شورای اسلامی درخواست داریم این مانع قانونی را بردارند تا ما نیز بتوانیم از تسهیلات صندوق توسعه ملی که یکی از اهداف آن کمک به رونق تولید داخلی است در جهت ساخت کشتی و شناور های خدماتی استفاده کنیم.

وی بیان کرد: همچنین از نمایندگان مجلس درخواست داریم وزارت نفت را مکلف کنند تا اجاره شناورهای خدماتی ساخت داخل را برای 5 سال به همان نرخ شناور خارجی تضمین کند و زیرمجموعه‌های خود را مکلف کند که از شناورهای خدماتی ساخت داخل استفاده کنند.

دهقانی دیگر خواسته خود از نمایندگان مجلس و دولت را جلوگیری از واردات شناورها  وصنایع دریایی که توان ساخت آنها در داخل وجود دارد  اعلام و اظهار کرد: سازمان بنادر ساخت شناورهای لایروب را کهامکان ساخت آن در داخل کشور و حتی با وجود جوینت خارجی وجود دارد را به مناقصه گذاشته است اما شرط کرده است که قرارداد، ال‌سی و تعهد و ضمانت با شرکت خارجی باشد و فقط در یکی از موارد توصیه کرده است که در جهت اقتصاد مقاومتی از توان داخل استفاده شود، اما مگر شرکت خارجی تحت امر ما است که هر چه گفتیم انجام دهد زمانی که تعهد با  شرکت خارجی و ال‌سی به نام آن است و همه  امور در اختیار آن شرکت خارجی مسلم است که این توصیه را اجرایی نمی‌کند.

وی تاکید کرد: با وجود اینکه امکان ساخت شناورهای لایروب و مشابه آن در داخل کشور وجود دارد این گونه مناقصات و این گونه سرگرم کردن صنعت داخلی، ما را در جهت تولید هدایت نمی‌کند بنابراین باید همه همراهی کنیم و اگر واقعا می‌خواهیم رونق تولید و اشتغال در حوزه دریایی  ایجاد شود باید موانع را برداریم و کمک کنیم تا بخش خصوصی دولتی و نیمه دولتی به رونق برسد.

مدیرعامل صدرا با بیان اینکه شرکت متبوعش آماده است در حوزه تعمیرات با خارجی‌ها جوینت شود و با استفاده از ظرفیت‌های خود،  کشتی‌ها را در داخل تعمیر کند تصریح کرد:خواسته شرکت‌های کشتیرانی از مجموعه سازندگان نیز منطقی است بنابراین ما باید قیمت، کیفیت و زمان را  نیز در  تکمیل سفارشات مد نظر قرار دهیم تا بتوانیم با خارجی‌ها رقابت کنیم.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن